Samlade verk

Sandgren, Lydia

| 2020

I Göteborg förbereds en stor retrospektiv över konstnären Gustav Beckers verk från 1980-talet och framåt. Vart psykologstudenten Rakel än vänder sig möter hon sin gåtfullt försvunna mammas ansikte på utställningsaffischen som är tapetserad över stan. I samma veva slungas Rakels pappa, förläggaren Martin Berg, in i en omtumlande livskris."Samlade verk" är en roman om djup kärlek, mångårig vänskap och konst i spänningsfältet mellan fiktion och sanning. Dessutom är det en storslagen Göteborgsskildring med moderniteten och klassresan som fond.

Jag tänkte skriva att det känns som att ett kapitel saknas, och med det skulle det här bli en femma, men nu ger jag den en femma ändå. Bra historia, intressanta personer, spännande intrig (på sitt sätt), vettigt språkbruk, roligt med alla referenser till ställen i Göteborg! Håller dock fast vid att jag saknar ett sista kapitel. Skriv mig ett sista kapitel, snälla?

Charlotte Karlsson

2020-07-25

Vilken bok, en av de bästa jag läst! Fantastiskt språk och personskildringar. Att den utspelar sig i min hemstad Göteborg och personerna är i min ålder, bidrar säkert till att jag tyckte så mycket om den.

Hanna Melin

2020-07-24

Denna roman har ingen intrig whatsoever. Det händer, i stort sett, aldrig något spännande. Personerna som porträtteras är helt normala, om än övermänskliga. Det är en proppfull historia om kultur och dess konsumenter, och jag önskar jag var en av dem. Till syvende och sist sörjer jag William Wallaces icke-existens allra hårdast.

Torbjörn Nilsson

2020-07-07

Vad vet vi egentligen om varann? Och oss själva?

Den frågan finns kvar som ett skavande gruskorn i skon, när jag lyssnat klart på Lydia Sandgrens hyllade tegelstensroman Samlade verk. (Att recensenterna går så otroligt i spinn beror säkert på att boken utspelas i deras ( och min, men bara delvis) välkända värld.)

Jag minns att i trettioårsåldern brände några diktrader av Arthur Lundqvist i mig. De löd ungefär: " Kanske är livet något helt annat, men det kommer jag aldrig att få veta".

Vi och våra relationer är onekligen mångbottnade. Framförallt är andra människor mer mångfasetterad än vi vill ta in.

Samlade verk är väldigt välskriven och skickligt komponerad. Mycket bra inläst av Ludvig Josephsson.

Vi får följa vännerna Martin och Gustav från tonåren till medelåldern. Ganska snart dyker också Cecilia, som blir Martins fru, upp.
Det blir något av ett triangeldrama, i a f under ytan.
Delvis går tankarna till Klas Östergrens Gentlemen.

Problemet för mig är Martin, ur vars perspektiv större delen av boken är skriven. "de allra flesta är inte så jävla märkvärdiga", säger Cecilia i boken. Och Martin är en av dem, även om Cecilia inte yttrar det med hänvisning till honom. (Eller gör hon det!?)

Det är lite tråkigt att läsa så mycket om en sådan person. Jag har så mycket av den människan i mig själv, så varför ska jag dessutom läsa nästan 700 sidor om en liknande person?

Cecilia och Gustav är undflyende personer, precis som flera gestalter i Martins bångstyriga romanprojekt.

Avsnitten ur  dottern Rakels perspektiv blir för mig de mest intressanta. Hon är antagligen också den som författaren Lydia Sandgren har lättast att identifiera sig med. Men hennes förmåga att skildra andra personer och tider imponerar. Jag som var med har inget att invända. Och det är en bra bonus att få läsa en roman, som utspelar sig i Göteborg, i vårt Stockholmscentrerade land.

Benjamin Elfors

2020-07-04

Stilistiskt magnifik, karaktärer hela tiden känns trovärdiga och en gripande berättelse.