Sagan om de tv tornen

Tolkien, J R R

| 1978

Den lille hoben Frodo och hans fljeslagare r p vg mot Mordor fr att frgra den desdigra ringen som kan frvandla gott till ont. P ventyrliga stigar nr de allt lngre in i Skuggornas rike och mter bde vnner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans arm av orcher, vlnader och monster r redan p marsch medan de vita trollkarlarna, de stjrnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till frtvivlat motstnd. Sagan om de tv tornen r den andra delen i trilogin om Hrskarringen - en av vr tids mrkligaste, mest lsta och lskade storverk. versttning av ke Ohlmarks

Amanda Berg

2017-07-04

Den verlgset trkigaste av de tre bckerna, framfrallt andra halvan av den hr r trkig

Klassiker!

Sara Johansson

2015-04-08

Snuddar vid en fyra men nr inte riktigt nda fram.

Jimmy Nilsson

2014-12-06

Frsta boken r klart bttre, men fortfarande riktigt bra!

Elli H

2014-06-22

Bra, men seg emellant

Ida Andersson

2014-02-19

Ser de tre bckerna i ringarnas herre som en och samma bok och drfr r alla tre lika bra.

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvrt verreklamerad. Filmerna r bttre.

Nicklas Bjrk

2013-06-11

En mktig saga och den enda fantasytrilogi du ngonsin behver lsa. Visst rder det sega stunder och sprket kan te sig jobbigt fr den som inte r van, men nr det vl blir fart gr det inte lgga undan boken. En litterr skatt som r fylld med vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett msterverk.

Tony

2012-10-14

Sjukt seg.

Sonia Tibblin

2012-10-06

En bra bok, sklart. Frsta delen har redan en bra brjan och du vill veta direkt hur det gr fr brdarskapet och kriget kommer. Allt blir spnnande in i sista sekund nr Pippin och Gandalf lmnar mot Minath Theirth. Dock tog det mig nstan tre veckor att lsa igenom Frodo, Sam och Gollum delen.

Thomas Sievert

2012-07-01

Filmerna kan g och d :(

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Lite lngsammare n ettan, men man kan inte inte tycka om den.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Fantastisk. Lika bra som dess fregngare och det sger inte lite:-)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Har alltid tyckt att detta rn den svagaste delen i trilogin. Fr mycket av den r rena krigsskildringar.

Liza Bolin

2011-02-08

Jag hade en vag knsla att tv tornen var min favoritdel nr jag lste dem sist, men kunde frst inte komma p varfr. Sedan kom jag p det: Enterna, och Rohan! Two Towers r betydligt mer sknlitterr n The Fellowship i sin stil, och frre snger som upplsaren kan tralla med sin icke srskilt tonskra stmma.

Gudrun Edlund

2010-09-18

Kristina S

2009-12-14

I min smak den bsta boken i trilogin. Dr frsta delen av frsta boken r ganska lngrandig och tung att ta sig igenom, r De tv tornen en bok som jag strcklser och inte har trkigt en sekund. Det r ocks i den hr boken som karaktrerna, till exempel Samwise Gamgi, fr sitt riktiga djup.

M W

2009-12-01