Sagor från Mumindalen : Vägen till Mumindalen, Mumintrollen på hattifnattarnas ö, Mumintrollen och den magiska hatten

Jansson, Tove

Tillbaka till Mumindalen i tre nya bilderboksäventyr Följ med till Tove Janssons Mumindalen, där nästan vad som helst kan hända: En pappa kan spolas bort i en översvämning, hattifnattar dyka upp på en öde ö och en hatt med magiska egenskaper sprida farlighet och förtrollning. I händelsernas centrum står ett runt blått hus och dess invånare: den brokiga Muminfamiljen. I denna sagosamling får en ny publik i tre fristående berättelser stifta bekantskap med Mumintrollen. I Den stora översvämningen får vi reda på hur Muminfamiljen för första gången kom till Mumindalen efter en strapatsrik färd genom den översvämmade skogen. I Hattifnattarnas ö tar familjens seglingsutflykt en oväntad vändning när de plötsligt står öga mot öga med hattifnattar i hundratal. Och i Den magiska hatten ställer en upphittad hatt till med allehanda oreda i Muminhuset, medan en olycklig trollkarl...

Barnboksfamiljen .

2019-02-22

Denna bok innehåller tre muminberättelser av Tove Jansson som blivit bearbetade till bilderbok.
De har fått nya fina illustrationer i färg av Heikkilä som verkligen bevarar Mumintrollens traditionella känsla.
Det är helt enkelt en väldigt trevlig samlingsvolym som är fantastiskt bearbetad för att tillgängliggöra sagorna om Mumintrollen för förskolebarn.

Berättelserna i boken är:
Vägen till Mumindalen
Mumintrollen och den magiska hatten
Mumintrollen och hattifnattarnas ö

Dessa historier är alltså tagna och bearbetade från Janssons kapitelböcker Småtrollen och den stora översvämningen samt Trollkarlens hatt.
Som förskolepedagog blir jag himla glad att det nu finns en prima bok för att arbeta kring dessa berättelser i förskolan.

Boken är inbunden med halvklotband som är min favorit då det känns extra stämningsfullt.