Rymd utan stjärnor

Moström, Jonas

| 2009

Han står stilla och håller andan. Ser hur hon vänder sig om och börjar gå mot hissarna. Hon drar handen genom det blonda håret, ruskar på huvudet och sträcker på sig, som för att markera sitt rena samvete, sin skuldfrihet. Men honom lurar hon inte. Han känner vreden som en feber i blodet. Hon ska inte komma undan. Med tio snabba steg är han i kapp henne. Just när hon ska vända sig om hugger han tag i hennes vänstra arm och trycker handen mot hennes mun. Först står hon blick stilla i en halv sekund, sedan försöker hon skrika, men ljudet som sipprar mellan hans fingrar blir till ett ynkligt klagande. Han ser sig om och konstaterar att ingen syns till. Kulverten ligger öde åt båda håll. Det enda som hörs är det svaga suset från en ventilationstrumma. Nu är det bara de två. Så inleds Jonas Moströms nya deckare Rymd utan stjärnor, som är en berättelse där frågan om liv och död verkligen...

Ulla Englund

2022-04-26

2018-01-24

Helt ok deckare med ett aktuellt ämne. Jag tycker dock att karaktärerna är väl anpassade till någon slags typisk deckarmall. Alla beter sig på ett förutsägbart sätt och alla har samma problem i sina förhållanden. Miljöbeskrivningarna når heller inte några högre höjder men helt ok att fördriva ett antal timmar med. Stark 2:a

Anna Johansson

2015-10-01

Hittills den sämsta boken i serien om Axberg & Jensen.

Rasmusmatte .

2013-07-20

Spännande bok som jag sträcklyssnade på.

Carolina E

2012-07-24

Överläkare Pia Fjällstedt försvinner
under mystiska omständigheter på sjukhuset.
Det blir inget vanligt fall för krimenalinspektör Sofia Waltin
eftersom Pia Fjällstedt även är hennes faster.
Hon tvingas vaja på tråden mellan
yrkesliv och privatliv.

Liknande problem har kollegan Johan Axberg
när hans nya flickvän blir misshandlad av sin exman
och när dessutom hans bästa vän Erik Jensen
som också är läkare på sjukhuset
där Pia Fjällstedt försvann visar sig vara mer insyltad
än vad han först vill erkänna.

Jag minns att jag tyckte bra om Jonas Moströms debutbok
det är mycket mer än vad jag kan säga om den här.
Jag hade svårt att läsa ut den,
den var seg och smått på långtråkig.
Det hände inte särskilt mycket som förde historien framåt.

Det aktuella temat i boken är dödshjälp
och med det ämnet skulle man kunna göra mycket mer
än bara en halvtaskig deckare, temat kom i skymundan.

2012-06-29

Den här fjärde boken i serien är inte den bästa av dem. Trots att historien är bra och allt flyter på hyfsat så finns det saker som jag störde mig alltför mycket på. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/06/rymd-utan-stjarnor-av-jonas-mostrom.html

Anitha Ronnersjö

2011-04-11

Jag har lyssnat på
Johan Moströms deckare "Rymd utan stjärnor?
Inledningen på deckaren är direkt och det är lätt att fastna i historien om läkaren Pia som försvinner spårlöst. Det är Johan Moströms fjärde deckare i serien om kommissarien Johan Axberg och hans läkarkompis Erik Jensen i Sundsvall.
Handlingen utspelar sig i sjukhusmiljö och parallellhistorierna är flera och känns naturliga i sammanhanget. Boken är välskriven vars huvudtema är dödshjälp vilket är ett ämne som alltid är aktuellt.
Slutet överraskar då man som läsare naturligtvis vet vem som är mördaren redan från början men man får inse att det kanske inte var helt rätt ändå.

Sträckläsningsbok..

Maria B Hansson

2010-11-05

Oväntat bra. Jag brukar inte gilla svenska deckare, men denna var svår att släppa. Trovärdiga figurer och driv i språket. Snyggt bokomslag och smått filosofiskt satt titel.

Mariette Enelycke

2010-08-10

En klassisk svensk deckare. Spännande och lättläst. Kommer läsa fler böcker av Moström.

Mariette Enelycke

2010-08-10

Jag tycker om Jonas Moströms sätt att skriva. En klassisk svensk deckare.

Pia Stendahl

2010-07-18

Jag är positivt överraskad att Moström törs ta upp en sådan kontroversiell fråga som dödshjälp. Jag tycker att det inte är så vanligt i moderna svenska deckare att man tar upp såpass aktuella och politiskt känsliga samhällsfrågor. Jag förknippar deckare innehållande samhällskritik med det lite äldre svenska deckarna. Boken tar även upp ett i dagens deckare mer frekvent återkommande ämne svårigheten att balansera privatliv kontra yrkesliv. En ständigt aktuell fråga.
Boken är välskriven, dialogerna är träffande och sjukhus miljön är trovärdigt beskriven (inte helt konstigt eftersom Moström är läkare). Jag tycker att Moström har en fallenhet för att beskriva det vardagliga i livet utan att det verkar tråkigt eller för hype:at.
Jag har lite svårt med betygssättningen men det får blir en stark trea.
www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Karin Karlsson

2010-05-27

Fjärde boken om kommissare Johan Axberg och läkaren Erik Jensen är lika bra som hans tidigare. Lätt och läsa och spänningen hålls uppe hela tiden. Jag längtar redan tills nästa bok.

2010-05-08

Det här var Jonas Moströms fjärde bok i samma serie. Och den var lika bra som dom tre tidigare böckerna tycker jag.

Den fjärde boken "Rymd utan stjärnor" var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna. Jag tycker om Jonas Moströms sätt att skriva. Och jag tycker om karaktärerna i boken.

Om man gillar klassiska svenska deckare så rekommenderar jag verkligen Jonas Moströms böcker.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

RoseMari Frennberg

2009-11-21

Fascinerande bok. Det där med dödshjälp är lite spännande, tycker jag.

Anne-Lie Månsson

2009-11-07

Jonas Moström är en ny bekantskap för mig. Lånade den på vinst och förlust och blev positivt överraskad. Jag tyckte om miljön - Sundsvall. Ämnet i boken, vid sidan av själva deckargåtan, är bl.a. dödshjälp i livets slutskede.