Sally Superstjärnan

Johansson, Anna

Sally älskar att sjunga. Hon är jätteduktig, kanske bäst i världen. En dag berättar fröken att ett barn ska få sjunga på skolavslutningen. Alldeles själv framför en stor publik. Sally vill! Men när Sally ska prova att sjunga inför klassen händer något konstigt. Orden vägrar att komma ut. Skolsyster säger att Sally har fått rampfeber. Vad är det? Och viktigast av allt ? hinner Sally bli frisk tills det är dags för skolavslutningen?

Vilken mysig bok om hur det kan bli när man väldigt gärna vill något men det inte kommer ut något när man ska försöka, samt hur man kan försöka göra för att få bort det. Jag tycker om att det inte är något magiskt piller eller annat som gör att rampfebern försvinner, utan att det faktiskt krävs arbete och övning för att våga. Och att det kan vara bra att ha sina älsklingskläder på sig. Det är också bra att visa att bara för att man övar och övar så betyder det inte att allt löser sig när det är dags, utan att det kan bli fel ändå. Och att det går att lösa, inte är hela världen.

Ammi Thoressons bilder är jättemysiga, lagom pastelliga och detaljerade för den här berättelsen.

Jag tror kanske att den är lite för lätt för en nioåring, men att den däremot även kan passa en mer läsvan 4-åring. Skulle kanske säga att den ligger i ålder 3–7/8.

I boken möter vi Sally som är en riktig sångfågel. Hon älskar att dansa och showa inför alla i sin närhet.
Så blir hon ombedd att uppträda ensam på skolavslutningen vilket hon glatt tackar ja till. Men snart efter så börjar allt kännas konstigt, enligt skolsköterskan har hon drabbats av rampfeber. Hur botar man det?

Detta är en bok som behandlar hur nervös man kan bli av ett stundande uppträdande och hur det kan gå när
det blir tokigt under uppträdandet.
Jag som förälder uppskattar hur boken avdramatiserar att göra fel och misslyckas. Då gäller det att försöka igen och ofta så välkomnas man då.
För visst är det så - ofta är vi otroligt rädda för att misslyckas inför folk - men när vi väl gör det så är det oftast vi själva som reagerar mest och publiken inväntar fortsättningen istället.
Boken fungerar fint att läsa själv för de som kommit igång med läsningen, men jag högläste för I (5 år) och det gick väldigt bra. Boken är rikligt illustrerad så det går förmodligen bra att högläsa för än mindre barn också.
Texten känns väl avvägd för bägge av dessa syften och jag högläste lätt med ett bra läsflyt.

Boken har dock inte fångat våra barn speciellt mycket och har inte blivit efterfrågad. Men de accepterade att
läsa igenom hela.

Men vi har heller inga barn som har hobbies där solo-prestationer är något som är aktuellt. Så kanske hade boken inte så stor igenkänning eller var relevant för dem helt enkelt. Det kan även vara så att bokens vardagliga berättelse inte kändes så spännande. Jag fick inget klart svar från I. Förmodligen passar boken bättre till barn som älskar att sjunga, dansa och showa då det finns mycket inslag av detta i berättelsen som tar vara på deras intresse.

@barnbokstips

2018-11-30

Sally vill sjunga på skolavslutningen men när hon ska öva inför klassen känns allt bara konstigt. Hon svettas, benen skakar och hjärtat slår. Har hon blivit sjuk? Skolsköterskan säger att hon fått en släng av rampfeber. Vad är det och hur ska det gå för Sally? Båda barnen kunde känna igen sig i hur det känns när man är nervös inför något man ska göra. 9-åringen tyckte inte boken var wow men jag tänker att alla böcker behöver inte vara wow. Helt ok räcker och att läsa om olika saker, känslor osv ger något. Gulliga illustrationer fulla av liv och Sally ser ut att vara en tjej full av energi.

@barnbokstips

2018-11-30

Charmig, rolig och fint illustrerad!