Så skriver du romaner och noveller

Lars Åke Augustsson har tidigare gjort skrivarhandböckerna ?Att skriva prosa? (1989) och ?Att skriva romaner och noveller? (1993) samt ?Lust att skriva ? romaner och noveller? (2002). De är alla är slutsålda. ?Så skriver du romaner och noveller? är en reviderad och uppdaterad version av den sistnämnda boken. Bland annat har författaren byggt ut resonemangen om personskildring och karaktär, gjort om de avsnitt som handlar om den litterära marknaden, uppdaterat sakuppgifter om författarna och tips om skrivande på internet samt gjort otaliga mindre förändringar och tillägg.Ur innehålletRealism, sannolikhet, trovärdighet | Kapitel och andra indelningar | Skillnaden mellanroman och verklighet | Inspiration | Liknelser, metaforer med mera | Om detaljensbetydelse | Personer, karaktärer, hjältar | Om identifikation | Ironi, satir, parodioch allegori | Sex | Om spänning | Synvinklar och tempus | Om...

tant anita

2011-09-19

rätt ok handbok som ger viss jaha känsla

Linda Åslund

2011-03-26

Ibland lite väl kategorisk om vad som var bra och dåligt, tyckte jag, men sammantaget var den mycket konkret och med massor av bra råd och tankar. Kul också med uppslag där olika författare resonerar kring frågor i sitt skrivande. Glad att jag hittade den!

Sten

2011-02-05

Bra handledningsbok som jag kommer använda och gå tillbaka till i skrivandet. Gav mig en del Aha-upplevelser.

Conny J

2010-07-27

Jättebra bok om man vill få insyn om hur man skriver och vad man skall tänka på.
Men största behållningen har varit att få tankar när man läser böcker och ser hur dem gjort. Deras starka sidor och var det brister.