Sagan om de två tornen

Tolkien, J R R

| 1978

Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i Skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans armé av orcher, vålnader och monster är redan på marsch medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd. Sagan om de två tornen är den andra delen i trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade storverk. Översättning av Åke Ohlmarks

Benny Rosen

2022-03-03

Sagan om Ringen böckerna var de första böckerna jag läste när jag precis lärt mig läsa. Otroligt mustiga, spännande och gedigna böcker. Tidlösa klassiker som alla borde ha i bokhyllan. Språket är enormt! Rekommenderas!

Benny Rosen

2022-03-03

Boken handlar om en hobbit som är tvungen att ge sig ut på äventyr för att komma till det ända stället som den mäktiga ringen kan förstöras. Hobbiten heter Frodo på äventyren tar han med sig hans gode vän sam. På vägen stöter de på många onda varelser. Jag älskar boken för att den är så spännande och rolig på samma gång.

Marie Byström

2021-08-16

Har läst alla tre böckerna. Sååå bra! Tröttnar aldrig på filmerna heller.

Mattias Sjögren

Paulina Eriksson

2019-01-16

Jan Wåger

2018-11-26

Först och bäst. Tolkien bildade skola med dessa böcker men man måste vara medveten om att att de skapades för att bygga en värld för de språk han uppfann. Där av alla sånger, kväden samt poesi. Dessa är dock så centrala för handlingen att man knappas märker det.

Rui Rodrigues

2018-11-02

Bästa boken... ever. 6 av 5 stjärnor :D

Joakim Karlsson

2018-10-24

Läst den flera gånger. Fantastisk och såklart en stilbildare!

Tobias Andersson

2018-06-14

Jens Norell

2018-05-30

Slukade trilogin när jag gick i mellanstadiet, nu när jag tittar på den inser jag att den knappast fungerar i dagens tidevarv enär den är omständlig som få böcker idag

Viktor

2018-05-25

Spännande äventyrsbok som är en berättelse om att resa. Något långrandig när det vandras i skogarna då och då men det är en klassiker som bör läsas.

Helena Flemström

2018-04-19

Bästa delen

Helena Flemström

2018-04-18

Den bästa delen

Erik Horizon

2018-01-02

En klassiker som helt klart bör läsas av fantasynördar eftersom i stort sett all fantasy baseras på denna, men tyvärr väldigt seg

Bjarne Johansson

2017-12-17

Klassiker

Bjarne Johansson

2017-12-17

Något tunglästa men bra

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Intressanta karaktärer och engagerande värld - om det räcker för dig så rekommenderar jag boken varmt. Handlingsmässigt är boken lite sisådär. Stundtals tycker jag den kämpar lite med att sätta bakgrunden fint och med att driva handlingen framåt. Ett självfallet måste om du vill ha en bra bas i Fantasy-läsning.

Sara Länk

2017-07-30

Bra

Mikael Löfström

2017-07-25

Fantastisk bok som tillsammans med de andra delarna som skapade en genre. En värld att förlora sig i.

Amanda Berg

2017-07-04

Den överlägset tråkigaste av de tre böckerna, framförallt andra halvan av den här är tråkig

Amanda Berg

2017-07-04

Väldigt välskriven bok som verkligen förändrat, för att inte säga skapat genren fantasy

Mariann Winge

2016-02-12

Läst och läst om. Ständigt lika fängslande.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Varje år när löven börja gulna och dagarna mörknar är det dags. Dags för den årliga läsningen av Saga om Ringentriologin. Den magnifika historien tar mig genom snöstormar och annat busväder fram till ljuset i början på mars. Har precis börjat på första boken.

Sara Johansson

2015-04-08

Snuddar vid en fyra men når inte riktigt ända fram.

Karin Nilsson

2015-03-14

Älskade filmerna och ville därför läsa böckerna, men jag orkade mig inte ens igenom halva, Tyvärr! Tyckte språket var "tungt" och det var jobbigt att få flyt i läsningen.

Sara Johansson

2015-02-21

Bra bok men tycker att filmen är bättre. Skriven på ett lite annorlunda sätt med mycket sånger.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Första boken är klart bättre, men fortfarande riktigt bra!

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Tog ett tag att komma in i boken, men det var det värt. Helt fantastisk berättelse som inte går att beskriva med värdiga ord.

Elli H

2014-06-22

Bra, men seg emellanåt

Eyez Only

2014-06-06

Ny-översättningen gör boken bättre.

Dana Toba

2014-03-12

Inte min typ av böcker.

Linda Berntsson

2014-02-23

Inte mycket som kan slå Sagan om ringen. Tänk om man kunde besöka valda delar sv denna värld. Tolkien har skapat en värld som man kan försvinna in i.

Ida Andersson

2014-02-19

Ser de tre böckerna i ringarnas herre som en och samma bok och därför är alla tre lika bra.

Ida Andersson

2014-02-19

Tolkien är en fantastisk författare och jag älskar flytet i hans texter. Världen han har skapar är lätt att drömma sig långt, långt bort i och det älskar jag. Hans karaktärer är underbara, gillar hur de försöker se ljus i mörker och att de inte är rädda att visa sina känslor.

Maria Linder

2014-01-02

Går inte att jämföra med filmen!
Detta är mycket mera en heltäckande saga, med sånger och bra påhitt av Tolkien och en väldigt lång krönika över starten på resan för att förgöra ringen.
Bör läsas långsamt!
Jag undrar dock över översättningen, vore roligt att läsa den på originalspråket nästa gång...

Y

Yrsa Eriksson

2013-11-26

Den var bra men det kunde ha varit mer romantik i den det e det som gör boken bra

Maria Olofsson

2013-10-10

En av de få böcker jag kan läsa igen, å igen, å igen...Fantastisk!

Lars Willfors

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

Lars Willfors

2013-07-31

Fruktansvärt överreklamerad. Filmerna är bättre.

michael tervo

2013-06-28

En av mina absoluta favorit böcker.

Nicklas Björk

2013-06-11

En mäktig saga och den enda fantasytrilogi du någonsin behöver läsa. Visst råder det sega stunder och språket kan te sig jobbigt för den som inte är van, men när det väl blir fart går det inte lägga undan boken. En litterär skatt som är fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.