Sagan om ringen

Tolkien, J R R

| 1978

Det är fest hos hoberna, ett småväxt folk som vill leva i lugn och ro med skummande öl och goda historier. Men i deras ägo finns en märkvärdig ring, Härskarringen, som kan förvandla gott till ont. Långt bort i skugglandet Mordor gör den onde trollkarlen Sauron upp planer på att erövra ringen. Hoberna har bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sällskap med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget, en vandring fylld av äventyr och fasor. Sagan om ringen är den första delen i trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade litterära storverk.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Intressanta karaktärer och engagerande värld - om det räcker för dig så rekommenderar jag boken varmt. Handlingsmässigt är boken lite sisådär. Stundtals tycker jag den kämpar lite med att sätta bakgrunden fint och med att driva handlingen framåt. Ett självfallet måste om du vill ha en bra bas i Fantasy-läsning.

Sara Länk

2017-07-30

Bra

Mikael Löfström

2017-07-25

Fantastisk bok som tillsammans med de andra delarna som skapade en genre. En värld att förlora sig i.

Amanda Berg

2017-07-04

Väldigt välskriven bok som verkligen förändrat, för att inte säga skapat genren fantasy

Klassiker!

Mariann Winge

2016-02-12

Läst och läst om. Ständigt lika fängslande.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Varje år när löven börja gulna och dagarna mörknar är det dags. Dags för den årliga läsningen av Saga om Ringentriologin. Den magnifika historien tar mig genom snöstormar och annat busväder fram till ljuset i början på mars. Har precis börjat på första boken.

Karin Nilsson

2015-03-14

Älskade filmerna och ville därför läsa böckerna, men jag orkade mig inte ens igenom halva, Tyvärr! Tyckte språket var "tungt" och det var jobbigt att få flyt i läsningen.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Tog ett tag att komma in i boken, men det var det värt. Helt fantastisk berättelse som inte går att beskriva med värdiga ord.

Dana Toba

2014-03-12

Inte min typ av böcker.

Linda Berntsson

2014-02-23

Inte mycket som kan slå Sagan om ringen. Tänk om man kunde besöka valda delar sv denna värld. Tolkien har skapat en värld som man kan försvinna in i.

Maria Linder

2014-01-02

Går inte att jämföra med filmen!
Detta är mycket mera en heltäckande saga, med sånger och bra påhitt av Tolkien och en väldigt lång krönika över starten på resan för att förgöra ringen.
Bör läsas långsamt!
Jag undrar dock över översättningen, vore roligt att läsa den på originalspråket nästa gång...

Y

Yrsa Eriksson

2013-11-26

Den var bra men det kunde ha varit mer romantik i den det e det som gör boken bra

Maria Olofsson

2013-10-10

En av de få böcker jag kan läsa igen, å igen, å igen...Fantastisk!

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

michael tervo

2013-06-28

En av mina absoluta favorit böcker.

Nicklas Björk

2013-06-11

En mäktig saga och den enda fantasytrilogi du någonsin behöver läsa. Visst råder det sega stunder och språket kan te sig jobbigt för den som inte är van, men när det väl blir fart går det inte lägga undan boken. En litterär skatt som är fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.

Karin Norlander

2012-12-12

En av de böcker eller i det här fallet hela serien som jag läst om och om igen, varje gång med lika stor behållning

Tony

2012-10-14

Den enda i trilogin som är någorlunda ok.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

En riktigt bra fantasybok, men kanske inte det mästerverk som den ibland beskrivs som.

Eva Svensson

2012-09-19

Ja

Thomas Sievert

2012-07-01

Självklar. Ringen är ringen.

Lina Josefsson

2012-06-29

Läste hela sviten i ett stycke innan filmerna kom på bibletunna blad, jag var helt hänförd, snacka om att skapa magi!

Frida Haavisto

2012-06-25

Bra bok, svårläst och något seg men garanterat läsvärd.

D T

2012-05-13

Fantastisk

Michaela .

2012-05-11

fruktansvärd. långtråkig. ett enda långt miljöbeskrivande.

Lena Berglund

2012-03-21

Ett måste helt enkelt

Heidi Sultan

2012-03-17

Lång, seg att läsa. .

Klas Forsman

2012-03-13

Den är hur bra som helst. Själva innehållet, uppbyggnaden, fantasi skapande och tankeväckande

Matilda S

2012-02-16

Bästa boken någonsin, slår allt jag någonsin har börjat läsa.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Det fantastiska med Tolkiens trilogi om härskarringen är att alla tre böckerna är lika starka. Detta är anmärkningsvärt och svårt att finna. Rekommenderas varmt.

Anna Å

2012-01-20

böckerna dåliga filmerna asbra

Marie Larsson

2012-01-18

Filmerna tycker jag är toppen, men inte ens första boken orkade jag genom. Den så detaljerad att jag ständigt tappade intresset, tillslut gav jag upp.

Mattias Lönnebo

2011-11-08

Stilbildande mästerverk med full pott. Några detaljer som tex den alltför långa inledningen i Fylke skulle förmodligen kunnat gestaltats på ett rappare sätt av författaren. Det är dock bara en liten detalj i eposet. Som alltid, när tidens tand gnagt lite, skulle en nutida JRRTolkien förmodligen givit kvinnorna större spelrum samt undvikit den rasmässiga uppdelningen mellan folken. Vi är alla barn av vår tid... Det är hursomhelst High Fantasy på högsta nivå.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Alla har väl sett TRilogin ??Kanonbra böcker

Anna Hellberg

2011-11-03

Jag försökte även med denna men nä....

Jenny Andersson

2011-08-10

Mina favoritböcker, behöver inte säga så mkt mer. En fantastisk läsupplevelse!!! Måste läsas!

Jonas Eklundh

2011-07-10

En av världens bästa böcker. Oerhört välskriven, oerhört fängslande story. Helt fantastiskt

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Kommentarer överflödiga.

Anders Johansson

2011-06-01

Fulländad.

Matilda Falk

2011-05-20

Böckerna bör nog läsas på originalspråk eller annars möjligtvis i den nyare översättningen, där den här första boken faktiskt heter Ringens Brödraskap. Vetskapen om att den översättningen faktiskt har det riktiga namnet på den första boken får mig att hoppas att den är bättre än den här äldre, som fått mycket kritik, och gör böckerna onödigt tunga. En intressant jämförelse av ett stycke från originalversionen och de två svenska översättningar finns på wikipedia för den som är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96vers%C3%A4ttning_av_Sagan_om_ringen_till_svenska#Diskussionen_om_f.C3.B6rsta_.C3.B6vers.C3.A4ttningen
I övrigt är ju serien en storartad klassiker, och bör läsas av alla litteraturälskare.

Kurt Johansson

2011-05-20

Jag hittar ingen info om översättningen. Ohlmarks översättning tycker jag är bättre totalt sett, trots dess berömda grodor.

Hur som helst var det denna bok som fick mig att börja läsa på allvar, och jag har läst om den 4-5 gånger sedan dess med stor behållning, så betyget kan inte bli annat än en femma.

andreas sandström

2011-03-03

riktigt bar bok

Odd Fogelström

2011-01-24

Betydde allt för mig som nioåring. Vad som fick mig att börja plöja böcker.

lotten zandzel

2011-01-13

Trist och överreklamerad.

Adam Kristensson

2011-01-02

Filmen var hundra gånger bättre, mer roliga invinklingar. Så här såg boken ut:
Frodo och Sam hamnar i ett litet äventyr, sen går de en liten bit till och hamnar i ett nytt äventyr, sedan går de en liten bit till och hamnar i ännu ett äventyr. Och så håller boken på. Långtradigt! Jag slutförde aldrig boken.

Carola Abrahamsson

2010-12-14

Jag älskar böckerna om Ringen.

Maria Månsson

2010-11-07

Bibeln. Jag läste den först på svenska, hela trilogin, innan jag fick tag på den på engelska (jag gick då på gymnasiet) Sedan dess har jag läst sönder ett antal utgåvor. samliga engelska. Ohlmarks suger ("Han högg", "She stabbed"...), och nyöversättningen klarade jag inte av att fullfölja efter att ha läst att enter tog flera *meter* långa steg. Så förstör man en text...

olle tokstolle

2010-10-05

pirr i magen. ohlmarks regerar.

Gudrun Edlund

2010-09-18

KR

2010-08-25

Puristerna får säga vad de vill, men det är Ohlmarks översättning som gäller - bättre än originaltexten, i mitt tycke.

Gillar inte sago-stilen. Seg o tråkig. Filmerna somnar man till.

Maja Andersson

2010-07-17

Jag älskar, älskar, älskar fantasyböcker, men just Tolkien beskriver allt så otroligt segt så jag dör. Jag har alla tre, men orkar bara dra igenom ettan.

Niklas Hall

2010-03-30

Det bär nästan emot - att falla dit och ge en 5:a. Men detta är boken som jag läst flest gånger - skulle tro att jag är uppe i tio gånger. Otroligt fängslande och tidslös klassiker!

Petra Norstedt

2010-02-27

Jag kom aldrig förbi kapitlen då de bara går och går och går trots flertal försök. Tur att den kom på film...

Johanna Galenpanna

2009-12-17

Säga vad man vill om SOR, men att skriva ett sådant epos och dessutom skapa en helt ny värld och ett helt nytt språk, det förtjänar en femma. Dessutom är det välskrivet, spännande, fantasifullt, inspirerande och hoppfullt. Om än ibland lite långrandigt. Men det kommer han undan med, Tolkien. Finns inte många att jämföra med. Tycker jag.

Nedhal Pirababi

2009-12-08

Synd att den blev film. Inte för att det blev dålig eller bra fim utan man kan inte låta bli att tänka på filmen när man läser boken. Jag läste den innan den blev film och levde i sagornas värld länge.

M W

2009-12-01

Eyez Only

2009-11-10

Det här är en av de få böcker som är sämre än filmen, men visst är den värd att läsa ändå.

Pål Brattberg

2009-10-26

Det kan ju inte bli ngt annat än 5, eller hur?

Lotta Blomkvist

2009-10-11

Ja jag tycker att den är fantastisk. Det känns som att man är där och jag älskar symboliken och karaktärerna. Tror att man antingen hatar eller älskar Tolkiens böcker.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Allmänt seg, faktiskt. Filmen är fantastisk men boken är en evig resa.

Stina Thunberg

2009-08-18

En elev vill tipsa om denna bok som han tycker ingår i en av de mest välskriva bokserierna någonsiin.

Stefan Hall

2009-08-14

Nyöversättningen är platt och tråkig. Om man läser Härskarringen på svenska bör man välja Ohlmarks orginalöversättning som bättre fångar stämningen och dramatiken i Tolkiens fantastiska berättelse.

Astrid Broqvist

2009-08-04

Jag har läst nyöversättningen av Erik Andersson men den fanns tydligen inte med på Boktipset.
Men första halvan var lite seg tycker jag med. Men sedan blev det bara bättre och bättre. Så den får en femma av mig iallafall.

Sandra Frandén

2009-07-11

Jag har läst denna på både svenska och engelska och jag föredrar den på engelska. Det känns som att man förlorar en del känsla på svenska.
Jag kan förstå att en hel del tycker böckerna är för utdragna och sega, framförallt om de har sett filmerna innan de läser böckerna. Men jag älskar det och det finns många saker jag saknar i filmerna (te.x tom bombadil) som finns i böckerna.

Ulrika Sturesdotter

2009-07-10

Jag trodde att det skulle bli bättre när man tagit sig igenom de första typ 100 sidorna som beskrev världen, Men icke. De bara går och går och ringen gör dem alldeles svaga. Fantasy är onödigt. IRL är SÅ mycket mera spännande.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

wow...lite långdragen i början men wow...ett riktigt mästerverk!!!

Johanna Falkered

2009-07-01

En saga utan like

En absolut favorit, läst minst 500 ganger.

Stefan Wall

2009-06-25

Smaken är som baken, delad.. Men jag förstår inte resonemanget riktigt. Tolkiens styrka i dessa böcker är ju inte att det ska hända en massa.. Dikterna, sångerna, naturbeskrivningarna och precisionen i berättandet är det. Skulle aldrig drömma om att jämföra bok och film, då de är två helt skilda forum. En film kräver ju att det ska hända något hela tiden. När Tolkien skrev Sagon om ringen visste han inte vart han var på väg i sitt berättande, vi stannar länge i Fylke, men so what?! Vem skulle inte vilja stanna där?

Mira Bergh Edenborg

2009-06-23

Läste inte klart boken för den var långtråkig. Men jag vill läsa de andra böckerna, för alla säger att de är bättre.

Siri Haavimb

2009-06-17

Såg filmen innan jag läste boken, vilket underlättade då boken stundtals kändes väldigt dryg. Har man sett filmen vet man att det kommer hända något längre fram och då orkar man fortsätta läsa. Den var dock inte riktigt så dryg och långsam som jag hade fått berättat för mig, om man bortser från de evinnerliga sångerna och dikterna.