Sagan om konungens återkomst

Tolkien, J R R

| 1978

Den onde trollkarlen Saurons öga sveper spejande över världen, som hans skräckinjagade härar dragit ut för att erövra. Ringens krig rasar. Marken skälver av stridslarm och oro. Men utgången av denna väldiga kraftmätning ligger i den tappre hoben Frodos hand. Endast han kan bryta ondskans makt. Med sitt lilla följe drar han allt närmare Domedagsberget, genom mörka skogar, över svartbrända slätter, förbi stinkande träsk och ut i mörka bergspass där fiender och faror lurar överallt. Sagan om konungens återkomst är den tredje delen i trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade litterära storverk. Översättning av Åke Ohlmarks

Klassiker!

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Lika bra som inledningen på serien och en underbar känsla genom hela handlingen.

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

Nicklas Björk

2013-06-11

En mäktig saga och den enda fantasytrilogi du någonsin behöver läsa. Visst råder det sega stunder och språket kan te sig jobbigt för den som inte är van, men när det väl blir fart går det inte lägga undan boken. En litterär skatt som är fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.

Thomas Sievert

2012-07-01

Klassiker om något. Kommer inte upp i samma klass som Bilbo, men de är bra nära.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Väldigt bra avslut :)

Alva Ordnörden

2012-03-30

Som de tidigare böckerna så har den här många överraskningar och förvånande händelser. Den är också lika sagolik och fantastiskt som de andra två!

Språket är äldre än vad man är van vid, men man vänjer sig snabbt. Det är samma sak med olika namn, vissa personer har olika namn som de kallas av olika personer vilket är lite förvirrande och rörigt ibland, men annars så är den här boken fantastisk (jag känner mig tjatig, men det är den verkligen)! :D

Liv Danjoux

2012-03-06

Jag gillar inte Aragorn särkilt mycket längre...han har blivit så himla tråkig numera!

Hannah Nilsson

2012-01-29

Fantastiskt. Jrr Tolkiens böcker om sagan om ringen har en detaljrikedom som gör att läsaren kan se alla platser handlingen utspelar sig på glasklart. Jag som har sett filmerna fler gånger än jag kan räkna och som kan anses som nörd i ämnet blandade trots detta ihop vad som fanns i böckerna med i de förlängda versionerna. Har man inte läst trilogin så har man missat en litterär skatt utan dess like enligt mig:-)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Första och tredje delen är bäst i trilogin och det är imponerande vilken stämningsskillnad det är mellan dessa två böcker. Första delen är bitvis ganska idyllisk. Tredje delen mörk och ångestfyll. Slår filmen med hästlängder!

Liza Bolin

2011-02-21

Ljudboken. Efter att ha lyssnat igenom del 1 och 2 började jag bli rejält trött på dem. Fungerar inte särskilt bra som ljudbok, och den sista boken innehåller så mycket krig! Det märks att Tolkien inte intresseras av stridsscenerna. Dock är både Frodos förfall och Eowyns kärlekshistoria det mest intressanta i hela trilogin.

Gudrun Edlund

2010-09-18

Anna Carlzén

2010-09-15

Hela trilogin är ju fantastisk! Fast egentligen ska man nog läsa den på originalspråk...

Niklas Hall

2010-03-30

tredje bocken når inte riktigt upp till klassen på de två första - men ändå - en otrolig berättelse. Att berättelsen fortsätter efter antiklimax åp Domedagsberget är ett stort stort plus - något jag verkligen saknade i filmen.

Johanna Galenpanna

2009-12-17

1:a boken är bäst.
2:a boken är också bra. Men inte lika bra.
3:e boken är den som, i mitt tycke, är minst bäst. Men ändå väldigt väldigt bra.

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

En saga utan like

Daniel Svensson

2009-06-17

Filmerna är grymma. Böckerna medelmåttiga.