Ruinerna

Smith, Scott

| 2008

Tre veckors festande och slappande i Cancún. Det är vad fyra amerikanska backpackers planerar att göra i Mexico. Men inget blir som de tänkt sig. Ruinerna är en klibbig, krypande djungelrysare som Stephen King kallat för "Århundradets bästa skräckroman". När en nyfunnen väns bror plötsligt försvinner ser de fyra vännerna det som en möjlighet till äventyr och bestämmer sig för att hjälpa till med sökandet. Med kurs på en ruin från mayatiden beger de sig ut i djungeln. Men det som är tänkt som en spännande utflykt förvandlas snart till en mardröm något okänt och skräckinjagande lurar på deras väg. Ruinerna är lika mycket en psykologisk studie av samspelet mellan vanliga människor när de utsätts för extrem stress, som en skildring av ett okänt, krypande hot. Den klibbiga, närmast outhärdliga djungelhettan är klaustrofobisk och bidrar till att stegra ångesten och undergångskänslan....

Sussie S

2016-03-21

Jag är osäker på om jag kommer att läsa klart den för jag tycker att den är så fruktansvärt rå och grym.. och det kommer från en som läst Stephen King i tidiga tonår.

Izabela Horn

2014-02-06

En riktigt bra rysare, Scott Smith har lyckats att skriva en spännande och otäck bok som beskriver samspelet mellan människor som utsätter för extrem stress .

Jag gillade denna bok & det var en riktig hemsk skräckbok men den var väldigt äcklig emellanåt det är väl det jag kan säga om den. Jag hoppas att någon annan har lust att sätta tänderna i den. Jag kan allt rekommendera den =)

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Den här boken verkande väldigt spännande, men det levde den inte riktigt upp till. Väldigt oklar handling, det hade varit kul med lite mer bakgrundshistoria.

Musse Sharp

2011-07-26

trisst bok.

kristina johansson

2011-07-17

Spännande bok från första till sista kapitlet. Kan förstå att Stephen King hyllar denna författare.

Caroline J

2010-12-30

kunde inte sluta läsa, fy sjutton! nu blir det att se filmen, säkert inte lika bra. men verkligen en bra bok! så snyggt skriven!

Pelle Martinsson

2010-12-21

Bra underhållning som bjuder på en stundtals ganska jobbig och tät stämning. Hade dock blivit bättre om Smith hade lämnat vissa detaljer till läsarens fantasi, det blir liksom lite lökigt ibland.

A Bookaholic Swede

2010-11-08

Att ha sett filmen innan tar bort det mesta utav spänningen från boken. Men den var underhållande att läsa.

Peder Bergsten

2010-02-09

Otäck, otäck, men ändå konstigt fängslande