Salikons rosor Astrid Lindgren

Lindgren, Astrid

| 2003

Salikons rosor innehåller första kapitlet ur Mio, min Mio och alla sagor ur Nils Karlsson-Pyssling och Sunnanäng. Den här samlingen av Astrid Lindgrens sagor innehåller kanske de allra roligaste eller vemodigaste eller vackraste. Innehåll; Första kapitlet ur Mio, min Mio Nils Karlsson-Pyssling I skymningslandet Peter och Petra Lustig-gök Mirabell En natt i maj Prinsessan som inte ville leka Allrakäraste syster Ingen rövare finns i skogen Sunnanäng Spelar min lind, sjunger min näktergal Tu tu tu! Junker Nils av Eka

Klass 4C, Ryaskolan

2021-09-24

Bokens titel:Sunnanäng
Bokens författare:Astrid Lindgren

Undersök!
Beskriv huvudpersonen:Det är en bok med många olika sagor.

När och var utspelar sig handlingen: På olika ställen till exempel

Vilken genre passar boken in i vänskap,

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Alla olika sagor börjar: för längesedan i fattigdomens dagar… Många handlar om barn som är ganska fattiga.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-24

För längesedan i fattigdomens dagar börjar boken. Två små barn får jobba hårt hemma hos en bonde bonden vill bara att barnen ska jobba. Tillslut kommer skolan. Då tror de att allt ska lösa sig

Emelie Jonsson

2020-05-11

Bra men sorligt.

Detta var en härlig bok så denna kan jag allt rekommendera till er andra som har smååå barn eller även till er andra som älskar våran älskade Astrid Lindgren =)

Liselotte Wijkmark

2015-06-01

En allegorisk berättelse som gick fint att läsa tillsammans med Astrids egna biografi över sina föräldrar och sin barndom

Sorlig

Alva Näsman

2010-04-23

Lindgrens definitivt bästa bok. Ingenting kan vara mer lärorikt än att få höra eller läsa om barn som får arbeta morgon till kväll och gå barfota långt in på hösten. Och trots att den lilla röda fågeln ändå måste symbolisera döden för de båda barnen så är historian så mjuk och len och vackert komponerad att det inte kan tolkas på annat vis än att den slutar lyckligt.

Den lite med mörka sidan av Lindgren, men med ett ljus i slutet av berättelserna.

Elin Olsson

2009-06-23

Jag blir fortfarande otroligt berörd av de delikata historierna om barnen.

Therese Andersson

2009-06-11

Min absoluta favorit sedan jag var liten! Så vacker!