Ryttaren

Olséni, Christina

| 2017

Charmigt skruvad polisroman i vacker miljö på Falsterbonäset Det har dragit ihop sig till Falsterbo Horse Show, årets största höjdpunkt inom svensk ridsport och en av de mest prestigefulla hopptävlingarna i världen. Nationsflaggorna vajar i sommarbrisen, solen står högt på himlen och läktarna är fullsatta. Det luktar succé lång väg. Kommunen har, till borgmästarens oförställda glädje, två ryttare i toppklass som konkurrerar om den sista OS-platsen i hopplandslaget. Förhandsfavoriten Leopold Gyllenstierna rider in och tar emot folkets jubel, men redan efter tredje hindret faller han död ner. Det visar sig snabbt att han inte dött en naturlig död och Skanörs poliser kastar sig med blandad entusiasm in i mordutredningen. När det kort därpå inträffar ytterligare ett mord känns sommarsemestern plötsligt väldigt avlägsen. Samtidigt som kraven på poliserna ökar förpestas Egons tillvaro av att...

Jenny Wikander

2019-09-28

Alla böcker av Christina Olseni och Micke Hansen som jag läst har varit otroligt bra och väldigt roliga

Eva Möller

2019-07-07

Del 3 i deckarserien på Falsterbonäset. Denna gång är det Falsterbo horse show som står i centrum då en ryttare plötsligt faller av stendöd ifrån hästen mitt under tävling. Poliserna Lisa och Mårten rycker ut. Lisa lite mer entusiastisk än Mårten. Mårten är mer upptagen med var och när han kan få möjlighet till att på arbetstid renovera hos sina kunder runt om i Falsterbo. Det samtidigt som han har fått sig en adept. En prao-elev som han tar under sina vingar. Det är bara det att han inte vet vem det egentligen är. Egon och gänget ställer till det som vanligt och rör till det i polisens utredningen så att åklagar Fredrik får fullt upp att lösa situationen till trots att han är sjukskriven, utbränd och väntar på att bli far. Denna historia är mer hållbar än de ifrån de tidigare böckerna. Man har börjat att lära känna karaktärerna väl och man skrattar gott till deras egenheter. Från att tidigare tycka att de var medelmåttiga i sin berättelse så börjar den att närma sig ett högre betyg. Betyg 3

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Jag har älskat de tidigare böckerna av Olséni och Hansen i serien Mord i Falsterbo. Men den här var inte riktigt i min smak. Fastän den borde ha varit det, jag älskar hästar, har ridit i många år och har även varit på Falsterbo Horse Show.

De tidigare böckerna har haft fart och varit roligare, med dråpliga, oförutsägbara händelser. Den här var för pratig i mitt tycke. Långa dialoger som inte förde handlingen framåt.

Rolig, charmig och spännande!