Sagor utan slut 2

Snipp snapp snut, så var sagan inte slut! Sagor utan slut är en helt unik sagobok. Den innehåller 50 sagor utan slut. Berättelserna avbryts när det är som allra mest spännande. Mitt i en mening. Det betyder att du kan komma på ditt eget slut! Låt fantasin leka fritt i en ovanlig och häftig läsresa.  Varje saga har en egen illustratör, så det blir en riktig berg- och dalbana för ögat också. De som tecknat sagorna är väldigt olika människor. Vissa är barn. Andra är ungdomar. En del är vuxna och några är till och med pensionärer. Några arbetar med att illustrera, medan andra är ovana vid både pensel och penna. Men det spelar ingen roll. Det viktiga är att alla vill och vågar.  Möt pirater, häxor, gädda-riddare, robotar, mardrömsdockor, gnäggmier och mycket mer. Tänk dig en snögubbe som träffar en solkatt. Eller en drake som är förkyld och nyser eld. För att inte tala om den...

villa-freja.se

2020-07-28

Den här boken är genialisk för att väcka fantasin och få liv i skrivlusten. Jag har köpt in den till mitt klassrum och tänker på olika sätt arbeta aktivt med den med mina elever för att träna upp deras fiktiva berättande. Det ska bli roligt att se hur det arbetet faller ut. Boken innehåller 50 sagor, alla utan slut. De slutar när det är som mest spännande, i en riktig cliffhanger och jag tänker att jag ska arbeta dels muntligt i helklass, dels i grupper och enskilt där eleverna själva får skriva slutet på sagorna. Häftigt att sedan jämföra alla olika slut.

Fantastisk idé. En bok full med början på sagor, som läsaren/lyssnaren sedan får fortsätta på. Om man tycker att det svårt att fortsätta med en saga går det också att utgå från bilderna, som har olika illustratörer till sig.

Sagorna är på ett bokuppslag var, där själva texten är en sida och bilden på den andra. Det är alltså inte så väldigt lång början, men inte heller för kort.

Mina barn är lite för små för den här tanken än, men jag tyckte både att min egen fantasi eggades och att berättelserna gav inspiration till flera sagor på egen hand, medan jag också kan tänka mig att den här boken fungerar väldigt bra i skolan som arbetsmaterial, eller varför inte som lektionsidé?

På slutet finns också ”slut utan sagor”, utifall att man inte kom på något själv. Och en förteckning av illustratörerna. Det är fantastiskt, för det är en bred variation av både stil och detaljrikedom, så alla kan hitta något som de gillar.

Som titeln hintar om, är det här andra boken i en serie, där första boken är uppbyggd på samma sätt.

Lekfullt & roligt med fina illustrationer!