Sagolunden

Bergting, Sofia

| 2016

"Huset var så fruktansvärt att blotta åsynen av det fick henne att stelna av skräck."Sommarlovet börjar verkligen inte bra för Inez. En stillsam promenad genom skogen bakom sommartorpet slutar med att hon nästan drunknar i ett kärr. Var det inbillning eller var det faktiskt något som med klösande fingrar försökte dra ner henne i det mörka, djupa vattnet? Långt inne i de dalsländska skogarna ligger det övergivna barnhemmet Sagolunden. En gång om året väcks huset till liv igen. En gång om året styr föreståndarinnan på nytt över alla barn som en gång bott där. Så även i år. Inez kan tala med de döda. Men hon vet det inte själv än. Det enda hon vet är att hon måste ta sig till Sagolunden - till varje pris. SOFIA BERGTING suger in sina läsare med hjälp av mystiska väsen, läskiga miljöer och starka tjejer i huvudrollerna. "Intressant porträtt av de aningslösa...

Dena boken handlade om en tjej som skulle bo i ett hus på sommaren men det fanns spöken där så hon ett spöke och en gammal man som heter Albert gick till ett hus och försökte stoppa ett annat spöke. Jag tycker att denna bok passar dem som gillar spännande böker

Spännande och fängslande "spöklig" berättelse om döda själar.

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Denna bok läses med fördel i dagsljus då det är en riktigt otäck spökhistoria. Det är omöjligt att lägga ifrån sig boken längre stunder, så det är bra att se till att ha avsatt lite tid.
Första kapitlet är en fantastisk om än otäck beskrivning av barnhemmet Sagolunden. Vi lär där känna Elsa, flickan som har en av huvudrollerna.
I nästa kapitel får vi följa Inez. Hennes föräldrar har, utan hennes vetskap, köpt ett torp på landet. Dit är de nu på väg alla tre. Inez bästa vän Miriam ska åka till Thailand hela sommaren. Åh, vad Inez önskar att hennes föräldrar låtit henne följa med dit. Nu är hon istället fast mitt i ingenstans. Redan från början händer det oförklarliga och obehagliga saker. Inez farmor var synsk och kunde se de döda. Kan den förmågan ha gått i arv?
Fina och läskiga illustrationer som passar väl till texten. En bok helt i min smak. Det finns många ingredienser såsom vänskap, sorg, död, spöken, skräck. Jag kan tänka mig att den passar utmärkt för högläsning.