Så värt

Jern, Martin

| 2007

Efter manus till filmer som Fjorton suger och Du & jag, debuterar nu Martin Jern som författare. En debut som kommer att lämna avtryck i den ungdomslitterära genren. I Så värt möter vi Aron, 15, som inte är nöjd med den han är, men som inte heller vet vem det är han vill vara. Eller vad han vill ha. Han berättar öppet och ofta utan självdistans om hur värt det är att vara en outsider - och hur värdelöst det är. Han berättar om en tonårsvärld där spelreglerna är suddiga och där det bara tycks finnas två alternativ: att vara en sån som ingen ser, eller nån som alla vill döda. Martin Jern är uppvuxen i Helsingborg, där Så värt utspelar sig. Numera bor han i Malmö. Han fyllde nyligen 29 år, vilket han tycker är en förbannat fin ålder. Psykologin är övertygande och innehållet angeläget, roligt och träffsäkert. Johan Odén, BTJ http://hd.se/kultur/boken/2007/06/07/helsingborgsdebut-med-mersmak/...

Lotta Berling

2011-10-25

Åh, vad jag tycker om den här boken! Och lite förälskad är jag nästan i femtonårige Aron - flera gånger under läsningen utbrister jag till min man: "Han är så söt!" och läser små avsnitt högt för honom.
Till skillnad från Martin Jerns senaste ungdomsbok Affektion är den här inte lika mörk och provocerande. Visst, det är tufft att vara tonåring, men i Så värt blir det aldrig riktigt farligt, aldrig riktigt destruktivt. Det här är mer feel good. Det är riktigt bra berättat ur en femtonårig killes perspektiv, och jag vill verkligen rekommendera boken till alla.
Medan Affektion spädde på min oro inför min lille treårings kommande tonår, så fick Så värt mig tvärtom att känna att det nog blir okej, han ska nog klara sig igenom det han också. Plus för den starka Helsingborgsförankringen, som gör läsningen extra kul när man själv bor i stan.