Samtal från en ängel

Musso, Guillaume

| 2020

"Rappt berättad spänning av deckarikonen Musso, Frankrikes svar på Camilla Läckberg." ? Camilla Grebe Den här boken börjar som en romantisk komedi, men snart kommer du att upptäcka att du befinner dig mitt i en rasande thriller. Och den är omöjlig att lägga ifrån sig. Efter att ha krockat på flygplatsen JFK i New York lyckas Madeleine och Jonathan ? två kompletta främlingar ? förväxla sina mobiltelefoner. När de upptäcker misstaget är de 10 000 kilometer ifrån varandra. Hon bor i Paris och han driver restaurang i San Francisco. Även om de snart får kontakt med varandra stöter själva utbytet av telefonerna på förhinder och drar ut på tiden. Nyfikenheten tar över och båda börjar utforska innehållet i den andres mobil. Det de först såg som ett roligt tidsfördriv förvandlas snart till en ömsesidig besatthet av den andres liv. När de gräver djupare upptäcker de att något i det förflutna...

Madeline har varit på en härlig weekend med sin fästman och ska hem till Paris, och Jonathan har hämtat sin son för att fira jul, och ska hem till San Francisco, när de på JFK flygplats springer in i varandra.

10 000 mil ifrån varandra upptäcker de båda att de inte har sin egen telefon, att de måste tagit fel när de kolliderade.

De ringer varann och bestämmer att de ska skicka telefonerna. Men båda är väldigt nyfikna, de kan inte låta bli att snoka i telefonerna. Nu upptäcker de båda saker de nig inte borde sett.

Boken börjar som en romantisk komedi, men under bokens gång, kommer flera oväntade vändningar, och det blir mer en thriller. Den är oförutsägbar och väldigt spännande, och mycket svår att sluta läsa

Lena ss

Börjar som feelgood fortsätter som en spänningsroman, men storyn är för osannolik för att det ska vara kul.

4,5/5

När två stressade personer krockar på en flygplats, råkar de få med sig den andras telefon. Oturligt nog bor de också på helt olika sidor av världen. Madeleine bor i Paris, och Jonathan bor i San Francisco. I början bestämmer de tillsammans att de ska skicka tillbaka telefonerna till varandra, men yttre omständigheter gör att det inte går. De blir istället mer och mer besatta av varandra ju mer de börjar nysta i den andras telefon och det som från början verkar väldigt oskyldigt nystas mer och mer upp till en oerhört spännande handling med många vändningar.

Guillaume Musso skriver rappt och drivande framåt och det händer hela tiden nya saker som får mig som läsare att vilja fortsätta och direkt veta vad som händer härnäst. Det är också en väldigt snyggt skriven roman som visar på att alla har ett bagage som kanske inte syns direkt från utsidan samtidigt som vi kan vara sammankopplade med varandra utan att ha den blekaste aning.

Persongalleriet är lagom stort, just för att det fokuseras på Jonathan och Madeleine och de som finns närmast runt dem. I början av boken trodde jag att vissa skulle ha mycket mer plats än andra men jag tycker att det görs en snygg avvägning av vilka som bara behövs nämnas ibland och vilka som behövs för att driva berättelsen framåt.

Det kanske inte är den bok jag tror mig ska läsa från början, även om jag visste att det skulle vara en spänningsroman. Starten på boken är mer romcom-aktig och slutprodukten är väl inte 100 % trovärdig, men jag gillar det. Det är mycket som händer, det är maffia, det är mördade barn, det är telefoner som innehåller alla personens mörkaste hemligheter och det är så mycket vändningar och oväntade saker att jag inte kan låta bli att tycka om det. Jag gillar när böcker tar oväntade vägar men att det ändå knyts ihop på slutet. Och det tycker jag att det gör, förutom en enda sak. Jag saknar ett ordentligt avslut för Madeleine och hennes bakgrund. Det sista kapitlet känns lite ihophastat och inte lika välarbetat som de andra.

Språket är bra, drivande och väldigt actionfyllt. Jag måste säga att översättaren Christina Norrman har gjort ett väldigt bra jobb här.

Guillaume Musso är en av världens bäst säljande författare, som är översatt till 40 språk. Trots det har jag helt missat honom innan och jag hade sannolikt gjort det även nu om jag inte hade fått frågan från förlaget om att recensera Samtal från en ängel. Jag är glad att jag tackade ja, för det är en riktigt bra bok. Författaren har en förmåga att dra in mig som läsare redan vid de första sidorna och sen är jag helt fast. Boken börjar intressant med att två personer krockar med varandra på en flygplats och tappar allt de har med sig. De rafsar ihop allt och lägger ingen mer uppmärksamhet på det förrän de kommer hem till Paris respektive San Fransisco och plötsligt upptäcker att deras telefoner har råkat förväxlats i farten. Hur mycket kan de luska reda på om varandra? En hel del visar det sig och snart är de som besatta av varandra.
Boken är oerhört lättläst och har ett starkt driv framåt genom hela berättelsen vilket gör att boken går otroligt fort att läsa. Musso är mästerlig på att hela tiden ändra spelplanen och bjuda på oväntade vändningar som håller läsarens intresse uppe. Det är lätt att se hur bra boken skulle göra sig som film, då hela boken känns väldigt filmisk. Hoppas att något filmbolag plockar upp den och gör slag i saken! Samtal från en ängel är en välskriven spänningsroman som får mig att längta efter att läsa fler böcker av Musso!

Tack till Bokförlaget Nona för recex!

Samtal från en ängel följer en kvinna och en man som av misstag råkar byta telefon, efter en krock, på en flygplats. När de senare reser hem båda två och inser att deras telefoner är bytta är de redan tusen mil ifrån varandra. Istället för att direkt posta tillbaka varsin telefon till respektive person börjar båda istället kika på innehållet i telefonerna, och innehållet chockar båda två.

Oj, vilket katt och råtta-lek det här blev! Och spänningen var hög! Den första delen i boken, vilket sträcker sig ungefär hundra sidor, kändes rätt seg och jag började ifrågasätta om det skulle vara en standard otrohets-bok. Men åh, så glad jag är över att jag hade fel.

Karaktärerna som byggs upp i den här boken känns väldigt mänskliga - för vem skulle inte ha börjat snoka i en telefon som man vet att den andra har din telefon? Det är roligt att följa karaktärerna och allt mer genom boken så spricker de upp och blir mer och mer utvecklade och nyanserade. Jag gillar hur Musso släpper med små detaljer hela tiden som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken när den väl startade.

Det som gör så att den inte får full pott är att det ibland var svårt att hålla koll på vart karaktärerna var och att den ibland kändes lite hoppig i handlingen. Speciellt när slutkampen började och spänningen var som högst, hade jag i vissa fall svårt att navigera hur och varför karaktärerna löste ledtrådar och vad som skedde. Men alltigenom en väldigt spännande thriller och jag ser oerhört fram emot att läsa hans två kommande böcker som kommer ut senare under 2020 och början på 2021.

Rekommenderar till dig som gillar; fartfyllda böcker, katt och råtta-thrillers, bristfälliga karaktärer och mysterier.