Så länge citronträden växer

Katouh, Zoulfa

| 2023

Salama var en helt vanlig tonåring när frihetskampen i Syrien tog sin början. Hon bodde med sina föräldrar och storebror och pluggade på universitet.Nu jobbar hon som volontär på sjukhuset i Homs och hjälper floden av skadade som varje dag väller in genom dörrarna. Men Salama har en plan: Hon är fast besluten att lämna Syrien, och hon måste göra det innan hennes bästa vän Layla ska föda sitt barn. Men det är inte så enkelt att ge sig av, att bara lämna landet och dem hon älskar bakom sig. Och när hon träffar en person som får hjärtat att slå dubbla slag börjar hon fundera på om det är rätt beslut att lämna Syrien över huvud taget ?Zoulfa Katouh är kanadensiska med syriskt ursprung men bor numera i Schweiz. Så länge citronträden växer är hennes debutbok och den har översatts till över femton språk och fått fantastiska recensioner, världen över.

"Så länge citronträden växer" av Zoulfa Katou är en av de bästa böckerna som jag har läst.
🍋
Den är fruktansvärd och grym men lyckas ändå förmedla så mycket mer på ett vackert sätt. Livskraft, positivitet och romantik mitt i helvetet.
🍋
Den ger en bild av Syrien som man inte fått tidigare och jag hoppas att denna bok kommer som film.
🍋
En mycket berörande bok som jag verkligen rekommenderar.
#sålängecitronträdenväxer
#sorglig
#gripande

Malin Falk

2023-08-09

Helt fantastiskt gripande. Går inte att lägga ifrån sig.

AC;
Så länge citronträden växer kommer vara med mig ett tag och jag rekommenderar den varmt. Precis som karaktärerna i boken funderar jag på hur i h…..e situationen kan vara som den är i Syrien och hur vi i omvärlden bara tittar på och lever våra liv som vanligt?!

Det är en bok som får tårarna att rinna och munnen att le. Det är ett pågående krig i Syrien och mitt i allt det miserabla spirar kärleken och med det ett hopp. Jag blir varm när jag läser boken och vill nästan skrika till karaktärerna att kyss nu för tusan varandra!!! Jag vill krama om Salama och säga att allt kommer att bli bra.

Lägg denna bok i “att läsa högen” ni kommer inte att ångra er.

2023-05-17

Jag var tvungen att vänta några dagar efter att jag hade läst ut den här boken innan jag kunde samla mina tankar. För den golvade mig rent ut sagt.

”Så länge citronträden växer” är en fantastisk bok men ack så grym och brutal. Berättelsen, karaktärerna och miljöerna berörde mig. Berörde mig djupt. Tårar, glädje, sorg, ilska, frustration och allt där emellan.

Boken klassas som en ungdomsbok, men du kan inte vara för ung eller en för ovan läsare när du tar dig an denna. För det här är en stark berättelse. En berättelse som kryper in under huden och stannar där. Jag känner att jag har svårt att göra boken rättvisa med mina ord. Jag kan bara rekommendera dig att läsa ”Så länge citronträden växer”.

Läs och bli berörd. Både av bokens insida och utsida.