Sam och hemligheten

Sam och Amina är bästa vänner. Tillsammans ­bygger de en koja i skogen. Allt är roligt, men en dag på ­vägen hem får Sam se något som han inte borde ha sett. Han förstår snabbt att han inte kan berätta för ­någon. Sam vill inte gå till skolan. Han vill inte ­behöva möta de han såg. Kan Amina få honom att våga ­berätta? Kan ­hennes mod göra Sam modigare? Det finns bra och dåliga hemligheter. Bra ­hemligheter kan kännas roliga och spännande. Hemligheter kan också ­kännas jobbiga och svåra. Det finns ­hemligheter som får en att få ont i magen, som gör en ledsen, rädd, arg eller orolig. Dåliga hemligheter får du alltid berätta för en ­vuxen som du litar på. Dåliga ­hemligheter ska du inte behålla för dig själv. Inte ens om någon har sagt att du måste.

Jag tyckte boken var bra. Viktigt ämne att prata om. Det är jobbigt att inte få berätta saker.

Jag har läst Sam och hemligheten av Ann Fagerberg Embretsén med illustrationer av Maria Andersson Keusseyan, boken är utgiven på Idus förlag 2018. Sam och Amina är bästa kompisar och har en koja tillsammans. En dag på väg hem från kojan får Sam se något som han inte borde ha sett. Han blir tystad. Han är orolig och det gör ont i magen. Pappa och Amina märker att något är fel. Till slut orkar inte Sam bära på hemligheten längre. Sam och hemligheten är en fin, trovärdig berättelse om att veta något som man inte törs berätta för någon. Som förälder och förskollärare pratar jag ofta med barn om att hemligheter som inte känns bra ska man berätta för en vuxen man litar på. Detta är också författarens huvudsyfte med Sam och hemligheten, att få barn att våga berätta dåliga hemligheter. Ann Fagerberg Embretsén som också jobbar som skolkurator har verkligen lyckats med att få fram sitt budskap. Jag tror att det är bra att det är en mindre dålig hemlighet som tas upp i boken så att fler känner igen sig och för att lättare kunna diskutera boken tillsammans i skolan. Boken är kort med korta lättlästa kapitel och är rikt illustrerad. Maria Andersson Keusseyans illustrationer är charmiga i färgglada och tydliga bilder och visar en kulturell mångfald som speglar samhället. Boken riktar sig främst till barn i åldern 6-9 år och det tycker jag stämmer bra, men även lite äldre barn. Min tioåring läste precis boken och gav den tummen upp. Jag vill tipsa lärare som jobbar med barn i åldern 6-12 år om Sam och hemligheten. Jag kommer att läsa boken tillsammans med de äldsta på förskolan, jag tror att det kan leda till viktiga samtal.

I boken får vi träffa Sam som är bästa vän med modiga Amina. Tillsammans bygger de en trädkoja ihop, när kvällen börjar komma är det dags för Sam att bege sig hemåt. På vägen hem svänger han förbi skolgården för att hämta sin kvarglömda sparkcykel. Väl där blir han vittne till hur några äldre skolbarn vandaliserar skolan och senare blir han även hotad av de skolbarnen att hålla tyst kring detta.
Sam är rädd och går runt med en klump i magen när han tänker på denna dåliga hemlighet. Hur ska han egentligen hantera detta? Kan han berätta för någon?

För oss var det perfekt tajming att läsa boken då vi nyligen har läst ”Hemliga trean” av Sanna Juhlin där ett syskonpar tillsammans med sin farbror har en hemlig detektivbyrå (en väldigt härlig hemlighet alltså!). Efter den läsningen har I (5 år) varit väldigt intresserade av hemligheter. Denna boken var då en perfekt vidareläsning då den spinner vidare på hemligheter och nyanserar kring bra och dåliga hemligheter.
Författaren har ett tydligt och bra språk för barnen så hennes budskap med boken går verkligen fram. Även så attmin femåringen förstår, men också utan att boken för den delen skulle vara barnslig för en nioåring. Väldigt bra och balanserat språk.

När berättelsen är avslutad så finns två uppslag med fördjupad fakta kring bra och dåliga hemligheter och vart man som barn kan vända sig för att berätta dåliga och få hjälp. Även detta beskrivet på ett väldigt bra sätt.

Boken utmanar också normer genom att i förbifarten skriva in normbrytande aspekter utan att det kommenteras. T.ex är det Aminas mamma som hjälper dem att bygga upp stommen till deras trädkoja som barnen sedan avslutar själva, Sams pappa står för matlagningen och är
en väldigt närvarande förälder. Amina och Sam har även en fin vänskap utan att man för den delen gör det till en kärlekshistoria.
Finns även flertal andra delar av boken som visar på skaparnas vilja att inkludera en mångfald och bredda normer, toppen!
Förutom att visa på en mångfald är illustrationerna riktigt fina, färgglada, jag gillar hur Sams känslor verkligen får komma fram i hans ansiktsuttryck. Vi kan verkligen känna hur otroligt jobbigt det är att bära på hemligheten.

En detalj jag har svårt för är hur de äldre eleverna som vandaliserar och hotar blir kallade idioter av andra barn i bokens upplösning. Visst, ett idiotiskt beteende men de är likväl bara barn. Jag hade gärna sett en uppföljare till boken som handlar om Matilda (som är gängets ledare) i samband med att vandaliseringen avslöjas och efterföljderna. Kanske har även hon hemligheter kring sin hemmiljö? Kan vi få förstå henne bättre? Varför hon gör på det viset? Kanske få läsa om stöd som sätts in och följa hennes förändringsprocess?
Jag fick en liten klump i magen av att aldrig få förstå ”elaka gänget” i boken.
Men samtidigt är det ju självklart bra att författaren peppar barn till att våga stå upp mot oschyssta personer, att ställa upp för varandra och våga berätta vad som händer för vuxna. Den peppningen gör författaren riktigt bra!
Vi gillar boken riktigt mycket och tycker att den passar bra till skolor. Antingen som lättläst bok när läsningen kommit igång, eller som högläsning för skolans yngsta barn.