Russinkungen

Sjberg, Fredrik

| 2009

Russinkungen r den tredje och sista delen i den svit fristende esser vars inledande delar r Flugfllan (2004) och Flyktkonsten (2006), bda stora kritiker- och publikframgngar. Berttelsens hjlte r Gustaf Eisen (1847 1940). Som vanligt kan man frsts hvda att bokens egentliga hjlte r frfattaren sjlv, men Eisen r tminstone hans kamrat p en ventyrsfylld och minst sagt osannolik resa. Denne man, som i barndomen var s klen att hans verlevnad ansgs oviss, kom nmligen att leva ett liv som torde sakna motstycke i vrt land. Redan 1869 skrev han en avhandling om Gotska Sandns naturhistoria, slog sedan igenom som daggmaskforskare och var drmed en fregngare till Darwin (som han korresponderade med) och hann under tiden med att inviga sin gamle vn August Strindberg i oljemleriets mysterier. Eisen reste p 1870-talet till Kalifornien inte bara fr att samla maskar. Han...

2022-06-06

En fantastisk bok det hr. Kanske en bok som inte liknar ngon annan? Jag njt kanske inte av alla historier som berttas i boken, men njt dess d mer av ivern att hitta fram till historierna, till de otroliga hndelserna och till de, nst intill, omjliga kedjorna av hndelser som ger uppslag och tankar om hur skandet skall fortstta. Outtrttligt ger sig Sjberg i kast med grvandet och skandet efter bcker, tavlor, manuskript och detta frn sin i Stockholms skrgrd.

Folke K Larsson

2012-01-21

En riktig liten hjdarbok att lsa om man har humor och intresserar sig fr mnniskor. Fredrik Sjberg tar itu med en ny, nstan bortglmd person, Gustaf Eisen, men vi fr ocks veta litet mer om Fredrik himself.
r man biolog och insektsforskare s r det hr en bok man bara inte kan vara utan. r man en vanlig(are) mnniska gr det ocks mycket bra att lsa boken. Du behver t.ex. aldrig mer knna att du saknar samtalsmnen p trkiga middagsbjudningar.