Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter

Gardell, Jonas

| 1998

Skriven med lika delar humor och förtvivlan är Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter, berättelsen om Sverige inför tusenårsskiftet. Vad gör vi? Vilka är vi? Hur ser våra liv ut? Denna vecka gäller gula rabattkuponger, nästa vecka blå. Livet går ut på att leta så långt bak i mjölkdisken som möjligt för att hitta en förpackning med en dag bättre bästföre-datum, och då har man överlistat den lokala Ica-handlaren. Allt medan jorden snurrar och scenen sakta men obönhörligt vrider sig runt, så att de som nu står i ljuset alldeles snart är i skuggan igen. Med ett absolut gehör för samtidens alla detaljer är detta berättelsen om en handfull människor, deras drömmar, tillkortakommanden och längtan i det lilla landet långt upp i norr under stjärnorna.

2022-05-18

Gardell är så pricksäker i sina betraktelser av Sverige och svenskarna.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Underbara, vackra Gardell. Dina böcker innehåller ett fantastiskt språk som omsom skäller omsom sjunger och omsom berättar om våra mest innersta och tragiska ourselves. Tack för denna bok, tyckte mycket om den

Solveig Lindkvist

2014-08-23

Jonas Gardell beskriver som vanligt sin samtid så man känner igen sig. Men en av hans sämre böcker. Lättläst.

Carina Fjällman

2013-08-27

Tragisk eller inte??

Josefine Ejebjörk

2012-01-10

Gardell skriver lättläst utan att det blir ytligt och banalt.

Alekzandra K.

2011-12-23

Tänkvärd.

Julia L

2011-10-19

Boken är inte usel. Men jag har läst böcker med liknande bestraktelser, mening och språk, med bättre resultat. Detta gör denna lite... ointressant.

Emma Karlsson

2011-08-17

Så mycket ångest. Så lite mening.

Lars Andersson

2011-05-19

Tycker inte att den har så mycket innehåll faktiskt, för mig alltså. Men den är lättläst och kort, och den kan vara ett någorlunda sällskap några timmar.

Sarah Marklund

2010-07-02

En av de absolut bästa böcker jag läst!

Jessica B

2010-04-29

Trodde den skulle vara lite mer träffsäker än vad den faktiskt är..

Ally Regins

2010-01-17

En bok som har betytt mycket för mig och som jag både har läst och lyssnat på fler gånger än jag orkat räkna. "Write what you know" sägs det ju, och det gör Gardell. Han skriver om Sverige med en sådan ironisk humor och vardaglighet att det är omöjligt att inte känna igen sig.

jenny modin

2010-01-15

Tröttnade mitt i.

Jonna Österlund

2009-12-05

Bra, men inte den bästa.

Madeleine Swärm

2009-10-15