Rummet

Hågensen, Lisa

När Ylvas sjuttioåriga mamma plötsligt sätter ut sitt hus till försäljning och försvinner, tar det inte lång tid för Raili och Ylva att spåra henne till en sekt i en ödslig herrgård långt inne i de bohuslänska skogarna. De två bibliotekarierna tar sig under falsk förespegling in i sekten, bara för att upptäcka att det som pågår där är mycket värre än de någonsin kunnat föreställa sig, och begreppet "att ta sig in i någons huvud" får en helt annan, och mycket farlig, innebörd. Om människor får möjlighet att leva ut sina innersta drömmar och fantasier på riktigt ska man hålla sig långt därifrån, inser Raili och Ylva ? försent.

Anna Blomgren

2023-01-18

Sjukt bra!

Rummet är den tredje delen i serien om Raili & Ylva, en thrillerserie med övernaturliga inslag. I den här tredje delen blir det övernaturligt så det står härliga till.

Ylvas mamma försvinner utan ett ord, och när Raili och Ylva tar sig in i hennes lägenhet hittar de broschyrer som tyder på att hon har gått med i en sekt. Utan att egentligen tänka efter, bestämmer de sig för att försöka rädda henne ur dess grepp genom att infiltrera gruppen och utge sig som nya medlemmar.

Aldrig kunde de väl ana att den här sekten skulle vara något helt annat än alla andra. Sektens medlemmar ska hitta sina sanna jag och försvinner in i egna rum. Ylvas mamma verkar inte känna igen dem, och vem är egentligen den lilla pojken som Raili möter tidigt, men som ingen vill erkänna existerar? Raili försöker fly men skräms tillbaka till huset av björnljud och dras längre och längre in tills hon knappt har någon kontroll över något längre.

I ärlighetens namn fastnade jag inte alls lika mycket för den här boken som jag har gjort för alla andra av Hågensens böcker. Det övernaturliga har väldigt stor del i den här boken, på ett helt annat sätt än det haft i de tidigare böckerna i serien och det kan vara därför. En av Hågensens styrkor brukar vara att det verkar så otvunget och naturligt, men här blir det nästan för mycket av det goda. Det tar därför ett tag innan jag kommer in i boken på samma sätt men när allt väl brakar lös är jag precis lika fast som vanligt. Det är något särskilt med Hågensens författarstil och berättarspråk som gör att jag ändå till slut sugs fast.

Persongalleriet är stort, och ibland är det lite svårt att hålla reda på vem som är vem och varför, men i det stora hela blir det lättare och lättare att komma ihåg alla karaktärer.

Språket är, som redan skrivet, bra och indragande. Det är en väldigt spännande bok och många gånger rent gastkramande.

Idas Recensioner

2021-08-14

Rummet är en annorlunda och mystisk bok som inte riktigt föll mig i smaken. Jag har tyckt om de tidigare delarna om Raili och Ylva, men Rummet blev för övernaturlig och underlig. Handlingen har ett högt tempo, och redan från första kapitlet hamnar läsaren mitt i spänningens mitt. Det är nya, ibland skräckinjagande situationer i varje kapitel och Raili och Ylva hamnar återigen mitt i ett mystiskt äventyr i Bohuslän.

Som vanligt har Lisa Hågensen flätat samman humor, skräck och äventyr. Jag tycker fortfarande om huvudkaraktärerna Raili och Ylva, då deras charmiga vänskap är en stor del av bokens handling. Dessa två karaktärer lyckas alltid hamna i övernaturliga och underliga situationer. Men handlingen i Rummet lyckas inte riktigt fånga mig, jag tappade koncentrationen under vissa händelser då det blev för vimsigt för min smak.

Men trots detta har Lisa Hågensen skrivit en spännande bok med övernaturliga och mystiska inslag, det är en bok som jag förknippar med psykologiska thrillers då det finns mystiska rum och andra delar som läsaren inte alltid förstår sig på. Om man tycker om psykologiska, övernaturliga böcker och filmer kan detta absolut vara en bok för dig.

idasrecensioner.se

2021-05-26

Efter att ha saknat Raili och Ylva i över fem år så var det självklart att Rummet skulle läsas så fort som möjligt efter att jag fått den. Det här är alltså tredje delen och förutom otaliga referenser till första boken så skulle jag nog faktiskt kunna kalla detta för fristående böcker. Men som vanligt så anser jag att man alltid får bäst läsupplevelse om man läser en serie i ordning.

Ännu en gång ger sig Raili och Ylva ut på (läskiga) äventyr. Ännu en gång befinner de sig i ett ensligt beläget hus. Den här gången har de mobiltäckning, men nu är deras mobiler urladdade. Raili och Ylva är fantastiska karaktärer och jag gillar nog Raili mest, men samspelet mellan dem är enastående. De hamnar i en otroligt fantasifull värld. En mycket skrämmande värld.

Det är svårt att genrebestämma Rummet, vilket inte alls är någon nackdel egentligen. Här finns något för alla, nästan. Lite thriller, lite skräck, lite fantasy, lite humor. Och det ska faktiskt komma en fjärde del, Virvelvind. Eller den har redan kommit, som ljudbok och e-bok.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/05/rummet-av-lisa-hagensen.html

Rebecka Nyman

2021-05-18

Lisa Hågensens serie om Raili och Ylva fortsätter att fängsla mig. Serien är fristående, men jag skulle ändå tipsa om att läsa dem i ordning. Detta då Hågensen stegvis trappar upp det skruvade i dessa övernaturliga thrillers. Förutom att "Rummet" är spännande har den Hågensens sedvanliga dos av humor som får mig att småfnissa här och var. "Rummet" fick mig att tänka på John Ajvide Lindqvists berättelser, speciellt på "Himmelstrand". Vissa saker ger obehag, på ett mysigt sätt. Hågensen håller inte tillbaka på något och allt, verkligen allt, kan hända.

Läskig, fascinerande och dråplig!

Sara Eriksson

2020-05-21

Så bra, rolig och överraskande :)

Kim M. Kimselius

2018-06-11

I fredags berättade jag om Lisa Hågensens bok Gäld till Djävulen, andra delen i serien om Raili och Ylva. Det här är tredje fristående boken. Jag var helt enkelt tvungen att fortsätta lyssna på den, efter att ha avslutat den föregående.

Rummet är mycket annorlunda. Den fick mig att tänka på Stephen Kings bok Drömfångaren. Har du läst den boken?

Rummet är ännu en nagelbitarbok som inte gick att sluta lyssna på. Den var hemsk, spännande och ryslig, samtidigt satt jag med ett leende hela tiden, för jag älskade boken!

Lisa Hågensens styrka är att hon kan variera sig, ingen bok är den andra lik. Starka personporträtt och bra miljöskildringar gör att det känns som om man är mitt inne i boken, i handlingen, bland alla dessa stackars människor som blir utnyttjade.

När boken var klar hade jag svårt att släppa taget, lite som när jag har skrivit en egen bok. Jag ville inte skiljas från Rummet. Om du vill läsa en riktigt spännande bok ska du definitivt läsa Rummet av Lisa Hågensen. Läs boken!

2018-03-18

Den tredje mysrysaren med den härliga duon Raili & Ylva. Lättlyssnad, spännande, engagerande och dessutom rolig. Precis som de två föregående böckerna i serien. Och med den underbara uppläsaren Charlotta Johnsson dessutom!
Mitt slutbetyg blir, en stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!