Ruotsin mafia

Wierup, Lasse

| 2011

Flag from fi

Rikollisuus Ruotsissa on muuttunut. Kiristys, palkkamurhat, levottomuudet yleisillä paikoilla, todistajien vaientaminen ja lahjukset kuuluvat uuteen rikosaaltoon, joka on levinnyt niin kaupunkeihin kuin maaseudulle. Muutos johtuu rikollisjengeistä, joiden määrä on vuosikymmenessä kasvanut viidestä runsaaseen viiteenkymmeneen.Miten näin on käynyt? Miksi juuri nyt? Toimittajat Lasse Wierup ja Matti Larsson ovat vastausta jäljittäessään kartoittaneet konnia ja heidän rikoksiaan. Kirjoittajakaksikko on tavannut jengipomoja ja jengin jättäneitä, haastatellut poliiseja ja syyttäjiä, kuullut rikosten uhreja ja jututtanut lähteitä, jotka eivät aiemmin ole suostuneet haastatteluun. Näistä tarinoista kehkeytyy ainutlaatuinen ja kauhistuttava kokokuva maailmasta, jota raha, aseet, väkivalta ja huumeet yhä enemmän hallitsevat - maailmasta, jossa ihmishengen arvo on olematon.

Siri Berglund

2023-01-18

Otroligt välskriven och en fascinerande om än obehaglig inblick bakom kulisserna. Sträckläste!

Benny Rosen

2022-03-03

Otroligt spännande bok. Nu hade jag den som ljudbok iofs. men perfekt att lyssna på i bilen. Lasse Wierup är bra, spännande författare och journalist inom crime. Rekommenderas!

Izabela Horn

2015-09-25

Svensk Maffia fortsättning är titeln antyder fortsättning på första boken , berättar vad som hände senare , efter 2000 talet. Några av gängen dig ut, nya gäng har bildats och flera gäng krig har blåsat upp. Boken är en jätte bra dokumentär Roman där författaren inte väljer någons sida utan förhåller sig neutral och skriver det han ser och hör .

Andreas Cossi

2014-07-20

Inte mycket som inte tidningarna redan har skildrat. Populistisk bok som är dåligt beskrivande.

Linda Berntsson

2014-02-23

Skrämmande läsning. Mycket saker som beskrivs är sådant som man läst i tidningar. Obehagligt att tänka på att detta utspelar sig i sin närhet.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok. Välskriven som en faktabok och tyvärr lika ensidig. Klart värd att läsa om man har eller haft med denna sfär att göra.

Lars Willfors

2013-08-03

Om du behöver mer än en vecka för att tillägna dig detta skakande samtidsdokument - sök hjälp. En sociologisk läsfest för fin- och fulsmakare.

Lars Willfors

2013-08-03

Mats Blom

2012-06-23

Svensk maffia- Fortsättningen är, som titeln säger, en fortsättning på bokenSvensk maffia- En kartläggning av de kriminella gängen från 2008. Den första boken handlar om hur den moderna 1%-kulturen (som innebär att man sällar sig till en del av befolkningen som ställer sig utanför samhällets lagar och normer) fick fäste i vårt land genom dels Hells Angels etablering i Skåne, och dels genom de etniska grupperingar som uppstått genom inflyttningen av personer från de av främst Europa krigsdrabbade områdena.

Författarna Lasse Wierup och Matti Larsson skapade sedan sajten Svensk Maffia, men insåg rätt snart att gängkulturen eskalerade i en sådan grad att det fanns uppslag till en ny bok. Denna handlar dels om de äldre 1%-gängens fortsatta framfart,men också om de gäng som har försökt göra inbrytningar på ”marknaden”, samt de som styr olika kvarter i främst våra storstäder.

Svensk maffia-Fortsättningen är ett gediget journalistiskt arbete som visar på politikernas misslyckande, men också på goda exempel såsom Länspolisen inom Västra Götaland som genom ständiga kontroller hållit åtminstone nyetableringen i någorlunda schack.

Den enda invändningen jag möjligen kan ha är att väldigt mycket av bokens material användes i serien ”Svensk maffia” som sändes i TV4 under vintern 2011, men det är ju inte värre än att man skummar över dessa sidor.

Emma Claesson

2012-06-21

Intressant läsning. Jag hade ingen aning om att det såg ut så i Sverige. Lite jobbig att sträckläsa, ändå svår att lägga ifrån sig.
Passar inte alla, men läs den.

C L

2012-04-26

Jag tyckte den var intressant och bra, informationsrik och neutral. Jag gillade analysavsnittet i slutet, som gärna hade fått vara större.

Jesper Åström

2012-03-04

Jag gillar samma sak med den här boken som med förra. Känner att den är lite bättre då man får känna vissa brottslingar och hur de tänker lite mer tycker jag. Rekommenderas starkt!

Jesper Åström

2012-03-01

Intressant och utförlig. Mycket spännande på sina håll och för min del så slår det här vilken thriller som helst eftersom det är på riktigt. Hade gärna sett mer intervjuer med de kriminella men det är förstårligt att det inte har varit möjligt då de säkert inte har velat medverka.

Mattias Renström

2011-07-26

För att ge en faktabok högre betyg vill jag att den ska fånga mig och vilja få mig att fortsätta. För att få lägre betyg ska den vara sämre skriven. Den är helt klart läsvärd för den som är intresserad, men inte direkt en bladvändare.

Emma Martincic

2011-07-16

Intressanta fakta, men det tog väldigt lång tid för mig att läsa boken. Väldigt segt emellanåt!

Ida Dahlström

2011-06-22

Vilken bra uppföljare ett Svensk maffia! Håller med om DN:s recention om att boken är mer spännande än en deckare. Säger mycket om dagens samhälle. Mycket läsvärd tycker jag.

Lars Andersson

2011-05-22

Så långt jag orkade läsa, så fann jag denna sjaskigt skriven.

Louise A

2011-04-08

Bra och intressant fortsättning på förra boken.

Catharina Hall

2011-04-07

Småseg men intressant.

Ibland kändes det som när man satt hemma och pluggade till ett prov. Man har många namn att lägga på minnet för att hänga med och flera gäng länkar samman på ett eller annat vis. Det är ju menat att vara en faktabok och därför inte så lätt att läsa från pärm till pärm. Jag som gillar maffia tyckte den var intressant men det är svårt att ta sig igenom sidorna och ibland kan det dröja länge innan det blir lite action. Svensk maffia: en kartläggning av de kriminella gängen är bra men inget man läser mer än en gång.

www.bokig.blogg.se

Johan Kronborg

2011-01-13

Intressant om du inte har någat annat att läsa

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Min man sträckläste boken och älskade den och han är ingen bokmal! Jag ville ge den en chans och började bläddra i den och upptäckte ganska snabbt att jag inte heller kunde lägga den ifrån mig. Spännande och stundtals kuslig läsning.

Mylar .

2010-06-17

Som en svensk, fast mycket bättre, version av Gomorra.
Överskådligt och intressant skrivet, trots att det är mycket fakta som presenteras.

jan dalgren

2010-05-13

man hade ju hoppas att det inte vore så illa. ett tips -titta in på motorgängens hemsidor. ambivalensen mellan att inte synas och önskan att synas och få visa upp sin makt.

Camilla Forssén

2010-04-10

En mycket intressant och informativ bok. Benade upp och presenterade fakta på ett ändå lättläst sätt.
Skrämmande i all sin saklighet.

Sofia Åkerberg

2010-03-06

Äntligen färdig! Vet inte om man ska skylla detta faktum på författarna, ämnet eller mig själv men av någon anledning fann jag mig hela tiden under läsningen tänka på helt andra saker. Trots att ämnet egentligen var intressant fick jag konstant tvinga mig själv att följa tråden. Möjligen kan det bero på att det är ganska många olika trådar att följa, boken hade nästa lika gärna kunna vara uppbyggd kronologiskt eller utifrån personer istället för som nu, utifrån de olika gängen. Då hade väl å andra sidan lite av poängen med titeln "Svensk maffia" som författarna gör något av en poäng av i inledningen.

En styrka är dock att man inte bara skissat en bild av kriminella gängs utveckling i Sverige utan också försökt att åtminstone skrapa på ytan av vad som föranleder personer att ägna sig åt dessa aktiviteter -- vad är det som är så lockande med kriminella gäng? Dock kan jag föreställa mig att denna bok har sina främsta styrkor genom att vara så specifikt svensk, det bör inte minst finnas mer inträngande och kompletta böcker kring motorcykelgängen, då främst Hells Angels.

Så, för att sammanfatta, ett bra försök som bryter lovvärd mark men som inte når ända fram.

Fakta bok om Sveriges olika slags gäng. De som man ofta läser och hör om i media. Intressant!

Anette L

2010-01-28

Intressant läsning, men den blev stundvis lite tungläst.

Magnus Stjernström

2009-09-03

Intressant och intängande reportage, välskriven och klart läsvärd!

Samuel Karlsson

2009-08-24

En introduktion till tung kriminallitet för alla ungar på driv. Glorifierar våldskulturen på ett skrämmande sätt.

Robert Larsson

2009-08-10

Imponerande research, synd att de slarvar bort den genom att bara stapla fakta. Eller så snålade förlaget in på redaktör eftersom man trodde att erfarna journalister kunde skriva.

Bear Edgefield

2009-07-27

Perfekt toabok. Korta kapitel och massor av info som många gånger känns spekulativt.

Försöker kommentera Svensk maffia, men någon i den undre världen sätter internetkäppar i hjulen...

Martin Åkerblom

2009-07-01

Får en att vilja lämna jackan hemma om man mot förmodan någon gång skulle gå ut på Stureplan. Garderobsavgiften går rakt in i den organiserade brottsligheten ffs!

Karin D

2009-04-26

Jag känner igen många av skildringarna från tidningsrubriker och nyhetsinslag; t ex när värdetransportbilar sprängdes och bilar stacks i brand i en Stockholmsförort, eller när en cafébesökare mördades mitt på dagen på Södergatan i Malmö. Författarna är seriösa och underbygger sina slutsatser med mycket fakta. De har fått många nyckelpersoner, både inom gängen och bland dem som motverkar kriminalitet, att uttala sig.

Reportagen är skrämmande och häpnadsväckande - många aktörer verkar helt galna och brutaliteten är otrolig. Det är intressant hur olika strukturerna inom de kriminella gängen är - i t ex Hells Angels har man en väl definierad hierarki, medan vissa gäng är betydligt mer informella. Polisen, rättssystemet och kriminalvården verkar inte alltid agera som man skulle önska, men enskilda individer har förstås anledning att vara försiktiga, och även inom brottsbekämpande myndigheter finns svaga länkar som kan köpas för pengar eller hotas till lydnad.

Det som ändå känns "lugnande" är att det är sällan som vanliga medborgare drabbas av våldet, även om man förstås kan råka vara på fel plats vid fel tillfälle.

Det finns många bilder - mitt i boken några uppslag färgbilder - och även porträttbilder här och var. Det är spännande att få ett ansikte på buset - i vanliga fall måste man läsa skräptidningar som Aftonbladet för att få veta hur de kriminella typerna ser ut.

Språkpolisen tycker: Boken är dåligt korrekturläst. Rad- och sidbrytningarna är slarviga, t ex Uppsalam-affian, Södertörn-spolisen, liksom kommateringen. Det stör mig.