Sammankomsten

Enright, Anne

| 2008

De nio barnen i familjen Hegarty samlas i sin mors hem i Dublin för att ta farväl av brodern Liam som hittats drunknad. Det visar sig att han tagit sitt liv. Systern Veronica, som stod Liam närmast, slungas ut i ett tomrum som hon inte vet hur hon ska hantera. Hon funderar över sitt eget liv, sitt äktenskap, hur hon lever och hur hon vill leva. På nätterna vandrar hon rastlöst omkring i huset när familjen sover, eller tar bilen till platser hon besökt i sin barndom. Då stiger minnesbilderna upp till ytan och hon inser att Liams väg mot döden började för länge sedan, redan när han var liten pojke. Det var något som hände då när de var på besök hos mormodern, något Veronica såg ...

Zack Simone

2017-03-19

Hm

Linn Kjöllerström

2012-05-01

Kom aldrig riktigt in i boken. Kändes för långt bort på något sätt. Kanske kräver en ny omgång.

Petra Norstedt

2011-07-11

Underbar!

2010-02-16

En 3:a för första delen av romanen. Veronica, 39 år, mor till Rebecca & Emily, hemmafru i en Dublinförort, är romanens berättarröst. Först grips jag av den starka känsla av sorg och vrede som berättaren förmedlar. Jag tröttnar emellertid på sällskapet. Veronica är extremt osympatisk, sexfixerad och virrig. Ingenting händer efter ett tag, ingen förlösning, ingenting. Denna tråkiga skildring av ett känslotillstånd förtjänar inte sitt Bookerpris.

Johanna Galenpanna

2009-12-18

Den här var mig lite motsträvig. Den fascinerade mig men jag tyckte inte om den. Förutom vissa guldkorn i boken där författaren formulerat något som berörde mig. För övrigt en rätt sorglig bok som jag aldrig riktigt fick kläm på. Den nådde mig, jag blev arg, ledsen, nyfiken och ibland glad, så visst är det en bra bok. Men jag gillar den inte.