Sagan om ringen

Tolkien, J R R

| 1978

Det r fest hos hoberna, ett smvxt folk som vill leva i lugn och ro med skummande l och goda historier. Men i deras go finns en mrkvrdig ring, Hrskarringen, som kan frvandla gott till ont. Lngt bort i skugglandet Mordor gr den onde trollkarlen Sauron upp planer p att ervra ringen. Hoberna har bara en utvg - att frstra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sllskap med hoben Frodo i spetsen ger sig ivg p det desdigra uppdraget, en vandring fylld av ventyr och fasor. Sagan om ringen r den frsta delen i trilogin om Hrskarringen - en av vr tids mrkligaste, mest lsta och lskade litterra storverk.

Intressanta karaktrer och engagerande vrld - om det rcker fr dig s rekommenderar jag boken varmt. Handlingsmssigt r boken lite sisdr. Stundtals tycker jag den kmpar lite med att stta bakgrunden fint och med att driva handlingen framt. Ett sjlvfallet mste om du vill ha en bra bas i Fantasy-lsning.

Bra

Fantastisk bok som tillsammans med de andra delarna som skapade en genre. En vrld att frlora sig i.

Amanda Berg

2017-07-04

Vldigt vlskriven bok som verkligen frndrat, fr att inte sga skapat genren fantasy

Klassiker!

Mariann Winge

2016-02-12

Lst och lst om. Stndigt lika fngslande.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Varje r nr lven brja gulna och dagarna mrknar r det dags. Dags fr den rliga lsningen av Saga om Ringentriologin. Den magnifika historien tar mig genom snstormar och annat busvder fram till ljuset i brjan p mars. Har precis brjat p frsta boken.

Karin Nilsson

2015-03-14

lskade filmerna och ville drfr lsa bckerna, men jag orkade mig inte ens igenom halva, Tyvrr! Tyckte sprket var "tungt" och det var jobbigt att f flyt i lsningen.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Tog ett tag att komma in i boken, men det var det vrt. Helt fantastisk berttelse som inte gr att beskriva med vrdiga ord.

Dana Toba

2014-03-12

Inte min typ av bcker.

Linda Berntsson

2014-02-23

Inte mycket som kan sl Sagan om ringen. Tnk om man kunde beska valda delar sv denna vrld. Tolkien har skapat en vrld som man kan frsvinna in i.

Maria Linder

2014-01-02

Gr inte att jmfra med filmen!
Detta r mycket mera en heltckande saga, med snger och bra phitt av Tolkien och en vldigt lng krnika ver starten p resan fr att frgra ringen.
Br lsas lngsamt!
Jag undrar dock ver versttningen, vore roligt att lsa den p originalsprket nsta gng...

Y

Yrsa Eriksson

2013-11-26

Den var bra men det kunde ha varit mer romantik i den det e det som gr boken bra

Maria Olofsson

2013-10-10

En av de f bcker jag kan lsa igen, igen, igen...Fantastisk!

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvrt verreklamerad. Filmerna r bttre.

michael tervo

2013-06-28

En av mina absoluta favorit bcker.

Nicklas Bjrk

2013-06-11

En mktig saga och den enda fantasytrilogi du ngonsin behver lsa. Visst rder det sega stunder och sprket kan te sig jobbigt fr den som inte r van, men nr det vl blir fart gr det inte lgga undan boken. En litterr skatt som r fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett msterverk.

Karin Norlander

2012-12-12

En av de bcker eller i det hr fallet hela serien som jag lst om och om igen, varje gng med lika stor behllning

Tony

2012-10-14

Den enda i trilogin som r ngorlunda ok.

Linda Dahlhjd

2012-10-09

En riktigt bra fantasybok, men kanske inte det msterverk som den ibland beskrivs som.

Eva Svensson

2012-09-19

Ja

Thomas Sievert

2012-07-01

Sjlvklar. Ringen r ringen.

Lina Josefsson

2012-06-29

Lste hela sviten i ett stycke innan filmerna kom p bibletunna blad, jag var helt hnfrd, snacka om att skapa magi!

Frida Haavisto

2012-06-25

Bra bok, svrlst och ngot seg men garanterat lsvrd.

D T

2012-05-13

Fantastisk

Michaela .

2012-05-11

fruktansvrd. lngtrkig. ett enda lngt miljbeskrivande.

Lena Berglund

2012-03-21

Ett mste helt enkelt

Heidi Sultan

2012-03-17

Lng, seg att lsa. .

Klas Forsman

2012-03-13

Den r hur bra som helst. Sjlva innehllet, uppbyggnaden, fantasi skapande och tankevckande

Matilda S

2012-02-16

Bsta boken ngonsin, slr allt jag ngonsin har brjat lsa.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Det fantastiska med Tolkiens trilogi om hrskarringen r att alla tre bckerna r lika starka. Detta r anmrkningsvrt och svrt att finna. Rekommenderas varmt.

Anna

2012-01-20

bckerna dliga filmerna asbra

Marie Larsson

2012-01-18

Filmerna tycker jag r toppen, men inte ens frsta boken orkade jag genom. Den s detaljerad att jag stndigt tappade intresset, tillslut gav jag upp.

Mattias Lnnebo

2011-11-08

Stilbildande msterverk med full pott. Ngra detaljer som tex den alltfr lnga inledningen i Fylke skulle frmodligen kunnat gestaltats p ett rappare stt av frfattaren. Det r dock bara en liten detalj i eposet. Som alltid, nr tidens tand gnagt lite, skulle en nutida JRRTolkien frmodligen givit kvinnorna strre spelrum samt undvikit den rasmssiga uppdelningen mellan folken. Vi r alla barn av vr tid... Det r hursomhelst High Fantasy p hgsta niv.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Alla har vl sett TRilogin ??Kanonbra bcker

Anna Hellberg

2011-11-03

Jag frskte ven med denna men n....

Jenny Andersson

2011-08-10

Mina favoritbcker, behver inte sga s mkt mer. En fantastisk lsupplevelse!!! Mste lsas!

Jonas Eklundh

2011-07-10

En av vrldens bsta bcker. Oerhrt vlskriven, oerhrt fngslande story. Helt fantastiskt

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Kommentarer verfldiga.

Anders Johansson

2011-06-01

Fullndad.

Matilda Falk

2011-05-20

Bckerna br nog lsas p originalsprk eller annars mjligtvis i den nyare versttningen, dr den hr frsta boken faktiskt heter Ringens Brdraskap. Vetskapen om att den versttningen faktiskt har det riktiga namnet p den frsta boken fr mig att hoppas att den r bttre n den hr ldre, som ftt mycket kritik, och gr bckerna ondigt tunga. En intressant jmfrelse av ett stycke frn originalversionen och de tv svenska versttningar finns p wikipedia fr den som r intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96vers%C3%A4ttning_av_Sagan_om_ringen_till_svenska#Diskussionen_om_f.C3.B6rsta_.C3.B6vers.C3.A4ttningen
I vrigt r ju serien en storartad klassiker, och br lsas av alla litteraturlskare.

Kurt Johansson

2011-05-20

Jag hittar ingen info om versttningen. Ohlmarks versttning tycker jag r bttre totalt sett, trots dess bermda grodor.

Hur som helst var det denna bok som fick mig att brja lsa p allvar, och jag har lst om den 4-5 gnger sedan dess med stor behllning, s betyget kan inte bli annat n en femma.

andreas sandstrm

2011-03-03

riktigt bar bok

Odd Fogelstrm

2011-01-24

Betydde allt fr mig som nioring. Vad som fick mig att brja plja bcker.

lotten zandzel

2011-01-13

Trist och verreklamerad.

Adam Kristensson

2011-01-02

Filmen var hundra gnger bttre, mer roliga invinklingar. S hr sg boken ut:
Frodo och Sam hamnar i ett litet ventyr, sen gr de en liten bit till och hamnar i ett nytt ventyr, sedan gr de en liten bit till och hamnar i nnu ett ventyr. Och s hller boken p. Lngtradigt! Jag slutfrde aldrig boken.

Carola Abrahamsson

2010-12-14

Jag lskar bckerna om Ringen.

Maria Mnsson

2010-11-07

Bibeln. Jag lste den frst p svenska, hela trilogin, innan jag fick tag p den p engelska (jag gick d p gymnasiet) Sedan dess har jag lst snder ett antal utgvor. samliga engelska. Ohlmarks suger ("Han hgg", "She stabbed"...), och nyversttningen klarade jag inte av att fullflja efter att ha lst att enter tog flera *meter* lnga steg. S frstr man en text...

olle tokstolle

2010-10-05

pirr i magen. ohlmarks regerar.

Gudrun Edlund

2010-09-18

KR

2010-08-25

Puristerna fr sga vad de vill, men det r Ohlmarks versttning som gller - bttre n originaltexten, i mitt tycke.

Gillar inte sago-stilen. Seg o trkig. Filmerna somnar man till.

Maja Andersson

2010-07-17

Jag lskar, lskar, lskar fantasybcker, men just Tolkien beskriver allt s otroligt segt s jag dr. Jag har alla tre, men orkar bara dra igenom ettan.

Niklas Hall

2010-03-30

Det br nstan emot - att falla dit och ge en 5:a. Men detta r boken som jag lst flest gnger - skulle tro att jag r uppe i tio gnger. Otroligt fngslande och tidsls klassiker!

Petra Norstedt

2010-02-27

Jag kom aldrig frbi kapitlen d de bara gr och gr och gr trots flertal frsk. Tur att den kom p film...

Johanna Galenpanna

2009-12-17

Sga vad man vill om SOR, men att skriva ett sdant epos och dessutom skapa en helt ny vrld och ett helt nytt sprk, det frtjnar en femma. Dessutom r det vlskrivet, spnnande, fantasifullt, inspirerande och hoppfullt. Om n ibland lite lngrandigt. Men det kommer han undan med, Tolkien. Finns inte mnga att jmfra med. Tycker jag.

Nedhal Pirababi

2009-12-08

Synd att den blev film. Inte fr att det blev dlig eller bra fim utan man kan inte lta bli att tnka p filmen nr man lser boken. Jag lste den innan den blev film och levde i sagornas vrld lnge.

M W

2009-12-01

Eyez Only

2009-11-10

Det hr r en av de f bcker som r smre n filmen, men visst r den vrd att lsa nd.

Pl Brattberg

2009-10-26

Det kan ju inte bli ngt annat n 5, eller hur?

Lotta Blomkvist

2009-10-11

Ja jag tycker att den r fantastisk. Det knns som att man r dr och jag lskar symboliken och karaktrerna. Tror att man antingen hatar eller lskar Tolkiens bcker.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Allmnt seg, faktiskt. Filmen r fantastisk men boken r en evig resa.

Stina Thunberg

2009-08-18

En elev vill tipsa om denna bok som han tycker ingr i en av de mest vlskriva bokserierna ngonsiin.

Stefan Hall

2009-08-14

Nyversttningen r platt och trkig. Om man lser Hrskarringen p svenska br man vlja Ohlmarks orginalversttning som bttre fngar stmningen och dramatiken i Tolkiens fantastiska berttelse.

Astrid Broqvist

2009-08-04

Jag har lst nyversttningen av Erik Andersson men den fanns tydligen inte med p Boktipset.
Men frsta halvan var lite seg tycker jag med. Men sedan blev det bara bttre och bttre. S den fr en femma av mig iallafall.

Sandra Frandn

2009-07-11

Jag har lst denna p bde svenska och engelska och jag fredrar den p engelska. Det knns som att man frlorar en del knsla p svenska.
Jag kan frst att en hel del tycker bckerna r fr utdragna och sega, framfrallt om de har sett filmerna innan de lser bckerna. Men jag lskar det och det finns mnga saker jag saknar i filmerna (te.x tom bombadil) som finns i bckerna.

Ulrika Sturesdotter

2009-07-10

Jag trodde att det skulle bli bttre nr man tagit sig igenom de frsta typ 100 sidorna som beskrev vrlden, Men icke. De bara gr och gr och ringen gr dem alldeles svaga. Fantasy r ondigt. IRL r S mycket mera spnnande.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

wow...lite lngdragen i brjan men wow...ett riktigt msterverk!!!

Johanna Falkered

2009-07-01

En saga utan like

En absolut favorit, lst minst 500 ganger.

Stefan Wall

2009-06-25

Smaken r som baken, delad.. Men jag frstr inte resonemanget riktigt. Tolkiens styrka i dessa bcker r ju inte att det ska hnda en massa.. Dikterna, sngerna, naturbeskrivningarna och precisionen i berttandet r det. Skulle aldrig drmma om att jmfra bok och film, d de r tv helt skilda forum. En film krver ju att det ska hnda ngot hela tiden. Nr Tolkien skrev Sagon om ringen visste han inte vart han var p vg i sitt berttande, vi stannar lnge i Fylke, men so what?! Vem skulle inte vilja stanna dr?

Mira Bergh Edenborg

2009-06-23

Lste inte klart boken fr den var lngtrkig. Men jag vill lsa de andra bckerna, fr alla sger att de r bttre.

Siri Haavimb

2009-06-17

Sg filmen innan jag lste boken, vilket underlttade d boken stundtals kndes vldigt dryg. Har man sett filmen vet man att det kommer hnda ngot lngre fram och d orkar man fortstta lsa. Den var dock inte riktigt s dryg och lngsam som jag hade ftt berttat fr mig, om man bortser frn de evinnerliga sngerna och dikterna.