Säg det inte till någon : ett barndomshelvete i Magdalenatvätterierna

O'Beirne, Kathy

| 2006

Misshandlad av sin far, våldtagen av präster och utnyttjad av kyrkans tjänare placeras den lilla flickan Kathy i de ökända irländska Magdalenatvätterierna, där hon tvingas arbeta under slavliknande förhållanden. Det här är boken om hennes liv berättad av en kvinna med ett fruktansvärt livsöde men med en mäktig livskraft. När Kathy var åtta år spärrades hon in på en uppfostringsanstalt. Där våldtogs hon av en präst. När hon försökte få hjälp flyttades hon istället till ett psykiatriskt sjukhus. Men övergreppen fortsatte och hon gavs dessutom stora mängder läkemedel och elchocker. Efter en tid skickades hon till ett av de många Magdalenatvätterier som katolska kyrkan under hela 1900-talet drev på Irland. Här tvingades tusentals flickor utföra slavarbete under ohyggliga förhållanden. De hindrades inte bara från att ha kontakt med omvärlden, utan utsattes också för grymma bestraffningar...

💜

Nettan J

2016-12-25

Lite svårläst och även jobbig att läsa pga allt hemskt som hänt henne.

Anneli Gustavsson

2013-09-24

Denna bok är så jobbig att läsa då den berör och skapar så mycket känslor. Lider så otroligt med denna flicka! Hur fick det fortgå? Varför ingrep ingen? Familjen är ju förstörd men ngn utomstående... Usch vad hemskt. Intressant att läsa hennes egna reflektioner och tankar trots all den smärta hon tvingas utstå

Det var nära att jag lade boken ifrån mig utan att läsa ut den, det är för hemskt att läsa om och det känns än värre att det har hänt på riktigt. Men när jag väl börjat läsa ville jag ju veta hur det gick för henne sedan.

Ally Regins

2012-01-16

Intressant historia, lite svårläst.

Säg det inte till någon är Ganska spännande men framför allt mycket gripande. Förstår inte att hon orkade leva vidare efter allt hon fick gå igenom. Otäckt att det finns så mycket människor som gått igenom samma sak som Kathy. Man blir arg hur folk kan behandla försvarslösa barn på detta vis och att det kunde pågå så länge.

Ellinor Stråhed

2010-04-14

en fascinerande vidrig historia som alla borde läsa. Språket är kanske inte det bästa, men det gör inte så mycket då historien tar det mesta av uppmärksamheten.

Anette K

2010-02-05

Hemskt men intressant levnadsöde!

Camilla Forssén

2009-05-05

Jag har läst boken kapitel för kapitel eftersom det var så ohyggliga upplevelser för denna lilla flicka.

Det handlar om en flicka som är född på 1960-talet på Irland, utanför Dublin. Hennes far är en tyrann hemma och tillslut så hamnar Kathy på institution och då börjar det riktiga helvetet!

Läs och förfäras över att detta har fått pågå enda fram till idag.

Jag rekommenderar boken varmt.

//Camilla