Sågverksungen

Olsson, Vibeke

| 2009

Plötsligt är jag infångad av starka armar och nerlyft från stabben. Jag blir så rädd att alla tankar försvinner. Nu är det färdigarbetat för idag, säger han som lyfter ner mig. Jag vill fråga vad han menar, klockan är väl inte ens halv fem, men jag får inte fram ett ord. Plötsligt är det tyst i Svartvik. Gnisslet, braken och rösterna som hörs dygnets alla timmar utom på söndagarna finns bara inte längre. Det är tyst i de andra sågverken också, alla Sundsvallstraktens sågverk utom ett. Brickens pappa låter henne inte vara med och strejka på riktigt, fastän hon vill och fastän hon är en riktig arbeterska, en ströflicka som börjar jobba vid halv sex varje morgon. Strejken är för vuxna karlar, säger pappa Edvin, den är för plankbärare och hjälpsågare och andra som fått lönen sänkt till under förra årets nivå och inte har råd med mjölk till gröten längre. Trots att sågverken fick tre miljoner...

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

Fantastiskt bra

Solveig Andersson

2017-07-31

Exemplarisk roman. Briljant författarkonst. Jag börjar omedelbart med tvåan. Läs den!

Åsa G

2017-03-01

Första boken i en serie om Bricken som växer upp på ett sågverk utanför Sundsvall på 1870-talet och hur arbetarnas liv och arbete var där. Jag skulle vilja jämföra den med Fogelströms böcker om Stockholm, men i en annan miljö. Har läst samtliga böcker i serien!

elinore järlehag

2016-06-29

Kommer man från Sundsvall (vilket jag gör) är denna bok ett måste att läsa! Ser framför mig hur det ser ut på de riktiga platserna. Mysig bok!
En 3a får boken pga allt grinande och lite långtråkig. Undrar även hur många gånger ordet Gud och namnet Jesus nämns?
/En annan sågverksunge

Teresia Kjellgren

2014-12-28

Överraskad av hur bra den är. Brickens öde vill jag läsa mer av. Har redan beställt del två. En viktig del av svensk historia som faktiskt inte är så många generationer bort.

Eva Pettersson

2014-08-18

En ung flickas uppväxt på ett sågverk i slutet av 1800-talet skildras med värme och inlevelse. Även om det är fattigdom och misär som beskrivs, så läser man boken med ett leende på läpparna, och jag ser fram emot att läsa de följande delarna i serien.

Jakob Nylin

2014-04-30

Verkligen en underbar bok! Varför har jag inte läst den här tidigare? Massor av mänsklig värme i en mycket tuff tid. Året är 1879 och vid sågverken i Sundsvallsregionen strejkar arbetarna, så även i Svartvik där Bricken och hennes föräldrar arbetar. Elvaåriga Bricken har massor av funderingar och är den som berättar för oss. Det är en väldigt levande berättelse om en intressant tid.

Bra bok =)

Emma Björklund

2013-01-02

En otrolig välskriven historisk roman där man får lära känna området Svartvik, nära Sundsvall. Blev väldigt tagen om hur olsson beskriver människorna där.. Man vill ju bara veta hur det kommer att gå för dem.. Kan verkligen rekommendera boken!

Ulrika Andersson

2012-06-17

Den beskriver Sverige under 1800 på sågvarven i Sundsvall! Trots fattigt liv en fantastisk trilogi om Bricken och hennes livsmedel!

Maria Åberg

2011-11-28

Välskriven och engagerande med ett härligt språk.

Ingen bok jag skulle valt själv, men i och med bokcirkeln så kom den i min hand. Blev faktiskt överraskad, välskriven och intressant

Elisabeth Karlberg

2010-04-14

En mycket fin skildring av svensk arbetarhistoria. Jag kunde inte släppa boken när jag väl börjat. Men så älskar jag också Per Anders Fogelström och jag upplever att denna bok är väl i klass med de skildringar jag tidigare läst om Stockholm. Men nu handlar det om Sundsvall. Väl värd att läsa

Jörgen Karlsson

2010-04-10

En underbar skildring av livet på ett sågverk ur ett barns perspektiv.