Saltön

Lärn, Viveca

| 2007

Saltön är en idyllisk ö på Västkusten som lockar till sig sommargäster på jakt efter sol, bad och fiske. Men de flesta av dem vi får träffa i boken bor där året om. Det är en färgstark samling människor - tobakshandlare Blomgren, änkan Sara, biodlaren McFie, designern Philip och affärsmannen Månsson, bland andra. Man kan knappast påstå att livet går sin gilla gång ute på Saltön. Det händer en hel del under den stilla ytan och kärleken spelar ständigt det lilla samhällets befolkning nya spratt. Blomgrens tjocka fru lämnar honom för en bibliotekarie från Kalmar. Sara måste välja vem hon vill ha, den äldre McFie eller den yngre Philip. Det är bara Månsson som inte har några kärleksbekymmer. Tror han. Tills kan kommer på sin fru med att köpa kondomer... En Lättläst bok från LL-förlaget

2023-06-01

Godkänd, men absolut inte mer.
Det är riktigt fascinerande för mig att läsa boken som är så mycket sämre än tv-versionen. Intrigen är förvisso sig lik men karaktärerna känns för det mesta så platta och ointressanta i den första boken.
Ska tilläggas att jag älskar tv-serien! Jag har sett om säsong 1-3 många gånger på dvd under åren lopp.
Säsong 4 gav mig däremot inte mycket.
Slutbetyg, en svag 3:a!

Maria Linder

2014-07-24

Läste denna en första gång i nian, hade då svårt att leva mig in i de vuxnas märkliga egenheter och sätt att tänka.
Vid omläsning nästan ett decennium senare förstår jag på ett annat plan, kan leva mig in i karaktärerna (som visserligen kanske är dragna till sin spets), njuter och småler under läsningen. Mycket trevliga bekantskaper, även att jag tröttnade lite mot slutet.

Lärns första bok om Saltön, och jag älskade den från första stund! Har läst om den och tyckte också tv-serien var fantastikt bra, även om boken som vanligt är bättre. Varm, rolig, lättläst, sommardoftande och alldeles, alldeles underbar!

Annimoure Nilsson

2011-09-29

Doft av tång.

Karin Löfstrand

2009-09-30

Som en karamell! Vilken njutning det kan vara att läsa avspända berättelser om vanliga men ändå ovanliga människor. Tyvärr är njutningen för kort, vill ha mer och mer!