Sagan om den lilla lilla gumman

Beskow, Elsa

| 1999

1897 gavs bilderboken Sagan om den lilla lilla gumman ut för första gången. Den var en av de allra första helsvenska bilderböckerna, och bygger på en folkliga ramsa. Ramsan skrevs ner och illustrerades av Elsa Beskow, som då var en okänd 23-årig konstnär. Debutboken följdes av titlar som Pelles nya kläder, Tomtebobarnen, Hattstugan och Puttes äventyr i blåbärsskogen. Sammanlagt skrev och illustrerade hon ett trettiotal bilderböcker, och dessutom visböcker, teaterpjäser, läseböcker och sagosamlingar. Elsa Beskow (1874-1953) är en av Sveriges mest kända bilderboksskapare. I generation efter generation har hon fängslat barn med sina varma, trygga, roliga, spännande och vackra böcker som finns utgivna på 14 språk världen över.

4, Vireda Skola

2021-10-05

tråkig

Lättläst med rolig knorr om gumman och hennes stuga. Mycket trevlig som nattningsbok.

Kamali 

2011-10-12

Åh, hjärtsnörp. Lilla gumman och lilla katten!

Alva Näsman

2010-04-23

En bok som ju handlar om en liten, liten gumma. Genialt eftersom gummor är det bästa på jorden. Kan en gumma vara annat än bäst? Jag vet inte. Men boken får mig att tänka på "Sagan om den lilla farbrorn" som för övrigt också är totalt genial men mycket sorgligare. Gumman och gubbens problem går dock att jämföra i det att de båda är mycket ensamma. Gumman har den lilla katten som springer bort och ja, det är ju sorgligt. Och om jag inte minns fel så slutar dessutom boken med det. Att katten sitter i ett träd i skogen och ingenting blir bra. Gubben har från början ingen men får en hundkompis och senare en barnkompis. Och det är ju fint. Så jag kanske borde ändra mig. Gumman är nog ändå sorgligare.

harriet karlsson

2010-03-09