Rune fattar elen

El och elektrisk energi finns överallt omkring oss. I lamporna, spisen i köket och tv:n i vardagsrummet. Till och med i blixtarna när det åskar. Rune är ett av alla barn som funderat över vad el egentligen är och han bestämmer sig för att själv hitta svaren på sina frågor. Följ med Rune och upptäck hur elen blir till, hur den kommer till våra hus och hur den används. Med lättförståeliga förklaringar och kluriga uppgifter är det här en bok för barn och föräldrar som vill lära sig mer om elektricitet.

Rolig och engagerande!
"Rune fattar elen" är som ett litet uppslagsverk när det gäller el. Hur gör man el? Vad är el och varför behöver vi el? Det är en bra och lärorik bok för barn i 3-6-års åldern men jag tror nog att den funkar bra även för lite äldre barn.

Min hjälpläsare Tim, 6 år, har läst boken tillsammans med sina föräldrar och så här tycker de. Denna bok var väldigt rolig att läsa. Den engagerar barnet till att vara med och leta efter de olika sakerna som vi läser om. Den förklarade på ett bra sätt så att man förstår hur elen kommer till genom de olika sätten.

Daniel Waluszewski har tillsammans med Matilda Serholt gjort en pedagogisk bok. Den är bra uppbyggd och har fina bilder som är lagom detaljerade och engagerande.

Femåringen tycker: Kul att få leta efter lite saker, men det är lite svårt för honom och han orkar inte riktigt hänga med på allt. När det kommer till att leta rätt på saker i bilderna är han väldigt på och tycker det är väldigt roligt.

Mamman tycker: Jag tycker att idén är väldigt bra, men jag saknar faktiskt ett facit till frågorna för ibland kan inte jag hitta allt heller och det vore roligare att veta om man har missat något eller om man har svarat rätt på ett bra sätt. Däremot är frågorna väldigt tydliga och bra utmärkta med fetstil.

Illustrationerna av Matilda Serholt är bra i både färgval och detaljer. Det är inte för tecknat och inte för verklighetstroget. Det är kul att leta efter svaren i bilderna när det krävs men samtidigt inte svårt för mig som vuxen att förklara verkligheten eftersom de även är trogna verkligheten.

Boktips! Jag har läst Rune fattar elen som är skriven av Daniel Waluszewski och illustrerad av Matilda Serholt, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Rune fattar elen är en bok för barn om el. Till vad behöver vi el? Var kommer elen ifrån. Hur gör man el? På ett enkelt, tydligt och lekfullt sätt får vi lära oss svaren på dessa frågor. Jag har lärt mig massor och kommer att använda den här boken på förskolan. Jag tycker att Rune fattar elen är en intressant och lärorik bok som trots att den bygger på fakta ger känslan av en saga. Illustrationerna är tydliga, ljusa och jättefina! Rekommenderad ålder är 3-6 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Men jag vill också rekommendera boken till barn i ålderskategorin 6-9 år eftersom att det är en bok som lär ut om el på ett lätt sätt för dem som behöver det.

Rolig, lärorik & fint illustrerad!

@barnbokstips

2019-12-29

Jag och 6-åringen har läst Rune fattar elen av Daniel Waluszewski och Matilda Serholt, Idus förlag. I boken får vi med hjälp av Rune lära oss om elen, var den kommer ifrån och hur den görs. För att Rune ska kunna se på Bolibompadraken på teven behövs el och en massa andra saker i hans hus behöver också elektricitet för att fungera. Vi får i boken lära oss om vattenkraftverk, vindkraftverk, kärnkraftverk, solpaneler och kolkraftverk. Vi får också lära oss hur elen transporteras mm. Läsaren bjuds in att hitta olika saker i bilderna. Jag gillar att Rune bor i ett hem som inte är ett av ska toppmoderna, trendiga hemmen utan blandar gammalt och nytt. Bilderna visar tydligt de olika sätten att framställa el.
En sån här bok läser man kanske bara en gång. För oss blir det inte en bok vi kommer läsa om och om igen men det är ju också det som är bra med böcker. Vissa blir favoriter och tål att läsas många gånger. Andra läser man en gång men det kan vara en läsupplevelse för det. Den här boken lärde oss en hel del om el så tack för det!
Läsålder 3-6 år.

Nils Åhlander