Rymdskurkarna

Dags för syskonen Markus och Mariana att följa med farbror Albert på rymdäventyr igen. I sitt teleskop har farbrodern sett ett främmande asteroid-liknande föremål sväva runt i vårt solsystem -- ett föremål som innehåller något som kanske skulle kunna rädda världen ifrån klimathotet.Men blir det det den spänningsökande trion eller rymdskurkarna som hittar dit först? Och hinner de hem till julafton?Rymdskurkarna är astronauten Christer Fuglesangs sjätte bok i serien om Markus, Mariana och farbror Albert. Syskonen och deras uppfinningsrika farbror kan ni läsa mer om i Rymdresan, Sifferplaneten, Vattenvärlden, Det svarta hålet och Schackjakten.

Detta är sjätte delen i Fuglesangs serie om syskonen Markus och Mariana som tillsammans med sin farbror Albert ger sig ut på olika rymdäventyr i varje bok.
Böckerna har ett klart pedagogiskt syfte då väldigt mycket fakta finns invävt i berättelsen. Tillsammans med spännande berättelser är seriens syfte att väcka nyfikenhet kring vetenskap.

I ”Rymdskurkarna” hjälper syskonen farbror Albert i en kapplöpning för att komma fram till något som liknar en asteroid som far igenom vårt solsystem. Hack i väl har de rymdskurkarna Ruda och Hilger vars mål är att stjäla deras upptäcker.
Men vad är det för stor upptäckt Albert, Mariana och Markus gör? Kanske något som kan lösa klimatkrisen?

Som sagt så vävs mycket fakta in i berättelsen, men för den extremt vetgiriga så finns även ett appendix i slutet av boken med fördjupad info om de ämnen som finns invävt i berättelsen. Exempelvis antiprotoner, fotosyntes, kolsyreis, klimatproblemet, växthuseffekten, koreolevkratern och is på mars. Vissa stycken är intressanta medans andra är för avancerade för A att förstå, exempelvis om antiprotoner.

Texten levandegörs också av illustrationer av Tapia som förlaget prioriterat att trycka i färg boken igenom - Bra! Illustrationerna förhöjer verkligen känslan av rymdäventyr i boken och förhöjer läsupplevelsen överlag.

Det var förvisso länge sedan vi läste de första delarna i denna serie så jag kan minnas fel. Men då upplevde jag böckerna mer välskrivna och bearbetade än denna.
Storyn funkar enligt A, men det finns ett antal korrekturmissar och meningar som är svåra att högläsa. Därför skulle jag säga att denna bok framförallt passar att låta barn läsa själva. Personligen tycker jag också att det blir lite för mycket fakta i boken, till den grad att mycket faller bort i minnet ändå. Mitt minne är att seriens fyra första böcker är något bättre än denna. Tyvärr.

Boken kan säkert vara mittiprick för vetgiriga och rymdintresserade barn även om vi personligen inte fastnade för berättelsen.