Rymd utan stjrnor

Mostrm, Jonas

| 2009

?Han str stilla och hller andan. Ser hur hon vnder sig om och brjar g mot hissarna. Hon drar handen genom det blonda hret, ruskar p huvudet och strcker p sig, som fr att markera sitt rena samvete, sin skuldfrihet. Men honom lurar hon inte. Han knner vreden som en feber i blodet. Hon ska inte komma undan. Med tio snabba steg r han i kapp henne? S inleds Jonas Mostrms nya deckare Rymd utan stjrnor, en berttelse dr frgan om liv och dd verkligen stlls p sin spets och dr Mostrm skickligt och insiktsfullt anvnder sig av sina erfarenheter som lkare. Denna gng kretsar handlingen kring ett bde knsligt och kontroversiellt mne: aktiv ddshjlp. Rymd utan stjrnor r den femte boken om kommissarie Johan Axberg i Sundsvall. Precis som i de fregende Axberg-deckarna kombinerar Mostrm hr en trffsker knsla fr vardagslivets detaljer med en frmga att bygga upp...

Ulla Englund

2022-04-26

2018-01-24

Helt ok deckare med ett aktuellt mne. Jag tycker dock att karaktrerna r vl anpassade till ngon slags typisk deckarmall. Alla beter sig p ett frutsgbart stt och alla har samma problem i sina frhllanden. Miljbeskrivningarna nr heller inte ngra hgre hjder men helt ok att frdriva ett antal timmar med. Stark 2:a

Anna Johansson

2015-10-01

Hittills den smsta boken i serien om Axberg & Jensen.

Rasmusmatte .

2013-07-20

Spnnande bok som jag strcklyssnade p.

Carolina E

2012-07-24

verlkare Pia Fjllstedt frsvinner
under mystiska omstndigheter p sjukhuset.
Det blir inget vanligt fall fr krimenalinspektr Sofia Waltin
eftersom Pia Fjllstedt ven r hennes faster.
Hon tvingas vaja p trden mellan
yrkesliv och privatliv.

Liknande problem har kollegan Johan Axberg
nr hans nya flickvn blir misshandlad av sin exman
och nr dessutom hans bsta vn Erik Jensen
som ocks r lkare p sjukhuset
dr Pia Fjllstedt frsvann visar sig vara mer insyltad
n vad han frst vill erknna.

Jag minns att jag tyckte bra om Jonas Mostrms debutbok
det r mycket mer n vad jag kan sga om den hr.
Jag hade svrt att lsa ut den,
den var seg och smtt p lngtrkig.
Det hnde inte srskilt mycket som frde historien framt.

Det aktuella temat i boken r ddshjlp
och med det mnet skulle man kunna gra mycket mer
n bara en halvtaskig deckare, temat kom i skymundan.

2012-06-29

Den hr fjrde boken i serien r inte den bsta av dem. Trots att historien r bra och allt flyter p hyfsat s finns det saker som jag strde mig alltfr mycket p. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/06/rymd-utan-stjarnor-av-jonas-mostrom.html

Anitha Ronnersj

2011-04-11

Jag har lyssnat p
Johan Mostrms deckare "Rymd utan stjrnor?
Inledningen p deckaren r direkt och det r ltt att fastna i historien om lkaren Pia som frsvinner sprlst. Det r Johan Mostrms fjrde deckare i serien om kommissarien Johan Axberg och hans lkarkompis Erik Jensen i Sundsvall.
Handlingen utspelar sig i sjukhusmilj och parallellhistorierna r flera och knns naturliga i sammanhanget. Boken r vlskriven vars huvudtema r ddshjlp vilket r ett mne som alltid r aktuellt.
Slutet verraskar d man som lsare naturligtvis vet vem som r mrdaren redan frn brjan men man fr inse att det kanske inte var helt rtt nd.

Strcklsningsbok..

Maria B Hansson

2010-11-05

Ovntat bra. Jag brukar inte gilla svenska deckare, men denna var svr att slppa. Trovrdiga figurer och driv i sprket. Snyggt bokomslag och smtt filosofiskt satt titel.

Mariette Enelycke

2010-08-10

En klassisk svensk deckare. Spnnande och lttlst. Kommer lsa fler bcker av Mostrm.

Mariette Enelycke

2010-08-10

Jag tycker om Jonas Mostrms stt att skriva. En klassisk svensk deckare.

Pia Stendahl

2010-07-18

Jag r positivt verraskad att Mostrm trs ta upp en sdan kontroversiell frga som ddshjlp. Jag tycker att det inte r s vanligt i moderna svenska deckare att man tar upp spass aktuella och politiskt knsliga samhllsfrgor. Jag frknippar deckare innehllande samhllskritik med det lite ldre svenska deckarna. Boken tar ven upp ett i dagens deckare mer frekvent terkommande mne svrigheten att balansera privatliv kontra yrkesliv. En stndigt aktuell frga.
Boken r vlskriven, dialogerna r trffande och sjukhus miljn r trovrdigt beskriven (inte helt konstigt eftersom Mostrm r lkare). Jag tycker att Mostrm har en fallenhet fr att beskriva det vardagliga i livet utan att det verkar trkigt eller fr hype:at.
Jag har lite svrt med betygssttningen men det fr blir en stark trea.
P www.bokbrus.se kan du lsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Karin Karlsson

2010-05-27

Fjrde boken om kommissare Johan Axberg och lkaren Erik Jensen r lika bra som hans tidigare. Ltt och lsa och spnningen hlls uppe hela tiden. Jag lngtar redan tills nsta bok.

2010-05-08

Det hr var Jonas Mostrms fjrde bok i samma serie. Och den var lika bra som dom tre tidigare bckerna tycker jag.

Den fjrde boken "Rymd utan stjrnor" var precis lika bra som dom tre tidigare bckerna. Jag tycker om Jonas Mostrms stt att skriva. Och jag tycker om karaktrerna i boken.

Om man gillar klassiska svenska deckare s rekommenderar jag verkligen Jonas Mostrms bcker.

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

RoseMari Frennberg

2009-11-21

Fascinerande bok. Det dr med ddshjlp r lite spnnande, tycker jag.

Anne-Lie Mnsson

2009-11-07

Jonas Mostrm r en ny bekantskap fr mig. Lnade den p vinst och frlust och blev positivt verraskad. Jag tyckte om miljn - Sundsvall. mnet i boken, vid sidan av sjlva deckargtan, r bl.a. ddshjlp i livets slutskede.