Saltkråkan: Ett litet djur åt Pelle

Lindgren, Astrid

Saltkråkan är tillbaka i ny, fräsch tappning! Här är första bilderboken om Tjorven, Pelle, Melker och alla de andra. Nog är det orättvist att Tjorven har ett alldeles eget djur, hon har ju Båtsman! Pelle vill också ha ett djur att ta hand om! Så när det finns kaniner att köpa på ön Lillasken, då blir Pelle helt till sig. Tjorven och Pelle får låna en eka och ro över till ön. Och visst finns där kaniner, långa rader av kaninburar! Pelle blir salig och väljer en fläckig, gosig kanin, hans egen Jocke! Kaninexpeditionen blir ett helt äventyr! För när de ror tillbaka hamnar de mitt i ett åskväder! Tjorven förlorar årorna och barnen glider iland på en annan liten ö. När de söker skydd mot regnet hittar de Teddys och Freddys hemliga koja. Hurra, nu kan de hålla sig torra, men i sjönöd är de fortfarande Då räddar Båtsman dem ur knipan! En spännande och kul bilderbok full av skärgårdsstämning!...

Ann S

2023-09-24

Nej, jag har inte läst boken 'ÄN'.. men jag har självklart sett serien på tv.
fantastiska rollfigurer , går rakt in i ❤️
Rekommenderar verkligen tvserien
Som jag ger fem stjärnor av fem möjliga
Boken ser jag fram emot..snart

Underbar, rolig och fint illustrerad!

AC (mamma):
Det har kommit en ny bilderbok om Tjorven och Saltkråkan i skärgårdsidyllen och jag njuter när jag läser den. Kanske är det de fina illustrationerna, kanske är det texten som gör mig nostalgisk, kanske är det kombinationen.

Det måste vara stort att få illustrera Astrid Lindgrens böcker och jag tycker att Maria Nilsson Thore lyckas med det bra. Jag gillar färgsättningen och jag ser mig själv i berättelsen. Det enda jag skulle önska är att Tjoven kunde fått vara lite rund.

Gustav 11 år:
Det är mycket text i boken för att vara en bilderbok. Jag tror inte att man orkar lyssna när man bara är tre år men det finns många fina saker att titta på på illustrationerna. Illustrationerna är fina och det är roligt att läsa om Tjorven, Stina och Pelle.

Philip 8 år:
Jag gillar Saltkråkan. Barnen är lite busiga och de verkar alltid ha ledigt. Skönt. Jag längtar efter sommarlovet nu. Bilderna är fina. Det är roligt när barnen ska baka. Jag skulle inte läsa boken själv. Det är så mycket text.

Vi älskade att läsa denna bok och hoppas att det kommer fler om roliga Tjorven och hennes gäng.
Detta är ett kapitel som är taget ur Saltkråkan. Det handlar om när Pelle får ett husdjur.

Det är svårt att ge ut en bok från en avliden författare men jag tror att Astrid ler när hon ser denna bok. Fin berättelse och fantastiska illustrationer.

Vi har lånat om den många gånger på bibblan.

Gullis lästips

2019-06-27

Denna mysiga bilderbok är i ett större format så att de härliga skärgårdsbilderna med rätta Saltkråkan-känslan verkligen får plats. Tillsammans med de fantastiskt detaljrika naturbilderna finns en berättelse som smälter in i bilden, dock är det väldigt kompakt och mycket text.

Det jag tycker är extra bra är när klassiska kapitelböcker blir omgjorda till bilderböcker med massa illustrationer så att berättelsen blir mer tillgänglig till en bredare publik och framförallt åt den yngre åldern.

Ett litet djur åt Pelle är ett charmigt skärgårdsäventyr bland kobbar och skär.

Nu har Saltkråkan kommit som bilderbok med nya illustrationer av den tidigare kapitelboken. Detta är en bok av väldigt hög kvalité som charmat alla här hemma, till och med mormor som var på besök.
Berättelsen är otroligt välskriven. Stilen i Nilsson Thores illustrationer känner vi igen, precis som tidigare är de välarbetade och detaljrika på ett sätt som fångar barnet. Boken innehåller mycket text men då illustrationerna innehåller så mycket att upptäcka så hålls intresse och fokus uppe även längre ner i åldrarna.

I berättelsen får vi följa hur Tjorven och Pelle ger sig ut på äventyr tillsammans med Tjorvens hund Båtsman.
Pelle är så otroligt avundsjuk, allt han önskar är att också få ett eget husdjur. Men är det inte så att en på grannön säljer kaniner? Lyckan är total när Pelle äntligen får sin Jocke. Men hemfärden blir dramatisk..

Boken är som sagt en ljuvlig litterär upplevelse för såväl stora som små.
Enda kritiken vi har mot boken är att vid ett tillfälle haltar berättelsen som bilderbok enligt oss. När Pelle döpt sin nya kanin så ropar Tjorven som då spelar Robinson på sin Fredag (alltså Pelle). Vid detta tillfälle i boken tappade våra barn och mormor spåret då de glömt av den tidigare nämnda detaljen kring Robinson Cruse. Tidigare i berättelsen så passeras det snabbt och det blir därför otydligt när det plötsligt tycker upp enskilt igen. Men då detta är en bok som tål många genomläsningar så tror jag det snart klarnar för barnen. Utöver detta är boken helt fantastisk och verkligen värd toppbetyg.

Jag tycker det är väldigt fint när kapitelböcker får illustrationer för att bli till bilderböcker så att de blir tillgängliggjorda för en bredare publik. Stort beröm till Maria Nilsson Thore som verkligen lyckats med sitt uppdrag med att illustrera första bilderboken med Saltkråkan.

Agnes

2019-04-01

En av mina favoriter av Astrid Lindgren.

Lilian Lidforss

2015-05-08

Otroligt bra barnbok! Men det ska vara orginialtrycket!/Lilian

Cecilia Lt

2011-06-11

Bästa sommaridyllen någonsin. :)

M W

2009-12-01