Rummet på vinden

Askling, Emma

"Mysryslig berättelse som är riktigt bra, om förnimmelser, övernaturlighet och mellanmänskliga relationer."Marias bokhylla "Spännande, fin och fängslande!"Jennies boklista Det var nog bäst att hålla tyst om det mystiska vindsrummet, brevet och kvinnan som stått i fönstret och vinkat åt henne. Att klockan inte hade rört sig en sekund under tiden hon varit borta ville hon inte ens tänka på. Det var alldeles för underligt. Smygande kusligheter. En skola som varit mentalsjukhus. Mystis­ka steg i den gamla läkarvillan. En doft av rosor som plötsligt dyker upp och snabbt försvinner. Människor som inte vill svara på frågor. Och en kvinna som vinkar från vindsfönstret ... Elina har flyttat in i en gammal läkarvilla tillsam­mans med sin pappa, hans flickvän och hennes son. Elina är rädd att hon håller på att bli to­kig , precis som sin mamma, eftersom hon...

Elina har flyttat till en gammal läkarvilla med sin pappa och hans flickvän. Snart börjar hon höra mystiska steg och andetag som är nära henne. Det händer också konstiga saker på skolan. Det finns ett vindsrum som bara Elina kan besöka. Hur hänger allt ihop?

Jag tyckte att barn i 10-14 årsåldern skulle nog gilla denna boken om man gillar spänning och mystiskt.

Jag tyckte att boken var jättebra för att den vet läskig och rolig!

/Ida

En mysryslig berättelse där barn står i fokus, det gillas skarpt! Samtidigt tar också Askling upp hur patienter på mentalsjukhus behandlades förr i tiden, men det vävs in i berättelsen på ett snyggt sätt och känns aldrig överflödigt. Här blandas också övernaturlighet in på ett bra sätt, tillsammans med mellanmänskliga relationer och en bonusfamilj med fina relationer sinsemellan.

Elina har haft förnimmelser innan, alltså känt på sig saker som ska hända, men när hon flyttar in i den gamla läkarvillan tillsammans med sin familj blir upplevelserna både annorlunda och fler. I familjen ingår förutom Elina även hennes pappa, hennes bonusmamma och bonusbror. Relationen dem sinsemellan tycker jag är väldigt fin att läsa om och kärleken mellan Elina och hennes bonuslillebror är så fin.

Skolan som Elina går på har varit ett mentalsjukhus, och tillsammans med den nya kompisen Ville ska hon göra ett skolarbete om dess historia. Då börjar Elina uppleva ännu mer saker, på skolans mark. Rosendoft dyker plötsligt upp, en kvinna syns i ett vindsfönster och när Elina går för att undersöka finns där ett rum, som nästa gång är borta.

I det här välskrivna och spännande äventyret är det driv från sida ett och vi får följa Elina i många av hennes vardagliga bekymmer med kompisar, en pappa som är med i Läkare utan gränser och reser mycket, och en mamma som är psykiskt sjuk och som hon är väldigt rädd att likna. Dessutom tas inte hennes förnimmelser på allvar, utan pappa blir arg när hon nämner dem. Det ger ett djup till den spännande berättelsen som är skriven på ett trovärdigt sätt och som ger den där mysrysliga känslan rakt igenom. Jag gillar att det är Elina som är i fokus och som mest på egen hand, med lite hjälp av Ville, löser det hela på ett förnämligt sätt.

Språket är bra och passar både genre och ålder.

I boken får vi följa Elina som börjar uppleva underliga saker när hon flyttar in i den gamla läkarvillan. Hon har tidigare fått förnimmelser men nu är det något annat.
I villan bodde förr de läkare som jobbade vid mentalsjukhuset Solhem. Solhem är stängt sen över 30 år och byggnaden används nu som skola, där Elina och hennes nya vän Ville går.
Under historielektionen bestämmer sig vännerna för att skriva om Solhem.
Vem är kvinnan som Elina skymtar? Hör hon hemma i rummet på vinden som bara Elina kunde se? Rummet vars väggar är borta sedan årtionden.

Vi har tidigare läst och uppskattat ”Det övergivna huset” av Askling och vi känner igen stilen i denna boken. Berättelsen är spännande, har starka inslag av övernaturligheter samtidigt som berättelsen innehåller mycket om mellanmänskliga relationer av olika slag. Även om berättelserna har helt olika handlingar så finns en liknande känsla. Så uppskattade man ”Det övergivna huset” så tror jag även denna bok går hem.

Jag kan dock känna att det de senaste åren har släppts väldigt många böcker som utspelar sig på gamla mentalsjukhus. Så på ett sätt känns det lite tråkigt med ännu en bok i en sådan miljö. Samtidigt så bäddar det för en spännande berättelse så vi kan förstå författarnas val och även varför barn efterfrågar dem.
Genom berättelsen så väver Askling också in en del fakta kring hur psykiskt sjuka behandlades förr i tiden. Detta gör hon på ett snyggt och avvägd sätt som förhöjer läsupplevelsen. Ibland väver författare in för mycket fakta i skönlitterära böcker till den grad att läslusten försvinner och boken istället känns som en historielektion. Askling har lyckats i denna avvägning med att föra in den fakta som behövs för att ge berättelsen stoff och spänning. Bra!

En annan trevlig detalj är att bokens huvudkaraktär bor ihop med sin pappa, sin bonusmamma och hennes barn. Detta skildras som välfungerande. Med goda relationer, bonusmamma som bryr sig och visar respekt samtidigt som hon tar ansvar. Elina behandlar sin bonusbror med kärlek och närhet som en riktig bror. Fint att få läsa om en lycklig bonusfamilj!

Jag högläste boken för min A (9,5 år) som uppskattade boken även om han kanske ville ha ett något mer extraordinärt slut, jag som förälder tyckte slutet var bra och ryste stundvis av Asklings sätt att knyta ihop slutet. Boken känns välskriven och var behaglig att högläsa.
Överlag en klart läsvärd bok som många barn förmodligen skulle tycka vara spännande. Tummen upp!

2019-11-24

Elina har flyttat med sin pappa och hans flickvän till en gammal läkarvilla. Snart börjar det hända märkliga saker och Elina hör mystiska steg och andetag när hon ska sova. Samtidigt händer det läskiga saker på skolan, som tidigare varit mentalsjukhus. Elina ser en kvinna i ett vindsfönster och känner doften av rosor som plötsligt dyker upp. Hur hänger allt ihop?

Jag gillade denna mysrysliga ungdomsbok! Den är lätt att fastna i, vilket jag ser som en stor fördel. Språket är bra och fängslande. Jag vill bara läsa en sida till för att veta hur det går och vips så var boken slut.

Emma fångar det mystiska som händer och kopplar ihop det med vardagen som Elina lever i. ”Rummet på vinden” är en bok om vänskap, men även mod att vara som man är, att tro på dig själv och hur det är att vara utanför. Det är en väldigt fin, mystisk och lite sorglig bok.

Detta är en spännande och fängslande bok och vi fastnade i fällan att vi bara ville läsa "ett kapitel till". När det var dags för läsning fick vi lägga oss lite tidigare.

Vi som läste är mamma, nio och sju år.
Historien är fin och lite sorglig. En bok för den som gillar mysrysare.

Spännande, fin & fängslande!