Rävlystnad

Stora Blåsjön, Jämtland 2007Närpoliserna Ingrid Kvarnberg och Erland Skogmo är först på plats i skidorten Stora Blåsjön när den unga miljöaktivisten Noomi Bergman hittas död tidigt på skärtorsdagen. Kroppen ligger nergrävd i snön i närheten av pisten och fjällhotellet. Dödsfallet skapar oro bland både bybor och turister och i förhör framkommer det att Noomi Bergmans kamp för att rädda traktens fjällrävar gått stick i stäv med de bofastas planer på att utveckla turismen. Påskfirandet kommer av sig helt och en känsla av misstro sprider sig. Vem kan man lita på och vad är det egentligen som är i görningen?Århundradets storm drar plötsligt in över området och i snökaoset måste poliserna och fjällräddningen ge sig ut på ett riskfyllt eftersök efter flera personer som försvunnit i ovädret.Samtidigt som Ingrid jobbar med utredningen befinner sig hennes särbo, renskötaren Nils Varra,...

Tredje delen i deckarserien om Ingrid Kvarnberg och Erland Skogsmo som är poliser i Norra Jämtland. Rävlystnad hår bra att läsa utan att ha läst de två tidigare delarna, för det är inte så många saker man antas veta, utan tillbakablickarna leder läsaren rätt i historien mellan de olika karaktärerna.

Jag gillar Solveig Vidarsdotters skrivsätt och jag tycker väldigt mycket om att hon väljer att lägga handlingen i sin serie på en plats i Sverige som sällan speglas i skönlitteraturen. I Rävlystnad tas också aktuella problem upp, om det är jobb eller miljö som är viktigast att tänka på när det kommer till glesbygden. Även en del psykiska problem gestaltas, på ett respektfullt sätt.

Ingrid Kvarnberg är en härlig personlighet som jag gillar skarpt. Hon är stark men samtidigt känslosam och ganska inåtvänd. Persongalleriet i övrigt är ganska stort och här kanske man har störst behållning av att ha läst tidigare böcker i serien. Om inte kan det nog vara ganska många nya att ha koll på. Om man läst är det bara en handfull, och det är ju helt okej. Vi byter perspektiv mellan ett par personer och det är ständigt något som händer, även om jag tycker att det norrländska lugnet också får ganska stor plats i berättelsen. Jag gillar att det också är perspektivbyten mellan inbitna lokalbor och mellan både nyinflyttande och turister, det ger berättelsen mycket liv.

Jag känner mig smart när jag räknar ut hur allt hänger ihop, för det är inte helt uppenbart för mig förrän ganska sent in i boken. Dessutom tycker jag att Vidarsdotter får ihop allting på ett väldigt snyggt sätt. Det händer många olika saker som knyts ihop eller bara avslutas och många gånger har jag hjärtat i halsgropen.

Hoppas på fler delar i serien så jag både kan få känna lite hemlängtan (och tillhörighet) till Jämtland och få veta vad som händer härnäst!

Eva Boktokig

2020-01-03

Rävlystnad utspelar sig i Stora Blåsjön, i den jämtländska fjällvärlden. Vilket gör den till en annorlunda bok, eftersom det fortfarande inte så många böcker som skildrar de här platserna. Jag gillar att få läsa om den här miljön, för författaren lyckas otroligt bra med att skildra den. Den riktigt står ut från sidorna.

Det är en spännande kriminalroman, men ämnet som intrigen cirklar kring och lyfter är också riktigt intressant. Vad väger tyngst? Jobb så en bygd inte dör ut eller bevarande av djurliv och miljö. Överhuvudtaget så känns den väldigt träffande skildrat i hur det är i glesbygden i det här områdena.

Suggestiv, spännande & skickligt skriven!