Samtykket

Springora, Vanessa

Flag from da

Bogen der har sendt chokbølger gennem Frankrig. Nummer 1 på de franske bestsellerlister siden udgivelsen i januar 2020.  V. var 13, en usikker og lidt forsømt pige; G.M. var 50, en celeber forfatter, der var kendt for sine seksuelle forhold til purunge piger. De to mødes til et middagsselskab, han bestormer hende med kærlighedsbreve, hun er duperet over denne kultiverede mands interesse for hende, og snart fortolker hun hans rutinerede forførelseskunst som udtryk for den store kærlighed. Hendes mor giver sin tilladelse til forlaget, og V. flytter ind på G.M.'s hotelværelse, installeret i rollen som 14-årig elskerinde til en pædofil forfatter. 30 år efter at forholdet er slut, beskriver Vanessa Springora det smertefulde kapitel af sin ungdom, der endte med et psykisk sammenbrud, og som trak lange destruktive spor ind i hendes voksne liv. Hun skildrer ambivalensen omkring det oplevede,...

2022-10-19

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Intressant bok att läsa, om en femtioårig mans utnyttjande av en fjortonårig flicka, i Frankrike, på åttiotalet. En biografi, skriven av det nu vuxna offret. Välskriven och berörande.

2021-01-29

Det är en skakande berättelse och idag förundras man ju av hur det kunde accepteras. Stora kulturpersonligheter som tror dom kan göra vad som helst mot kvinnor är ju lika aktuellt idag genom exempelvis svenska akademin. Vanessa beskriver förhållandet på ett rakt och ärligt sätt och jag förundras över hur överslätande och undfallande omgivningen är. Idag har ju verkligheten kommit ifatt författaren och den upphöjda stjärnstatusen borta. Stark 3:a

Hanna Melin

2021-01-22

Vedervärdig, enkelt och avskalat berättad. Författarens personliga förlösning är oerhört läsvärd men når mig ändå inte hela vägen in under huden.

Anna Kreissl

2020-12-29

Frustrerande att pedofilen aldrig får några rättsliga påföljder och att alla blundar inför vad som händer. Bra bok!

”Samtycket” är en lättläst, viktig bok om en pedofil som groomar unga tonåringar och mer specifikt just Vanessa. Han är en berömd författare, typ 40 år äldre än 14-åriga Vanessa. Och hon är inte den enda han utsätter. Boken påminner om ”Lolita” och ”Min mörka Vanessa” - båda enormt bra och läsvärda. Läs dem och läs ”Samtycket” om ni inte redan gjort det!

Bettan_bokprataren

2020-12-02

Om du bara vill läsa en bok som inte är en fiktion, så ska du läsa den här oerhört viktiga boken!

Men bered dig på en bok som inte är trevlig att läsa, den är i stället förskräcklig, hemsk och den berör, skakar om och den är obehaglig.
En bok som kryper in under skinnet och jag känner frustration och ilska. En otroligt informativ, välskriven och Vanessa Springoras bok har chockerat och skakat om Frankrike då den pekar ut en stor och hyllad författare som pedofil.

Det här är en bok som kommer stanna kvar länge. En av de absolut bästa böcker jag läst. Jag fick kämpa med den och läsa korta bitar i taget och jag höll på att sluta läsa vid ett flertal tillfällen måste jag erkänna men så kände jag att jag bara måste läsa vidare. Jag måste våga ta del av den här skrämmande historien. Om Vanessa har orkat skriva så måste jag orka läsa.

En berättelse om att inte ge efter utan att ta tillbaka makten över sin egen historia efter sexuella övergrepp som startade redan i14 årsåldern.
LÄS!