Samuels bok + Samuels döttrar

Delblanc, Sven

| 1999

I den serie romaner som inleddes med Samuels bok grep Sven Delblanc tillbaka på sin egen släkthistoria, för att i fritt gestaltad romanform berätta om sin morfar och hans stora familj. Bland en mängd öden står tre människor i centrum: prästen Samuel som krossas och förvandlas till Tok-Sam, hans dotter Maria som reser sig ur förnedringen och hennes drömmande son Axel. Romanerna utspelar sig i det oscarianska Sverige, i Kanada mellan världskrigen och i sista delen åter på den sörmländska landsbygden, i Hedeby. Där möter Delblancläsaren många gamla bekanta från Hedeby-sviten, och på så vis knyts två av de mest älskade svenska romanserierna ihop till en helhet, enastående i vår moderna litteratur.

2015-01-15

Samuels bok är Sven Delblancs första bok i samuelserien där han skriver fritt om sin egen släkthistoria. Vi följer samuel och hans barn under slutet av 1800 och början av 1900 talet. Samuel är sinnessjuk och familjen är fattig. Historien är oerhört gripande- Slitet för dessa människor varje dag och hur bättre beställda människor utnyttjar dem är både sorgligt och gripande.

Nanna Lenngren

2012-08-23

Denna roman handlar om en sinnessjuk man som arbetar som präst. En oerhörd tragisk historia.