Sagan om de två tornen

Tolkien, J R R

| 1978

Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i Skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans armé av orcher, vålnader och monster är redan på marsch medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd. Sagan om de två tornen är den andra delen i trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade storverk. Översättning av Åke Ohlmarks

Slukade trilogin när jag gick i mellanstadiet, nu när jag tittar på den inser jag att den knappast fungerar i dagens tidevarv enär den är omständlig som få böcker idag

Bästa delen

Bjarne Johansson

2017-12-17

Klassiker

Amanda Berg

2017-07-04

Den överlägset tråkigaste av de tre böckerna, framförallt andra halvan av den här är tråkig

Klassiker!

Klassiker!

Sara Johansson

2015-04-08

Snuddar vid en fyra men når inte riktigt ända fram.

Sara Johansson

2015-02-21

Bra bok men tycker att filmen är bättre. Skriven på ett lite annorlunda sätt med mycket sånger.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Första boken är klart bättre, men fortfarande riktigt bra!

Elli H

2014-06-22

Bra, men seg emellanåt

Eyez Only

2014-06-06

Ny-översättningen gör boken bättre.

Ida Andersson

2014-02-19

Ser de tre böckerna i ringarnas herre som en och samma bok och därför är alla tre lika bra.

Ida Andersson

2014-02-19

Tolkien är en fantastisk författare och jag älskar flytet i hans texter. Världen han har skapar är lätt att drömma sig långt, långt bort i och det älskar jag. Hans karaktärer är underbara, gillar hur de försöker se ljus i mörker och att de inte är rädda att visa sina känslor.

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

Nicklas Björk

2013-06-11

En mäktig saga och den enda fantasytrilogi du någonsin behöver läsa. Visst råder det sega stunder och språket kan te sig jobbigt för den som inte är van, men när det väl blir fart går det inte lägga undan boken. En litterär skatt som är fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.

Tony

2012-10-14

Sjukt seg.

Sonia Tibblin

2012-10-06

En bra bok, såklart. Första delen har redan en bra början och du vill veta direkt hur det går för brödarskapet och kriget kommer. Allt blir spännande in i sista sekund när Pippin och Gandalf lämnar mot Minath Theirth. Dock tog det mig nästan tre veckor att läsa igenom Frodo, Sam och Gollum delen.

Thomas Sievert

2012-07-01

Filmerna kan gå och dö :(

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Lite långsammare än ettan, men man kan inte inte tycka om den.

Alva Ordnörden

2012-04-22

Jag tycker absolut inte om nyöversättningen. De stavar "orcher" - de äckliga, inte så mysiga figurerna, ni vet - som orker och Vattnadal har blivit Riftedal och jag bara: "Äh..? Hallå?!" Men det värsta av allt är att Bilbo och Frodo heter ju Baggins i efternamn på engelska och Bagger på svenska, men nänä inte längre, nu heter de Secker(!?!?) och jag blir helt... knäpp av det här! Varför?

Ja, det här blev ju en lite udda bokrecension, men ja, det är mina åsiker. Jag gillar den gamla översättningen, antingen är jag konstig eller bara för uppmärksam av mig. Jag kommer i alla fall inte läsa de andra två när de kommer i nyöversättning. Nyöversättningen får en 1 men boken i sig får en 5 vilket blir lite knepigt när jag ska betygsätta den...

Hannah Nilsson

2012-01-29

Fantastisk. Lika bra som dess föregångare och det säger inte lite:-)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Har alltid tyckt att detta ärn den svagaste delen i trilogin. För mycket av den är rena krigsskildringar.

Liza Bolin

2011-02-08

Jag hade en vag känsla att två tornen var min favoritdel när jag läste dem sist, men kunde först inte komma på varför. Sedan kom jag på det: Enterna, och Rohan! Two Towers är betydligt mer skönlitterär än The Fellowship i sin stil, och färre sånger som uppläsaren kan tralla med sin icke särskilt tonsäkra stämma.

Lisa Abramowicz

2010-12-22

Bra men saknar Potter-böckernas humor!

Gudrun Edlund

2010-09-18

Kristina S

2009-12-14

I min smak den bästa boken i trilogin. Där första delen av första boken är ganska långrandig och tung att ta sig igenom, är De två tornen en bok som jag sträckläser och inte har tråkigt en sekund. Det är också i den här boken som karaktärerna, till exempel Samwise Gamgi, får sitt riktiga djup.

M W

2009-12-01

Michael Bafford

2009-11-17

The original and best.

Anders Nilsson

2009-10-10

Tyvärr. Jag går inte igång på troll och sagoväsen. Ingenting för mig.