Sambo på försök

O'Leary, Beth

Tiffy Moore behöver ett billigt boende omedelbart. Leon Twomey jobbar nätter och är i stort behov pengar. En annons kopplar ihop de två främlingarna. Deras vänner tycker att idén är galen, men egentligen är det den perfekta lösningen i Londons tokdyra bostadsbubbla: Leon innehar lägenheten dagtid medan Tiffy jobbar, och på kvällarna och nätterna är den hennes.Trots att de aldrig träffats kommer Tiffy och Leon allt närmare varandra. Och med struliga ex, jobbproblem och en  felaktigt fängelsedömd bror smälter deras världar samman till en. Men kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat? Sambo på försök är en romantisk komedi av brittiska debutanten Beth O Leary. Den har sålts till över 30 länder och är en av de mest efterlängtade böckerna i England 2019. Beth bor i Londons lantliga utkanter och skrev Sambo på försök på tåget till och hem från jobbet. Hon tillbringar mycket tid med...

Readwithamila

2022-06-28

Efter att ha läst Mhairi McFarlanes roman Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts trodde jag att jag hade läst årets feel-good. Men nu tror jag att Sambo på försök tar förstaplatsen som årets feel-good och att Beth O’Leary är feel-good-drottningen att hålla ögonen på. Sambo på försök är en hjärtevärmande, uppfriskande, udda, charmig, rolig och väldigt engagerande berättelse om kärlek och vänskap i alla dess former. Den såväl fångar som engagerar läsaren och den är svår att glömma.

Vid min läsning av den här romanen har jag försökt vara kritisk och hitta saker att anmärka på, men det har varit förgäves. Jag älskar verkligen allting med den här romanen. Sambo på försök är lättsam samtidigt som det finns undertoner av svärta och smärta. O’Leary lyckas skickligt balansera fluffiga rom-com-inslag med allvarliga ämnen så som övergrepp, kampen om att få älska vem man vill, ekonomiska problem, sjukdom samt problem med rättsväsendet. När det kommer till uppbygganden av romanen, älskar jag att det är korta kapitel som växlar mellan Tiffys och Leons perspektiv. På så sätt får jag en djupare förståelse för dem båda och oj vad jag älskar dem. Hjärtat i romanen är helt klart deras konversationer via post-it-lappar. De gör romanen rolig och udda.

O’Leary har verkligen en förmåga att skildra sympatiska, varma, trovärdiga och intressanta karaktärer som kryper in under skinnet på dig som läsare. Karaktärer som är lätta att tycka om men svåra att glömma. Jag fick verkligen nya vänner i Tiffy, Leon, Richie, Mo, Gerty och de andra. Det här är verkligen är roman med hjärta samt själ och det enda negativa med den är att den tar slut. Jag är helt övertygad om att Sambo på försök kan bota vilken dålig dag som helst!

Läs hela recensionen på: https://www.readwithamila.com

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Mycket bra

En speciell bok. Kanske inte alltid så trovärdig men med väldigt viktiga bitar och en lättsam bok.

Anna-Karin Larsson

2021-05-31

Fantastisk feel-good!

Emma C.

2020-10-30

Boken är en bra feelgood, men av någon anledning fastnade jag aldrig riktigt i boken.

Gillade konceptet med lapparna. Gillade karaktärena Leon och Tiffy. Det är en mysig story med lite djup. Börjar med en kul och väldigt annorlunda story, men slutar tyvärr väldigt väntat och lite hastigt.

Beas bokhylla

2020-04-21

Mysig feelgood med en härlig romance.

Eva Pettersson

2020-03-22

Sambo på försök av Beth O’Leary är en varm och hoppingivande bok med en härlig feelgood-känsla som dröjer sig kvar inom mig långt efter att boken är utläst.

Boken handlar om Tiffy Moore, som precis blivit utslängd ur sin före detta pojkväns lägenhet och sålunda är i desperat behov av ett billigt boende i London, och Leon Twomey som bor i en fin liten lägenhet men som är i behov av extra pengar. Eftersom Leon jobbar natt och tillbringar helgerna hos sin flickvän, blir lösningen att han hyr ut sin lägenhet till Tiffy under nätter och helger, medan han har lägenheten på vardagarna när Tiffy jobbar.

Trots att de två aldrig har träffats, utvecklar sig snart en varm, och med tiden alltmer flörtig, relation mellan Tiffy och Leon, genom de lappar de skriver till varandra i lägenheten.

Jag tycker att författaren har lyckats mycket bra med blandningen av romantik, värme och humor kontra allvar och ett lite djupare innehåll, då de båda tampas med svårigheter av skilda slag i sina liv.

Elisabeth Svensson

2020-03-12

Mysig feelgood med många skratt men även allvarliga stunder

2020-02-02

En supercharmig romantisk komedi. Jag bara älskade Tiffys och Leons sällskap. Dessa snälla och trevliga varelser.

2019-11-21

Velade lite i betyget men till slut fick det bli en femma. Den här boken var så otroligt härlig, mysig och rolig men även så allvarlig. Karaktärerna är intressanta och omväxlande, alla härliga lappar som jag också ville ha svar på, den kittlande stämningen som bygger sig tätare hela tiden. Främst av allt blir jag bara så glad av boken. Av karaktärerna för sig men främst i samspel med varandra.

Så gullig och mysig feelgood! Blev väldigt positivt överraskad. Rekommenderas.

villa-freja.se

2019-06-28

En så mysig och härlig berättelse som blir så där tokrolig och högst omöjlig, och därmed också så charmig. Älskar den.

Underbar, rolig & gripande!

2019-06-01

Underbar och rolig feelgood när den är som bäst. Att man vet precis hur den kommer att sluta gör absolut ingenting, den blir lika bra ändå. Jag skrattar, ler, gråter och blir berörd. Persongalleriet är bra och det känns redan som att jag känner alla inblandade. Läs den!

@enbokromans

2019-05-29

Sambo på försök” är en kärlekshistoria om Tiffy och Leon. En kvinnlig huvudperson som bakar och älskar Gilmore Girls och en omtänksam och introvert manlig huvudperson som lagar mat, whats not to love?!

Tiffy behöver akut flytta ut ur sin ex-pojkväns lägenhet och Leon behöver akut pengar för betala juridiska kostnader för sin bror som sitter oskyldigt dömd i fängelse. Så när han annonserar efter en inneboende svarar Tiffy direkt. Det är perfekt, eftersom att Leon jobbar natt och bor hos sin flickvän på helgerna så behöver de aldrig ens träffas. Men det går inte att bo ihop utan att kommunicera och en liten post-it lapp blir till fler och fler en vänskap växer fram mellan dem som växer till attraktion till kärlek.

”Sambo på försök” är en SÅ fin berättelse om vänskap och kärlek. Det hade lätt kunnat bli sockersött men det finns ett mörkare spår som handlar om Tiffys relation med exet Justin, en manipulativ maktmissbrukare som ger historien ett djup som lyfte den till mer än ”bara” mysig feelgood/romance. Det är härligt att få följa Tiffys och Leons relation som växer parallellt med att de växer som individer. Det är underbara karaktärer som jag skulle kunna häng med vilken helg som helst 🙂

Kan det här vara vårens bästa feelgood?

2019-05-23

Sambo på försök” av Beth O’Leary är feelgood på riktigt!

Boken är en väldigt fin berättelse om hur kärlek kan uppstå på ett lite udda sätt, genom lappar.

Tiffy behöver någonstans att bo efter att det har tagit slut med pojkvännen Justin. Leon jobbar natt och behöver pengar. Lösningen blir att Tiffy bor i lägenheten nattetid då Leon jobbar och Leon bor där dagtid medan Tiffy jobbar.
Jag fattar tycke för huvudkaraktärerna som jag upplever som varma, härliga och genomtrevliga. Kapitlen handlar växelvis om Tiffy och Leon och vi får följa deras relation, hur den fördjupas.

Jag fastnade i boken, den var underbar att läsa och som några andra har skrivit här på Instagram så blir inte heller jag förvånad om boken blir film. Tyvärr tar boken slut för fort, jag vill läsa mer om Tiffy och Leon. Jag vill veta mer om vännerna som finns runt omkring dem. Att sluta läsa denna bok är som att säga hejdå till en vän!