Sally går på fotboll

Mattin,

Sally ska se fotboll på Ullevi. Det är en vänskapsmatch mellan Sveriges och USA:s damlandslag. Det ska samlas in pengar till hemlösa hundar och katter.Göteborgs stad har bjudit in djur från hela världen till matchen. Det kommer att bli en fantastisk fotbollsfest. Det här är den sjunde boken i serien om Sally. Tidigare böcker är?Sally & Jag?, ?Sally & lilla lammet?, ?Sally i Casablanca?, ?Sally blir kidnappad?, ?Sally i Japan? och ?Sally i Dubai?.

Jag har läst Sally går på fotboll som är skriven av Mattin och illustrerad av Magnus Mojo Olsson, boken är utgiven av Papertalk 2020. Hunden Sallys matte är på semester och Mattin är hundvakt. Sally och Mattin bestämmer sig för att gå på en vänskapsmatch i fotboll. Matchen är på Ullevi i Göteborg och det är Sveriges och USA:s damlandslag som ska spela. Djur från hela världen är inbjudna av Göteborgs Stad till matchen och pengar ska samlas in till hemlösa hundar och katter. Sally går på fotboll är en kul och charmig bok om Sally och Mattin och deras vänner. Det är en spännande match där det händer mycket. Språket flyter bra och är ganska lättläst och passar för högläsning, men också att läsa själv. Illustrationerna är charmiga och roliga och jag uppskattar att det finns en lite kraftigare tjej i fotbollslaget. Jag gillar verkligen bokens format. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 3-6 år, men jag tror att boken skulle uppskattas även hos äldre barn. Jag ser fram emot att läsa fler böcker om Sally. Boktips till barn som gillar djur eller fotboll eller bara en bra bok!

Philip 7 år:
Jag har läst boken själv. Det är roligt att det är så många djur i boken.
Bilderna är fina.

AC (mamma):
Detta är en bok om fotboll och djur men passar även ett barn som inte är specifik intresserad av just fotboll. Det finns flera böcker i serien men man kan läsa dem fristående. Det är inte så mycket text i boken och meningarna är enkla så ganska lättläst bok för en person som kan läsa men behöver lite mindre text. Boken kan också läsas högt. Illustrationerna är lite kul och påminner om serieteckningar vilket uppskattades.