En feministisk Röda rummet för vår tid
SalongF är en samhällskritisk nyckelroman, baserad på verkliga händelser och med många välkända personer i rollistan. Scenen är Stockholm. Tiden är nu.
Romanen är en rasande uppgörelse med sakernas tillstånd. Den handlar om pengar, makt och media i Sverige i dag. En feministisk Röda Rummet för vår tid. Referenserna till Strindberg är många, underfundiga och underhållande.
Anna Falk är chefredaktör för SalongF, en ambitiös kvinnotidning på nätet. Pengar är ingen bristvara. Riskkapitalisterna strömmar till för att via nya medier och nya läsvanor ta del av annonsörernas vilja att synas på nätet, och deras pengar.
Investerarna ger henne fria tyglar ett tag. För sent inser Anna att hon är utnyttjad, som ett alibi, som sajtens kulturella fernissa. Men det som för Anna är ett svek, är bara en enkel del i riskkalkylen. Stureplanspatriarkatet...
Visa mer
En feministisk Röda rummet för vår tid
SalongF är en samhällskritisk nyckelroman, baserad på verkliga händelser och med många välkända personer i rollistan. Scenen är Stockholm. Tiden är nu.
Romanen är en rasande uppgörelse med sakernas tillstånd. Den handlar om pengar, makt och media i Sverige i dag. En feministisk Röda Rummet för vår tid. Referenserna till Strindberg är många, underfundiga och underhållande.
Anna Falk är chefredaktör för SalongF, en ambitiös kvinnotidning på nätet. Pengar är ingen bristvara. Riskkapitalisterna strömmar till för att via nya medier och nya läsvanor ta del av annonsörernas vilja att synas på nätet, och deras pengar.
Investerarna ger henne fria tyglar ett tag. För sent inser Anna att hon är utnyttjad, som ett alibi, som sajtens kulturella fernissa. Men det som för Anna är ett svek, är bara en enkel del i riskkalkylen. Stureplanspatriarkatet anpassar sig sorglöst efter marknadskrafterna.
Varför dras Anna till män som sviker henne? Varför låter sig Anna behandlas så illa? Var får kärleken för plats? Och hur kan den överleva?
Jag visste att hon var feminist, sa han och vägde orden omsorgsfullt som om han idisslade. Taggert lyssnade uppmärksamt, liksom hängde med blicken vid Mudders läppar, utifall det skulle komma något han inte kunde missa utan att riskera att falla i onåd.
Men sen blev hon extremfeminist, sa Mudder, dramatiskt och vände sig mot sin imponerade enmanna-publik.
Och till slut helvetesfeminist, klämde han till sist i med.
Taggert nickade i samförstånd och de två männen log mot varandra innan de beställde i ännu en kall öl av den uppmärksamme servitören.
Åsa Mattsson är journalist, tidigare på Aftonbladet och kvinnosajten SalongK. Åsa har tidigare skrivit en roman, Solitär, på Wahlström & Widstrand 1993.
Se en film där Åsa Mattsson berättar om boken:
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker