Rune fattar klimatet

Vädret och årstiderna växlar. Samtidigt blir klimatet över lång tid varmare. Men vad beror det på? Och vad är det egentligen för skillnad på väder och klimat? Rune är ett av alla barn som funderat över klimatfrågan och han bestämmer sig för att själv hitta svaren på sina frågor. Ibland finns de närmare än man kan tro. Följ med Rune och upptäck hur klimatet förändras och vad vi människor kan göra för att minska vår klimatpåverkan. Med lättförståeliga förklaringar och kluriga uppgifter är det här en bok för barn och föräldrar som vill lära sig mer om det som kallas vår tids ödesfråga. Boken är faktagranskad av Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet

@barnbokstips

2020-05-17

I första boken om Rune får vi lära oss om el och hur den produceras. I Rune fattar klimatet får läsaren och Rune lära sig om klimatet, hur det fungerar och hur vi människor påverkar det negativt men också vad vi kan göra för att minska klimatpåverkan. Utöver det så får läsaren på varje uppslag en fråga där svaret kan hittas i bilden. Ett sätt som gör att läsaren också spanar in illustrationerna lite extra. En lättförståelig bok som öppnar upp för prat och med kunskap kan vi vara med och förändra. Alla kan göra skillnad. Det kanske inte blir en bok vi läser många gånger men många böcker läser man bara en gång men de gav något ändå. Perfekt att läsa i förskolan eller f-klass

Nils Åhlander

2020-05-14

Superbra!

Lärorik, intressant & fint illustrerad!

Jag har läst Rune fattar klimatet som är skriven av Daniel Waluszewski och illustrerad av Matilda Serholt, boken är utgiven av Idus förlag 2020. I Rune fattar klimatet får vi genom Runes funderingar om klimatet svar på frågor som jag tror att många barn och även vuxna har. Atmosfär, utsläpp och växthusgas och vad ett varmare klimat innebär är en del av det vi får lära oss genom Rune. Boken är både som en saga och faktabok i ett, med tydliga, ljusa och jättefina illustrationer. Rune fattar klimatet lär ut stora saker på ett enkelt sätt och det här är en jättebra bok att använda i undervisning i förskolan samt skolans lägre år. Det finns en tidigare bok om Rune som heter Rune fattar elen som jag också vill rekommendera. Boktips!