Rubinriddaren

Eddings, David

| 1997

Diamanttronen, Rubinriddaren och Safirrosen ingår i Sagan om Elenien, denna tredje och omåttligt populära serie av David Eddings. Samtliga böcker i trilogin har legat på bestsellerlistorna såväl i Sverige som utomlands. Safirrosen var till exempel under maj 1996 den näst mest sålda boken i Sverige. I Elenien-trilogin har Eddings skapat en helt ny värld, inspirerad av gamla riddarsagor och medeltida legender. Hjälte och huvudperson är riddar Spjuthök, krigare och strateg, och kungadömet Eleniens unga drottning Ehlanas förtrogne.

Anna Johansson

2012-08-20

Den når inte ända fram, känns som en mellanbok, Diamanttronen var bättre & hoppas även Safirrosen är bättre än denna. En stark trea.

Iris Eriksson

2011-06-24

den är var också bra, läste ut den lika fort som första. Även om jag inte alltid kunde läsa eftersom min bror läste den samtidigt, egenrligen hans böcker xD I den här boken kommer det upp fler personer som man måste komma ihåg, men det är bara att vänja sig

Anna Eriksson

2010-07-01

ALLA David Eddings böcker är underbara, roliga och fantastiska. Lättlästa och helt opretantiösa därtill. Nej, jag tror inte det är någon framstående litteratur men den är oerhört underhållande för stunden.