Sagan om de tv tornen

Tolkien, J R R

| 1978

Den lille hoben Frodo och hans fljeslagare r p vg mot Mordor fr att frgra den desdigra ringen som kan frvandla gott till ont. P ventyrliga stigar nr de allt lngre in i Skuggornas rike och mter bde vnner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans arm av orcher, vlnader och monster r redan p marsch medan de vita trollkarlarna, de stjrnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till frtvivlat motstnd. Sagan om de tv tornen r den andra delen i trilogin om Hrskarringen - en av vr tids mrkligaste, mest lsta och lskade storverk. versttning av ke Ohlmarks

e hill

lskar berttelsen men boken r fr svr lst fr mig.

Nils Bcklund

2024-03-07

Magiska bcker!

Johannes Berggren

2023-10-13

Christopher Lee som spelade Saruman i filmen lste enligt uppgift boken en gng per r. S bra r den!

Johannes Berggren

2023-10-13

josefin nyman

2023-05-25

Boken r s mycket ljusare n filmen, klassiker vrd att lsas.

Miguel Andersson

2022-08-15

Bcker som egentligen inte behver ngon recension fr nog vet vl alla vad de handlar om vid det hr laget? Har lst alla bcker flera gnger, en frjd om man gillar lnga och detaljerade naturbeskrivningar, och oerhrt traggligt om man inte gr det (jag tillhr gnget som inte gillar dom). Men det r samtidigt det enda negativa i mitt tycke. Men det behvde dryftas. 5/5. Miguel.

Benny Rosen

2022-03-03

Sagan om Ringen bckerna var de frsta bckerna jag lste nr jag precis lrt mig lsa. Otroligt mustiga, spnnande och gedigna bcker. Tidlsa klassiker som alla borde ha i bokhyllan. Sprket r enormt! Rekommenderas!

Benny Rosen

2022-03-03

Boken handlar om en hobbit som r tvungen att ge sig ut p ventyr fr att komma till det nda stllet som den mktiga ringen kan frstras. Hobbiten heter Frodo p ventyren tar han med sig hans gode vn sam. P vgen stter de p mnga onda varelser. Jag lskar boken fr att den r s spnnande och rolig p samma gng.

Marie Bystrm

2021-08-16

Har lst alla tre bckerna. S bra! Trttnar aldrig p filmerna heller.

Mattias Sjgren

Paulina Eriksson

2019-01-16

Jan Wger

2018-11-26

Frst och bst. Tolkien bildade skola med dessa bcker men man mste vara medveten om att att de skapades fr att bygga en vrld fr de sprk han uppfann. Dr av alla snger, kvden samt poesi. Dessa r dock s centrala fr handlingen att man knappas mrker det.

Rui Rodrigues

2018-11-02

Bsta boken... ever. 6 av 5 stjrnor :D

Joakim Karlsson

2018-10-24

Lst den flera gnger. Fantastisk och sklart en stilbildare!

Tobias Andersson

2018-06-14

Jens Norell

2018-05-30

Slukade trilogin nr jag gick i mellanstadiet, nu nr jag tittar p den inser jag att den knappast fungerar i dagens tidevarv enr den r omstndlig som f bcker idag

Viktor

2018-05-25

Spnnande ventyrsbok som r en berttelse om att resa. Ngot lngrandig nr det vandras i skogarna d och d men det r en klassiker som br lsas.

Helena Flemstrm

2018-04-19

Bsta delen

Helena Flemstrm

2018-04-18

Den bsta delen

Erik Horizon

2018-01-02

En klassiker som helt klart br lsas av fantasynrdar eftersom i stort sett all fantasy baseras p denna, men tyvrr vldigt seg

Bjarne Johansson

2017-12-17

Klassiker

Bjarne Johansson

2017-12-17

Ngot tunglsta men bra

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Intressanta karaktrer och engagerande vrld - om det rcker fr dig s rekommenderar jag boken varmt. Handlingsmssigt r boken lite sisdr. Stundtals tycker jag den kmpar lite med att stta bakgrunden fint och med att driva handlingen framt. Ett sjlvfallet mste om du vill ha en bra bas i Fantasy-lsning.

Sara Lnk

2017-07-30

Bra

Mikael Lfstrm

2017-07-25

Fantastisk bok som tillsammans med de andra delarna som skapade en genre. En vrld att frlora sig i.

Amanda Berg

2017-07-04

Den verlgset trkigaste av de tre bckerna, framfrallt andra halvan av den hr r trkig

Amanda Berg

2017-07-04

Vldigt vlskriven bok som verkligen frndrat, fr att inte sga skapat genren fantasy

Mariann Winge

2016-02-12

Lst och lst om. Stndigt lika fngslande.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Varje r nr lven brja gulna och dagarna mrknar r det dags. Dags fr den rliga lsningen av Saga om Ringentriologin. Den magnifika historien tar mig genom snstormar och annat busvder fram till ljuset i brjan p mars. Har precis brjat p frsta boken.

Sara Johansson

2015-04-08

Snuddar vid en fyra men nr inte riktigt nda fram.

Karin Nilsson

2015-03-14

lskade filmerna och ville drfr lsa bckerna, men jag orkade mig inte ens igenom halva, Tyvrr! Tyckte sprket var "tungt" och det var jobbigt att f flyt i lsningen.

Sara Johansson

2015-02-21

Bra bok men tycker att filmen r bttre. Skriven p ett lite annorlunda stt med mycket snger.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Frsta boken r klart bttre, men fortfarande riktigt bra!

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Tog ett tag att komma in i boken, men det var det vrt. Helt fantastisk berttelse som inte gr att beskriva med vrdiga ord.

Elli H

2014-06-22

Bra, men seg emellant

Eyez Only

2014-06-06

Ny-versttningen gr boken bttre.

Dana Toba

2014-03-12

Inte min typ av bcker.

Linda Berntsson

2014-02-23

Inte mycket som kan sl Sagan om ringen. Tnk om man kunde beska valda delar sv denna vrld. Tolkien har skapat en vrld som man kan frsvinna in i.

Ida Andersson

2014-02-19

Ser de tre bckerna i ringarnas herre som en och samma bok och drfr r alla tre lika bra.

Ida Andersson

2014-02-19

Tolkien r en fantastisk frfattare och jag lskar flytet i hans texter. Vrlden han har skapar r ltt att drmma sig lngt, lngt bort i och det lskar jag. Hans karaktrer r underbara, gillar hur de frsker se ljus i mrker och att de inte r rdda att visa sina knslor.