
När Ingela Bendts mamma Ruth dör efterlämnar hon en unik garderob som dottern tar över. Det är både en tyngd och en skatt, detta arv av mode- och kvinnohistoria. Ruth var borgmästarinna i småstaden Mjölby. Hon var oerhört modeintresserad, lät sy upp hos sömmerskor och sydde själv, och hon sparade allt. I samlingen finns alla sorters klänningar och accessoarer från större delen av 1900-talet, samt fotoalbum och modetidningar med det senaste från Paris där Ruth markerat en krage med "snyggt" eller ett klänningssnitt med "underbart!". Vi följer henne genom sex decennier, i text och bild, hur hon åldras med sin garderob, hur hon går från att vara i takt med modet till att förfasa sig över dotterns korta kjolar och hippieklädsel. Ur mönster, sömmar och snitt tecknas ett helt kvinnoliv. Vintagekunniga Minna Mattsson kan sin stilhistoria och kommenterar varje decennium. Hon fördjupar och avläser...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Jag läser Ruths garderob: En modehistoria av Ingela Bendt som en kärleksförklaring från en dotter till en mor med utgångspunkt i hennes garderob.
Det är en mammas kläder men det är också ett tidsdokument skapat av en småstadskvinna med blick för mode som formade sin egen stil. Det är ett kvinnoöde beskrivet genom de här kläderna.
Med början i 1920-talet är boken uppdelad decennium för decennium. Varje kapitel har en inledning av Minna Mattsson som är vintageexpert och sammanfattar varje årtionde elegant. Sedan kommer Ruths berättelse genom 20-talets kvinnofrigörelse, det glamourlängtande 30-talet, 40-talets strama krigstidssilhuetter, 50-talets hemmafruideal, 60-talets A-linjer och 70-talets stormönstrade maxiklänningar.
Det är en kärleksfull beskrivning av flickan, studentskan, kvinnan, hustrun, borgmästarinnan och modern som alltid var välklädd och stilfull, som alltid följde med i modets växlingar men inte var rädd för att anpassa det efter sin egen stil. Hon hade studerat i Uppsala och Paris och kanske använde hon sina kreationer för att visa upp både snille och smak när hon senare i stället läser Husmoderns Presentbok för att lära in reglerna och gränserna i den här nya världen där hon är hemmafru. Med sina egna ord har Ruth ”gått den långa vägen till diskbaljan”.
I skuggan av 1900-talets dramatiska historia lever Ruth ett välmående liv. Det är ett trevligt liv, fyllt av vad som blir roliga anekdoter med tiden. Det är ett liv ändrar det som är omodernt och lagar det som är trasigt men där man samtidigt inte kan bära samma kläder fler än en gång i samma sällskap.
Här finns också sorger och besvikelser men de hanteras med varsam hand av en hänsynsfull författare.
Familjebilderna och de vackra bilderna av kläder bidrar till att göra berättelsen levande och full av charm. Det är en bok för den som är intresserad av modehistoria, kulturhistoria och levnadsöden.
Betyg
När Ingela Bendts mamma Ruth dör efterlämnar hon en unik garderob som dottern tar över. Ett arv av mode- och kvinnohistoria.
Ruth var borgmästarinna i Mjölby, en småstad här i Östergötland. Hon var väldigt modeintresserad, lät sy upp hos sömmerskor och sydde själv.
I boken får vi följa Ruth genom sex decennier. Ur mönster, sömmar och snitt tecknas ett helt kvinnoliv. Det är en intressant bok som är rolig att bläddra i. Älskar att det finns en hel del bilder i boken från de olika tidsperioderna. Hade gärna sett ännu fler!
”Ruths garderob - en modehistoria” är en bok om hennes garderob från 1924 till 1979, men också ett porträtt av en svensk borgerlig kvinns och hennes liv i en landsortsstad. Det är en välskriven och inspirerande bok om mode men även om en livshistoria. Jag är glad att Ruths dotter Ingela har valt att visa upp denna skatt!
Betyg
Ruths garderob var en intressant och underhållande läsupplevelse, annorlunda mot det jag vanligtvis läser. Ingela Bendt berättar historian om sin mamma Ruth med utgångspunkt i dennes kläder, och den garderob som Ruth samlat på sig under alla sina år. Ett stilfullt och roligt grepp som fångar min uppmärksamhet, trots min okunnighet inom sömnad och mode. Det är extra roligt att boken utspelar sig i Mjölby (jag bor ju nästgårds, eller ja, i Linköping), och den innehåller nästan lika mycket stadshistoria som modehistoria. Vi får exempelvis läsa om hur stadshuset i Mjölby ritas av arkitekt Cyrillus Johansson, under ledning av Ruths man Ragnar, som var borgmästare i Mjölby. Ragnar såg även till att staden hade ett centrum med biograf, apotek, butiker och postkontor, vilket var ovanligt för en sådan liten stad under den här tiden. Jag har själv jobbat och chefat i en Mjölbybutik, och det är verkligen en fin och speciell liten ort. Att läsa om stadens blomstringsperiod och uppbyggnad är dessutom ganska vemodigt då butik efter butik nu går det motsatta ödet till mötes. I gallerian, där jag jobbade, ekar många lokaler tomma och följderna blir att platsen inte hålls efter och rustas upp. Kunderna söker sig till de större städerna eller nätet för att köpa det som på Ruths tid syddes upp och måttades, beställdes på plats eller rent av syddes på plats i det egna hemmet. Man kunde hyra en hemsömmerska som under ett par dagar sydde allt man behövde! Sådana intressanta nedslag i historien som jag troligtvis aldrig hade fått lära mig om jag inte läst Ruths garderob.
Även om boken är fullspäckad av kärlek är den också tyngd av en sorts nedstämdhet, då den beskriver vägen mot det oundvikliga. Åldrandet. Jag blir påmind om livets förgänglighet och stressad över att ett människoliv går så fort som det ändå gör. Ena sekunden är det 30-tal, Ruth är käck och i sitt livs form. I nästa sekund är hon istället portad från dotterns teateruppsättning då hon av dottern ansågs för gammal och pinsam. Så småningom blir hon änka. Huset på Sankt Persgatan för svårhanterligt. Och sedan.. finns hon inte mer. Men med bokens hjälp väcks hon till liv, Ruth får åter väcka uppseende med sin stil och sina kläder.
Det jag kan sakna är fler bilder. Det KAN inte bli för mycket bilder i en bok av det här slaget. Speciellt för oss som inte är så bevandrade inom modebranschen - vi behöver se för att förstå. Jag saknar det framförallt i delarna med beskrivningar av de olika decenniernas modeutveckling - utan bilder förstår jag inte vad ord som skråskärning och trådraken på diagonalen innebär, och jag saknar bilder på Christian Diors skapelser och väskan som alltid bars av Grace Kelly - detta för att riktigt komma i stämning. Dessutom hade jag gärna fler bilder på Ruth!
Men det är en fantastisk liten pärla som bjuder på både historia, ett kvinnoöde (rentav två?), vackra kläder och moderskap - allt inramat i en guldkantad bok med ett av Ruths vackra klänningsmönster på omslaget.