Så talade Zarathustra

En bok för alla och ingen? Nietzsches Zarathustra är i dag och för framtiden ett verk för den människa som behöver den, som är öppen för den, som har förutsättningar att förstå den, som mår bra av den. Boken utgör en unik och viktig del av Nietzsches storartade filosofiska författarskap. Översättning av Nikanor Teratologen. Efterskrift av Fil. Dr. Anna-Lena Carlsson. "Zarathustra är en bok som kräver sin läsare - "En bok för alla och ingen" lyder den uppfordrande undertiteln. Att den nu finns i en, så vitt jag kan se, förnämlig nyöversättning är förstås storartat". (Expressen)

Albin Olsson

2013-01-10

Utan tvekan Nietzsches sämsta. För den som är intresserad av av hans filosofi är detta helt fel bok att börja med. Skriven på ett ganska löjeveäckande sätt, försöker den härma den tidens bibelöversättningar. Antalet personer som orkat traggla sig igenom hela denna torde vara ytterst få. Läs "Den Glada Vetenskapen" istället!

Lars Andersson

2011-05-22

Jag tror säkert att den här är mycket tänkvärd, men den var alldeles för svår för mig.

Frank Berglund

2010-03-24

Läste på tyska nu i nionde klass för att kunna citera i tyskaredovisning. Tragglandet med ordböcker var värt det.

Nanna Naumann

2010-02-04

I början finns det en tilltalande poesi, men ju mer jag läste desto mer fann jag honom pretentiös, barnsligt narcissistisk. Det är möjligt att boken hade större värde i sin tid, men idag anser jag att den är ologisk och simpel. Om dock stundom vacker...

Tor von Geijer

2009-09-23

Egentligen får den 5 i betyg.

Tor von Geijer

2009-09-17