Saknad

| 2005

ss

Elin

2019-02-05

En bok jag fick tvinga mig lite igenom. Jag fick aldrig någon riktig relation med huvudkaraktären. Annorlunda upplägg än andra, men i min smak är det lite för lite spänning. En mer psykologisk bok än vad man tror när man läser baksidans text.

Bokslukerskan 93

2019-01-25

En bok som ligger varmt om hjärtat

Karin Andersson

2019-01-05

Spännande psykologi.

Eewa Tar

2016-12-06

En huvudkaraktär i ?Saknad? är inte en polisman eller detektiv som försöker att hitta mördaren. Det är ingen Miss Marple eller Poirot som slumpmässigt hittar sig i ett mordmysterium. Det är en person som själv är misstänkt för ett mord och måste hitta den rätta mördaren under jättesvåra villkor. Hon har ingen familj eller nära vänner. Hon har inga jobb och hon är nästan utan pengar.

Författaren berättar i nutid när Sibylla letar efter mördaren, men ibland hoppar till dåtid när Sibylla bodde hemma. Hon säger inte vilken tid hon pratar om, det kommer fram ut under läsningen. Det kan vara förvirrande, men håller också upp spänningen och berättar två parallella storyn som i slutet måste koppla ihop. Vi alla är en del av vår dåtid som smälter
ihop med den vi är nu.

?Saknad? är inte bara om en jakt efter mördaren. Det berättar om ett mor- och dotter-förhållande. Hur mycket kan barndom påverka någons liv och inställning till samhället. Författaren visar oss en person som kämpar för att överleva, hitta rättvisa och uppfylla hennes dröm - att vara fri och styra själv hennes liv.

Tomas Karlsson

2016-12-04

Delarna som beskriver Sibyllas uppväxt och utsattheten som hemlös är bokens behållning och styrka, men den övriga storyn drar ner betyget då det inte är speciellt trovärdigt.

2015-01-17

En mycket obehaglig och välskriven thriller som jag varmt kan rekommendera! Nu vill jag läsa/lyssna på fler böcker av Karin Alvtegen! Stark fyra!

E H

2014-07-10

Åh så glad jag blev att jag läste denna bok! Min första av denna författare och jag hade inga förväntningar alls.
Annorlunda synvinkel för att vara en deckare där man endast följer offrets sida.
Ska definitivt läsa fler böcker av denna författare.

Marc Moore

2014-04-21

Har aldrig funderat på att läsa hennes böcker innan men så fick jag denna och blev väldigt positivt överraskad. Ovanlig deckare då den inte beskriver polisens arbete utan en oskyldigt jagad hemlös. Kommer definitivt läsa mer av henne senare.

Anders Hildingsson

2013-03-19

Lättläst, annorlunda deckare. Stark 3:a.

Carina Svensson

2013-01-26

Tyckte den var jättebra och spännande. Man får en inblick i hur det är att vara hemlös och hur utsatt man är. En bok som skiljer sig från mängden.

Läste ut boken för några dagar sedan och Sibylla finns fortfarande i mina tankar!

Peter F

2011-06-19

Författaren är väldigt duktig på att skriva om utanförskap och vänskap.

Charlotta CG

2010-10-18

I Saknad rör sig Alvtegen i mina barndomsmiljöer Söder och Västervik-Vimmerby vilket säkert gör min bedömning mer okritisk än vanligt men jag tyckte verkligen att detta var något av det bättre jag läst i den svenska deckarvärlden på senare år. Ibland är det för hårdkokt, ibland för orealistiskt men det här kändes som om det faktiskt kunde hända och gav en insikt i hur hemlösas situation ser ut även om den är överdramatiserad för att passa handlingen. Normalt har jag svårt för sidospår kring hur huvudpersonens svåra barndom sett ut men sättet Alvtegen skriver på passar helt enkelt mig och även detta vävs in i historien på ett sätt som gör Sibylla trovärdig. Mer!

Sandra Svensson

2010-08-23

tänkte på sibylla flera dagar efter jag läst boken. starkt skriven!

2010-07-25

Gillar Alvtegens böcker. Den här är jättebra!

Rasmusmatte .

2010-06-24

Har precis läst ut boken. Så spännande. Nu skal jag börja läsa Skugga.

Rasmusmatte .

2010-06-20

Håller på att läsa denna bok. Mycket spännande och bra. Första boken jag läser av karin Alvtegen.

Mia Enell

2010-03-24

Karin Alvetegen skriver med värme om den hemlösa Sibylla som blir oskyldigt anklagad för ett brutalt mord. Jag tror absolut att Sibyllas situation är fullt möjlig och relativt realistisk. Boken är lättläst och och det är ett bra driv i berättelsen.

erika söderqvist

2010-02-11

Denna bok tycker jagär jättebra skriven med flyt i berätttelsen. Och en otäck intrig.
Pirrig

2010-01-18

Det kan kanske tyckas märkligt att sätta en 5:a på en thriller. Men Karin Alvtegen lyckas med något som andra författare i samma genre ofta försöker sig på, men sällan uppnår. Att beskriva människor, med alla de nyanser som en människa faktiskt har. Ja, det blir samma kommentar på samtliga böcker jag har läst av Alvtegen :) Spännande, tänkvärt, obehagligt och mycket läsvärt. Har bara läst boken på svenska, övriga språk kommer "av sig självt"...

Jonna Österlund

2009-12-03

Alvtegen är bra som vanligt! En bok att sluka!

harriet karlsson

2009-11-07

Anna Hallqvist

2009-10-12

Helt okej bok, men inte jättebra. ;) så jag håller väl helt enkelt inte med en hel del andra människor.
Spännande, lättläst och väldigt snabb att bli klar med. Lämnade väl tyvärr inga större spår, men bra enkel underhållning absolut.

Och vilken grej!
Sickna överklassföräldrar som bara kan strunta i henne.

Går det allvarligt att försvinna från samhället som hon "valde" att göra?

Karin Karlsson

2009-07-10

Annorlunda skriven, men ritkigt bra.