S blir du snuskigt rik i det snabbvxande Asien

Hamid, Mohsin

| 2013

Flytta till stan! Bli inte kr! Undvik idealister! En pojke fds p landsbygden i ett land som kan vara Pakistan. Att stanna i byn skulle innebra ett hrt, fattigt liv och mest troligt ett fr tidigt slut. Men vr huvudperson har ett annat de framfr sig. Berttaren driver honom framt: Att bli snuskigt rik r mjligt, men krver uppoffringar. Pojken gr allting rtt. Han flyttar till stan, utbildar sig, arbetar hrt och bygger upp ett affrsimperium genom att hrsamma berttarens rd: undvik idealister, var beredd att ta till vld och, viktigast av allt, bli inte kr. Fr det hr r ocks en historia om krlek, om en pojke och en flicka som livet igenom har en stark lngtan till varandra och vars vgar korsas gng p gng. Med sina tv frsta romaner etablerade sig Mohsin Hamid som en nyskapande berttare med fingret p vrldens puls. Nu r han tillbaka med en roman som lnat sjlvhjlpbokens...

Anders Jansson

2019-09-15

En ironisk skmtsam betraktelse ver hur den ra kapitalismen i Asien fungerar. Mycket underhllande, men samtidigt rtt tragisk. Boken har absolut sina ponger, men sjlv tyckte jag det kndes lite som om Moshin slog in lite vl mnga redan ppna drrar. Det r klart at enbart pengar inte gr dig lycklig till exempel, vilket r ngot av huvudtesen i romanen. Men den knns nd som en bde underhllande, vlskriven och helt klart lsvrd bok. Jag kan absolut med gott samvete rekommendera den.

Jack Lorenz

2019-02-22

Oerhrt underhllande och rtt tnkvrd dessutom. Helt klart en bra och lsvrd bok.

Maria Eriksson

2014-07-05

Efter min resa till Indien i brjan av ret knns det helt rtt att lsa den hr boken, en roman frkldd till en sjlvhjlpsbok. Med humor och ironi formulerar Hamid en kritik mot kapitalismen som den kan te sig i ett land som Pakistan (frfattarens hemland) eller Indien. Bokens sprkform r rdgivande med kapitelrubriker som "Bli inte kr", ett rd som huvudpersonen snart bryter mot, och sensmoralen r att pengar inte fixar allt. Kort och lttlst i hngmattan.

2013-11-14

Rent sprkligt r romanen lsvrd och upplgget r smart. mnet: det korrupta samhllet skildras med ironisk distans. Inget bultande hjrta hr.

Jakob Nylin

2013-10-12

P ett stt en ganska sorglig bok. Bokens du blir visserligen snuskigt rik men ocks vldigt ensam trots att han bildar familj. Bli inte kr r ett av rden fr att bli snuskigt rik, men det blir han frsts, dremot inte i den han gifter sig med. Kul berttarform, stundtals r det ironi i sin bsta form, som ger en hel del att tnka ver om nutidsmnniskans fixering vid materiell rikedom.