Räven och tomten

Lindgren, Astrid

Dubbel-premiär! Eva Eriksson illustrerar för första gången en text av Astrid Lindgren och texten publiceras för första gången i Sverige! Precis som med Tomten (bilder av Kitty Crowther), som kom för några år sedan, så skapade Astrid Lindgren på 60-talet en text baserad på ett annat diktverk. Detta är hennes tolkning av Karl-Erik Forsslunds Räven och tomten. Berättelsen utspelar sig på landet, där Mickel räv smyger sig fram till gården där människorna bor. Inte märker de att han kommer tassande men gårdstomten ser räven. Nu får hönorna se upp, det är dem räven suktar efter. Men tomten håller vakt, och han blidkar den hungriga räven och delar med sig av gröten, som barnen satt ut. Låt bli våra höns! förmanar tomten. Och räven kanske bara nöjer sig med gröten ... En smula juldramatik suveränt återskapad i bild av Eva Eriksson, som bjuder på magisk julstämning med enastående bilder! En ny...

Gunnel Lindström

2017-12-31

Så vackert!

2017-12-18

Natten är stjärnklar och Mickel räv smyger fram till gården där människorna bor. Den enda som märker att han kommer tassande, är gårdstomten.
Sonen och jag har läst om Räven och Tomten ihop. Texten är skriven av Astrid Lindgren, en text som hon baserat på Karl-Erik Forsslunds dikt Räven och Tomten. Vi tycker båda att boken är superhärlig! Texten är fin och illustrationerna är fantastiska, helt underbara i lite gammaldags stil. Boken riktas till ålder 3-6 år, men vi anser att den passar att läsa oavsett ålder på läsaren. Känns som en blivande klassiker till julbok! Rekommenderas varmt!

2017-12-16

Mycket fin Julbok 🎄🎅

elinore järlehag

2017-10-26

Enormt fin bok som passar alla åldrar. Vackra klassiska bilder. Kommer läsa den högt varje år innan jul :)