Sagan om konungens terkomst

Tolkien, J R R

| 1978

Den onde trollkarlen Saurons ga sveper spejande ver vrlden, som hans skrckinjagade hrar dragit ut fr att ervra. Ringens krig rasar. Marken sklver av stridslarm och oro. Men utgngen av denna vldiga kraftmtning ligger i den tappre hoben Frodos hand. Endast han kan bryta ondskans makt. Med sitt lilla flje drar han allt nrmare Domedagsberget, genom mrka skogar, ver svartbrnda sltter, frbi stinkande trsk och ut i mrka bergspass dr fiender och faror lurar verallt. Sagan om konungens terkomst r den tredje delen i trilogin om Hrskarringen - en av vr tids mrkligaste, mest lsta och lskade litterra storverk. versttning av ke Ohlmarks

Klassiker!

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Lika bra som inledningen p serien och en underbar knsla genom hela handlingen.

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvrt verreklamerad. Filmerna r bttre.

Nicklas Bjrk

2013-06-11

En mktig saga och den enda fantasytrilogi du ngonsin behver lsa. Visst rder det sega stunder och sprket kan te sig jobbigt fr den som inte r van, men nr det vl blir fart gr det inte lgga undan boken. En litterr skatt som r fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett msterverk.

Thomas Sievert

2012-07-01

Klassiker om ngot. Kommer inte upp i samma klass som Bilbo, men de r bra nra.

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Vldigt bra avslut :)

Alva Ordnrden

2012-03-30

Som de tidigare bckerna s har den hr mnga verraskningar och frvnande hndelser. Den r ocks lika sagolik och fantastiskt som de andra tv!

Sprket r ldre n vad man r van vid, men man vnjer sig snabbt. Det r samma sak med olika namn, vissa personer har olika namn som de kallas av olika personer vilket r lite frvirrande och rrigt ibland, men annars s r den hr boken fantastisk (jag knner mig tjatig, men det r den verkligen)! :D

Liv Danjoux

2012-03-06

Jag gillar inte Aragorn srkilt mycket lngre...han har blivit s himla trkig numera!

Hannah Nilsson

2012-01-29

Fantastiskt. Jrr Tolkiens bcker om sagan om ringen har en detaljrikedom som gr att lsaren kan se alla platser handlingen utspelar sig p glasklart. Jag som har sett filmerna fler gnger n jag kan rkna och som kan anses som nrd i mnet blandade trots detta ihop vad som fanns i bckerna med i de frlngda versionerna. Har man inte lst trilogin s har man missat en litterr skatt utan dess like enligt mig:-)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Frsta och tredje delen r bst i trilogin och det r imponerande vilken stmningsskillnad det r mellan dessa tv bcker. Frsta delen r bitvis ganska idyllisk. Tredje delen mrk och ngestfyll. Slr filmen med hstlngder!

Liza Bolin

2011-02-21

Ljudboken. Efter att ha lyssnat igenom del 1 och 2 brjade jag bli rejlt trtt p dem. Fungerar inte srskilt bra som ljudbok, och den sista boken innehller s mycket krig! Det mrks att Tolkien inte intresseras av stridsscenerna. Dock r bde Frodos frfall och Eowyns krlekshistoria det mest intressanta i hela trilogin.

Gudrun Edlund

2010-09-18

Anna Carlzn

2010-09-15

Hela trilogin r ju fantastisk! Fast egentligen ska man nog lsa den p originalsprk...

Niklas Hall

2010-03-30

tredje bocken nr inte riktigt upp till klassen p de tv frsta - men nd - en otrolig berttelse. Att berttelsen fortstter efter antiklimax p Domedagsberget r ett stort stort plus - ngot jag verkligen saknade i filmen.

Johanna Galenpanna

2009-12-17

1:a boken r bst.
2:a boken r ocks bra. Men inte lika bra.
3:e boken r den som, i mitt tycke, r minst bst. Men nd vldigt vldigt bra.

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

En saga utan like

Daniel Svensson

2009-06-17

Filmerna r grymma. Bckerna medelmttiga.