Ruotsin mafia

Wierup, Lasse

| 2011

Flag from fi

Rikollisuus Ruotsissa on muuttunut. Kiristys, palkkamurhat, levottomuudet yleisillä paikoilla, todistajien vaientaminen ja lahjukset kuuluvat uuteen rikosaaltoon, joka on levinnyt niin kaupunkeihin kuin maaseudulle. Muutos johtuu rikollisjengeistä, joiden määrä on vuosikymmenessä kasvanut viidestä runsaaseen viiteenkymmeneen.Miten näin on käynyt? Miksi juuri nyt? Toimittajat Lasse Wierup ja Matti Larsson ovat vastausta jäljittäessään kartoittaneet konnia ja heidän rikoksiaan. Kirjoittajakaksikko on tavannut jengipomoja ja jengin jättäneitä, haastatellut poliiseja ja syyttäjiä, kuullut rikosten uhreja ja jututtanut lähteitä, jotka eivät aiemmin ole suostuneet haastatteluun. Näistä tarinoista kehkeytyy ainutlaatuinen ja kauhistuttava kokokuva maailmasta, jota raha, aseet, väkivalta ja huumeet yhä enemmän hallitsevat - maailmasta, jossa ihmishengen arvo on olematon.

Izabela Horn

2015-09-25

Svensk Maffia fortsättning är titeln antyder fortsättning på första boken , berättar vad som hände senare , efter 2000 talet. Några av gängen dig ut, nya gäng har bildats och flera gäng krig har blåsat upp. Boken är en jätte bra dokumentär Roman där författaren inte väljer någons sida utan förhåller sig neutral och skriver det han ser och hör .

Lars Willfors

2013-08-03

Om du behöver mer än en vecka för att tillägna dig detta skakande samtidsdokument - sök hjälp. En sociologisk läsfest för fin- och fulsmakare.

Mats Blom

2012-06-23

Svensk maffia- Fortsättningen är, som titeln säger, en fortsättning på bokenSvensk maffia- En kartläggning av de kriminella gängen från 2008. Den första boken handlar om hur den moderna 1%-kulturen (som innebär att man sällar sig till en del av befolkningen som ställer sig utanför samhällets lagar och normer) fick fäste i vårt land genom dels Hells Angels etablering i Skåne, och dels genom de etniska grupperingar som uppstått genom inflyttningen av personer från de av främst Europa krigsdrabbade områdena.

Författarna Lasse Wierup och Matti Larsson skapade sedan sajten Svensk Maffia, men insåg rätt snart att gängkulturen eskalerade i en sådan grad att det fanns uppslag till en ny bok. Denna handlar dels om de äldre 1%-gängens fortsatta framfart,men också om de gäng som har försökt göra inbrytningar på ”marknaden”, samt de som styr olika kvarter i främst våra storstäder.

Svensk maffia-Fortsättningen är ett gediget journalistiskt arbete som visar på politikernas misslyckande, men också på goda exempel såsom Länspolisen inom Västra Götaland som genom ständiga kontroller hållit åtminstone nyetableringen i någorlunda schack.

Den enda invändningen jag möjligen kan ha är att väldigt mycket av bokens material användes i serien ”Svensk maffia” som sändes i TV4 under vintern 2011, men det är ju inte värre än att man skummar över dessa sidor.

C L

2012-04-26

Jag tyckte den var intressant och bra, informationsrik och neutral. Jag gillade analysavsnittet i slutet, som gärna hade fått vara större.

Jesper Åström

2012-03-04

Jag gillar samma sak med den här boken som med förra. Känner att den är lite bättre då man får känna vissa brottslingar och hur de tänker lite mer tycker jag. Rekommenderas starkt!

Ida Dahlström

2011-06-22

Vilken bra uppföljare ett Svensk maffia! Håller med om DN:s recention om att boken är mer spännande än en deckare. Säger mycket om dagens samhälle. Mycket läsvärd tycker jag.

Louise A

2011-04-08

Bra och intressant fortsättning på förra boken.