Sally Superstjärnan

Johansson, Anna

Sally älskar att sjunga. Hon är jätteduktig, kanske bäst i världen. En dag berättar fröken att ett barn ska få sjunga på skolavslutningen. Alldeles själv framför en stor publik. Sally vill! Men när Sally ska prova att sjunga inför klassen händer något konstigt. Orden vägrar att komma ut. Skolsyster säger att Sally har fått rampfeber. Vad är det? Och viktigast av allt ? hinner Sally bli frisk tills det är dags för skolavslutningen?

Sally vill sjunga på skolavslutningen men när hon ska öva inför klassen känns allt bara konstigt. Hon svettas, benen skakar och hjärtat slår. Har hon blivit sjuk? Skolsköterskan säger att hon fått en släng av rampfeber. Vad är det och hur ska det gå för Sally? Båda barnen kunde känna igen sig i hur det känns när man är nervös inför något man ska göra. 9-åringen tyckte inte boken var wow men jag tänker att alla böcker behöver inte vara wow. Helt ok räcker och att läsa om olika saker, känslor osv ger något. Gulliga illustrationer fulla av liv och Sally ser ut att vara en tjej full av energi.

Charmig, rolig och fint illustrerad!