Rövarbruden

Atwood, Margaret

Inspirerad av en av bröderna Grimms sagor berättar Margaret Atwood historien om Zenia, en vacker och hämndlysten kvinna som tränger sig in i tre andra kvinnors liv, utnyttjar dem och stjäl deras män innan hon uttråkad drar vidare ... Atwood låter oss uppleva de tre offrens - Roz, Charis och Tony - barndom, ungdom och medelålder. Zenia tar fasta på deras svagheter för att få sin vilja igenom. Rövarbruden är en rapport från könskrigets innersta skrymslen där huvudpersonerna faller offer för en ondska som får sin kraft genom deras egna fantasier och självbedrägerier.

Josefine Lind

2011-04-12

Välutvecklade karaktärer som jag verkligen känner med, lär känna och vill läsa om. Men jag tröttnar lite mot slutet.

Kristin Larsson

2011-02-23

Lite för skröneaktig för mig, lite för ironiskt skriven. Jag tycker bättre om Kattöga och ffa Den blinde mördaren och Upp till ytan.

Angela Alvarez

2011-02-12

ett demoniskt hjärta och människorna som skadas utav det - kampen mot det onda med atwoods vanliga elegans.

Pia W

2010-10-05

En väl uppbyggd historia, tre kvinnors öden sammanvävda genom den onda Zenia. Den grep tag mer och mer och jag var helt matt när boken var utläst. Rikt och genomarbetat!

2010-07-23

Nej, jag tyckte inte om den här. Kanske en annan gång.

2010-01-18

"Människor som Zenia kommer dig aldrig in på livet om du inte själv bjuder in dem", det är verkligen sant i denna historia.

(Kom att tänka på böcker av Maj-Gull Axelsson när jag läste denna, men hon är betydligt bättre på målande personbeskrivningar.)

Annika Sjöström

2009-11-20