Saga & Simon ? Hundlängtan och utomjordingar

Helgesson, Anna

| 2016

Saga och Simon är nio år och tvillingar. De älskar hundar och deras högsta dröm är att få en egen. Tur att det vimlar av hundar i Kummelby där de bor! Den nyfikna Saga hittar mysterier överallt och Simon tycker ibland att hon är onödigt modig. På tältsemestern på Öland hör de konstiga ljud från ett rymdskepp. Eller är det en husvagn? En hel flock hundar verkar vara i fara. Det blir dags för supersyskonen att rycka ut för att försöka rädda dem. Häng med syskonen Saga och Simon på tokiga äventyr där det mesta kan hända. Blodsugande myggor, rymdvarelser och bortsprungna hundar är några av de saker du får läsa mer om i den här boken. Saga & Simon ? Hundlängtan och utomjordingar är första delen i en serie.

Vi har läst "Saga & Simon Hundlängtan och utomjordingar" av Anna Helgesson med illustrationer av Anna Södergård (Idus förlag). Barnen tycker att boken är bra och ibland lite läskig och spännande. De tycker att bilderna är roliga. Jag hade älskat att läsa den här boken när jag var i 8-10-årsåldern!

Kim M. Kimselius

2017-09-11

Saga och Simon är nio år och tvillingar. De älskar hundar och drömmer om en egen hund. Jag känner så väl igen mig i dem, det var även min högsta dröm när jag var i deras ålder. Illustratören Anna Södergård charmiga bilder förhöjer den lättlästa texten.

Här händer mycket, utomjordingar, hundnappare, rymdskepp och vampyrer. Jag satt med ett leende på läpparna medan jag läste boken. Är övertygad om att mina barnbarn kommer att älska den och läsa den om och om igen. En perfekt bok för de som just knäckt läskoden. Rekommenderas varmt!

Saga och Simon - Hundlängtan och utomjordingar är första delen i en serie.

Ännu en bok från Idus förlag som aldrig gjort mig besviken .

Anna-Carin Svanå

2016-10-18

Saga och Simon – hundlängtan och utomjordingar av Anna Helgesson är en väldigt mysig och trevlig läsupplevelse. Vi läste boken högt tillsammans, jag och min son på 8 år och min dotter på 11. Hon hör ju stängt taget inte till målgruppen, men de där åldersgränserna som bokbranschen sätter upp är ofta onödigt begränsande enligt min erfarenhet.
Båda barnen är mycket förtjusta i hundar och de kände helt igen sig i Sagas och Simons längtan efter en egen hund. Det var lätt för dem att leva sig in i allt som händer och de tyckte väldigt mycket om boken.
Språket och handlingen lämpar sig väl för högläsning. Kapitlen är ofta små historier i sig och till en början saknade jag en tydligare övergripande handling, förutom temat om hundlängtan. I slutet knöts ändå flera lösa trådar ihop på ett bra sätt. Att det saknades ”cliff hangers” i slutet av de flesta kapitlen gjorde det lättare för mig som den trötte vuxne att avbryta kvällens läsning och få barnen att somna, så det var faktiskt en positiv detalj.
När vi pratade om boken efter läsningen protesterade 8-åringen när jag sa att det saknades en röd tråd ibland. Han tyckte inte att det fanns något fel alls i boken. Den var rolig och bra på alla sätt. 11-åringen påpekade också hur kul det var med Sagas livliga fantasi och knasiga infall. Det höll lillbrorsan helt med om. Båda tyckte att hundarna var bäst!

Anna-Carin Svanå

2016-10-18

Mysig och trevlig läsupplevelse! Härligt med hundarna och kul med Sagas livliga fantasi och knasiga infall. 8-åringen sätter en femma utan tvekan.

Rolig, fartfylld och lättläst!!!