Sambo på försök

O'Leary, Beth

Tiffy Moore behöver ett billigt boende omedelbart. Leon Twomey jobbar nätter och är i stort behov pengar. En annons kopplar ihop de två främlingarna. Deras vänner tycker att idén är galen, men egentligen är det den perfekta lösningen i Londons tokdyra bostadsbubbla: Leon innehar lägenheten dagtid medan Tiffy jobbar, och på kvällarna och nätterna är den hennes.Trots att de aldrig träffats kommer Tiffy och Leon allt närmare varandra. Och med struliga ex, jobbproblem och en  felaktigt fängelsedömd bror smälter deras världar samman till en. Men kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat? Sambo på försök är en romantisk komedi av brittiska debutanten Beth O Leary. Den har sålts till över 30 länder och är en av de mest efterlängtade böckerna i England 2019. Beth bor i Londons lantliga utkanter och skrev Sambo på försök på tåget till och hem från jobbet. Hon tillbringar...

Underbar, rolig & gripande!

Underbar och rolig feelgood när den är som bäst. Att man vet precis hur den kommer att sluta gör absolut ingenting, den blir lika bra ändå. Jag skrattar, ler, gråter och blir berörd. Persongalleriet är bra och det känns redan som att jag känner alla inblandade. Läs den!

Sambo på försök” är en kärlekshistoria om Tiffy och Leon. En kvinnlig huvudperson som bakar och älskar Gilmore Girls och en omtänksam och introvert manlig huvudperson som lagar mat, whats not to love?!

Tiffy behöver akut flytta ut ur sin ex-pojkväns lägenhet och Leon behöver akut pengar för betala juridiska kostnader för sin bror som sitter oskyldigt dömd i fängelse. Så när han annonserar efter en inneboende svarar Tiffy direkt. Det är perfekt, eftersom att Leon jobbar natt och bor hos sin flickvän på helgerna så behöver de aldrig ens träffas. Men det går inte att bo ihop utan att kommunicera och en liten post-it lapp blir till fler och fler en vänskap växer fram mellan dem som växer till attraktion till kärlek.

”Sambo på försök” är en SÅ fin berättelse om vänskap och kärlek. Det hade lätt kunnat bli sockersött men det finns ett mörkare spår som handlar om Tiffys relation med exet Justin, en manipulativ maktmissbrukare som ger historien ett djup som lyfte den till mer än ”bara” mysig feelgood/romance. Det är härligt att få följa Tiffys och Leons relation som växer parallellt med att de växer som individer. Det är underbara karaktärer som jag skulle kunna häng med vilken helg som helst 🙂

Kan det här vara vårens bästa feelgood?

Sambo på försök” av Beth O’Leary är feelgood på riktigt!

Boken är en väldigt fin berättelse om hur kärlek kan uppstå på ett lite udda sätt, genom lappar.

Tiffy behöver någonstans att bo efter att det har tagit slut med pojkvännen Justin. Leon jobbar natt och behöver pengar. Lösningen blir att Tiffy bor i lägenheten nattetid då Leon jobbar och Leon bor där dagtid medan Tiffy jobbar.
Jag fattar tycke för huvudkaraktärerna som jag upplever som varma, härliga och genomtrevliga. Kapitlen handlar växelvis om Tiffy och Leon och vi får följa deras relation, hur den fördjupas.

Jag fastnade i boken, den var underbar att läsa och som några andra har skrivit här på Instagram så blir inte heller jag förvånad om boken blir film. Tyvärr tar boken slut för fort, jag vill läsa mer om Tiffy och Leon. Jag vill veta mer om vännerna som finns runt omkring dem. Att sluta läsa denna bok är som att säga hejdå till en vän!

Tiffy och Leon har aldrig träffats men har kontakt med hjälp av lappar. Via lapparna djupnar deras vänskap och de får en stor roll i varandras liv. Tiffy är en sån där härlig person som jag genast tycker om. Varm, rolig och med en klädstil som är en ren färgexplosion. Jag skulle gärna ha henne i mitt liv som en nära vän. Hennes expojkvän däremot är en osympatisk och manipulerande människa som inte för något gott med sig. Han är bara ett stort irritationsmoment! Men han måste väl finnas med så jag har någon att störa mig på. Sambo på försök är en varm och mysig roman som är helt ljuvlig att läsa. Jag njuter av att följa den växande relationen mellan Tiffy och Leon och historien med Leons bror i fängelse. Hela berättelsen känns filmisk och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den filmas en dag. Den skulle göra sig otroligt bra som en romantisk komedi tror jag! Beth O’Learys debutroman är rolig och underbar må-bra läsning som tog slut på tok för fort!