Samlade svenska kulter

Fager, Anders

| 2011

Verklighetens dolda fasor Samlade svenska kulter är ett antal berättelser som alla är pusselbitar i en stor helhet. De väver en berättelse från en värld som är både skrämmande, bisarr och obehagligt lik den verklighet vi känner som vår egen.Anders Fager skriver med en penna som söker det skräckinjagande och som frilägger det dolda och lyckas med obönhörlig skärpa tydliggöra det redan verkliga. Fager är lika bekväm med tjejsnacket i en buss på väg mot megadiskot i de småländska skogarna som med konsteliten i Stockholms innerstad eller med en samisk legend från 1700-talets Trondheim. Han rör sig genom klasser och befolkningsskikt utan att darra på handen. Här möter man den lilla pojken på dagis på Kungsholmen i Stockholm, en grupp kustjägare på hemligt uppdrag och Herman Göring på blixtvisit i Sverige1938.Samlade svenska kulter skildrar med stor berättarauktoritet människor...

Nicklas Björk

2020-07-19

Anders Fagers skräcksamling SAMLADE SVENSKA KULTER är en ojämn novellsamling där vissa historier skulle kunna stå sig bra i romanform, medan andra är mer svagare och skapar förvirring över vad som pågår.

Jag kan också upplysa författaren att ordet "dagis" används ej längre. Den rätta termen är förskola, ett begrepp som har varit officiellt sedan 1998 och det är stor skillnad mellan dessa två pedagogiska verksamheter.

Lars Willfors

2013-09-24

Sex, droger och monster från genrens store stilist. Anders Fager är definitivt starkare i det korta formatet än i romanen "Jag såg henne i dag i receptionen". Flera av texterna här är noveller i ordets klassiska bemärkelse och fungerar utmärkt på egen hand, men de merparten är mer fragmentariska till sin framställning och kommer bara till sin fulla rätt i bokens större sammanhang. Fagers stora styrka är förmågan att fasa in det lite, lite avvikande - bråkiga tonårstjejer, dementa pensionärer, knäppa konstnärer - i en sammanhängande mytologi och ge det vardagliga en magisk eller övernaturlig lyster. Den inledande novellen "Furierna från Borås" är tillsammans med Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" den socialrealistiskt intressantaste svenska skräcken i det senaste decenniets våg. Det finns mängder av författare som jobbar utifrån Lovecraft-mytologin, men Fagers förmåga att levandegöra den i det svenska samhällslivets gråa vardag gör honom till den absolut mest intressanta av alla.

Nina Nyström

2013-08-25

Skräck och snusk i vardagsmiljöer.

Tomas Karlsson

2013-06-13

Njae...Kanske något man får plocka upp senare igen, efter några noveller är det mest smet av blod och äckel, utan att det för den delen är speciellt skrämmande, känns som författaren inte har tid för att bygga upp stämningar utan är mest rakt på sak, kanske blir det bättre längre in?

Ola Hultin

2012-12-21

Inte en novellsamling utan en genialisk mosaik och en sällsynt lyckad tillämpning av Lovecraftmytologin i svensk tappning.

Emma Westberg

2012-10-10

Nästan en klockren femma, förutom att den sackar ner lite i mitten. Känns som att den är skriven av en (mycket) råare och modern HP Lovecraft! Vem gillar inte tentakler, blod och demoner liksom? Hamnar helt klart på köplistan!

Anna Nyman

2012-01-28

Fagers novellsamling innehåller ett par noveller som är riktigt bra i sig själva, tex Leka med Liam och skruvade Mormors resa, men annars är det helheten som författaren bygger mellan novellerna som gör den läsvärde. Och i detta byggd lyckas Fager mycket bra. Precis lagom vagt. Gillar!

Ola Hellsten

2011-12-17

Jag var väldigt nära att sätta en femma på den här, men den misslyckades en aning med hopknytandet på slutet och upprepade sig en del i del två och tre. Fortfarande väldigt bra, både i och utanför sin genre.

Kristina Simar

2011-12-08

Boken börjar så här: ?Underryd dansbana ligger långt ute i skogen. Mitt emellan Värnamo Borås och JÖNKÖPING.? Om en bok börjar med en sådan mening, måste den bara vara bra, tänkte jag. Och det var en mycket bra skräckroman, med obehagiga och otäcka scener. Jag är inte van att läsa den här sortens skräcklitteratur som liknar mycket Lovecraft och även lite Ajvide Lindqvist. Jag fick läsa lugnt, med eftertanke och fundera en hel del vad som sades mellan raderna, så det tog sin lilla tid att komma igenom alla 547 sidorna. Jag tycker att det var en mycket fascinerande roman att läsa och beundrar författaren för allt han kommit på att skriva om. Romanen speglar både gamla tiders skräck varvat med dagens samtid. Romanen är även mycket bra gestaltat, något jag alltid är noga med att påpeka att jag tycker om. En genialisk skräckroman. Hoppas snart att Anders Fager utkommer med en ny roman för den vill jag inte missa.

Helt okej

Karin Söder

2011-09-25

Mja... till att börja med tyckte jag den var seeeg. Sen läste jag upp mig och kunde knappt lägga den ifrån mig... men de sista kapitlena handlar så mycket om kufisk sex att jag börjar undra om herr Fager använder skrivandet som ett substitut för terapisamtal! Hårda ord, jag vet, men vänta tills ni läst så förstår ni!
Kan ändå inte bli annat än imponerad av hur han snör ihop de olika berättelserna. Hade han nått ända fram så hade det blivit genialt! Jag velade mellan att ge boken tre eller fyra stjärnor, men den var för svajig, så det blir en trea.

Petra Hansson

2011-09-03

Blev mörkrädd. Trovärdigt berättad. Jag köpte det mesta, det skulle ju kunna vara så....

Eyez Only

2011-08-09

Helt obegriplig.

Jonna

2011-06-29

Stundtals var den riktigt bra men jag förstod inte slutet och jag förstod inte kopplingen mellan berättelserna helt. För visst är det en koppling mellan alla och inte bara vissa? Och om inte, varför göra det så komplicerat?

Känns som en gubbe som försöker skriva in sig hos ungdomar medelst "modernt" språk och samtida betraktelser. Några "Iä!"-rop här och där gör ingen Lovecraft. Den s.k. subtila samhällskritiken är oftast på mellanstadienivå.
Detta efter att ha läst sju berättelser i boken. Kanske blir det bättre längs vägen...

David Larsson

2011-05-11

Fagers koncept fungerar mycket bättre i det här längre formatet, och han visar att han definitivt är ett namn att räkna med i svensk skräcklitteratur.

Ola Hultin

2011-04-18

Den oerhört inflytelserike amerikanske skräckförfattaren H.P. Lovecraft (1890-1937) baserade sin mytologi på tanken att människan blott är en obetydlig parentes i jordens historia, och att vår tillvaro och verklighet när som helst kan rämna av de ofattbara krafter och varelser som rör sig bortom den. Anders Fager har i sin skickligt lagda mosaik Samlade svenska kulter inte bara begagnat sig av denna mytologi utan även vidareutvecklat och nyanserat den på ett imponerande sätt, som i kombination med den fragmentariska framställningen blir närmast genialt. Han skriver flyhänt, kärnfullt och hämningslöst; det är insiktsfullt, brutalt och makabert, och inget för känsliga läsare. Det den pryde Lovecraft bara antydde skildrar Fager i all sin vedervärdighet, och det blir stundom riktigt ohyggligt. Fast den berättelse som jag personligen finner mest skrämmande är Leka med Liam, just för att den i princip skulle kunna vara sann. Fantasier är aldrig så verkliga som när man är i 6-årsåldern... Rekommenderas!