Sandgrav

Tursten, Helene

| 2016

Sandgrav är den andra delen i en ny serie av Helene Tursten, författaren bakom succén om kriminalkommissarie Irene Huss. Det är snart jul och nioåriga Amelie lämnar skolan i Strömstad för att åka hem och hämta sina luciakläder. Men hon återvänder aldrig. Kort därefter försvinner ännu ett barn och misstankarna riktas mot en tystlåten och udda tonåring i det lilla samhället. Men när en polis hittas död och det kort därefter sker en explosionsartad brand i en lada, börjar polisen misstänka att andra krafter ligger bakom dåden. Kriminalinspektör Embla Nyström tillhör det mobila teamet i Västra Götaland och kopplas in på fallet. Är det en seriemördare som går lös, eller kommer de att lyckas hitta barnen vid liv? Och hur passar polismordet in i bilden?

Bokläsaren

Så tråkig, läste inte ens ut den

Bra bok!

Evasbokhylla

2019-01-09

Betyg 3+ I serien om Embla Nyström. Den är spännande men också tragisk och gripande.

2018-10-24

Jag jublar inte jättehögt åt serien om Embla. Den är lite kantig och går inte speciellt djupt. Rätt så korta kriminalhistorier. Och ändå är jag inte riktigt redo att släppa henne än. Slutet bådar riktigt gott inför nästa.

A H

2018-09-24

Bra fortsättning på denna nya serie och med en riktig cliffhanger i slutet ;)

2017-01-15

Sandgrav är den andra fristående boken i Helene Turstens serie om polisen Embla.

Så här skrev jag om den första boken i serien, Jaktmark:

”Helene Tursten har ju tidigare skrivit bland annat tio böcker om polisen Irene Huss. Jag har bara läst dom två sista böckerna i den serien, och här är en länk till min recension av den tionde och sista boken, ”I skydd av skuggorna”.

”Jaktmark” är den första boken i en ny serie, även den här om en kvinnlig polis, Embla.

Jag tyckte mer om den här boken, mot vad jag gjorde om dom två tidigare böckerna som jag har läst av Helene Tursten.

Gillade verkligen huvudpersonen, och dom andra poliserna, och övriga personer, så jag ser fram emot att läsa fler böcker i serien.

Rekommenderas absolut om man gillar lättlästa svenska deckare.”

Och ovanstående ord gäller även för Sandgrav. Plus att det är en mycket gripande handling i Sandgrav, med barn inblandade.

När jag läste första boken i serien om Embla var jag inte så imponerad, här kan ni läsa vad jag skrev då. I denna den andra boken om kriminalinspektör Embla Nyström blir saker och ting mer tillrättalagt och jag får en helt annan känsla för karaktären. Själva historien är både spännande och gripande och Tursten beskriver allt så bra så jag vid ett tillfälle faktiskt börjar gråta. Det är inte ofta en deckare berör på det sättet, men här gör det det. Men nu är det ju barn inblandade här. Boken är väldigt lätt/snabbläst och man rycks med från första till sista sidan. Jag rekommenderar boken med varmt hjärta till alla som gillar deckare.

Betyg 4.5 av 5