Råttkungen

Engman, Pascal

En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer.  I svallvågorna av feminismens framgångar, breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i sin vilja att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig bemödat dem en blick. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel.  RÅTTKUNGEN är den andra boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Återigen visar Pascal Engman att han är en mästerlig förnyare av den samhällsengagerande spänningslitteraturen. Eldslandet (första boken i serien om Vanessa Frank) kom 2018.  PASCAL ENGMAN är journalist och var tidigare en av Expressens mest profilerade reportrar. Sedan debuten med...

Spännande, fascinerande & välskriven!

Snabb action som flyter lika rappt som en actionserie med sina korta kapitel och mest dialog. Bra och spännande. Aktuellt ämne.

Redan från första sidan är jag fast. Kan inte, vill inte sluta läsa. Boken är så himla bra! Sverige har många bra författare men denne herre ligger absolut på min topp 3 lista. Varje kapitel innehåller något spännande som både för boken framåt men också gör att man får svårt att lägga den ifrån sig. Beskrivningarna av både personer och miljöer är riktigt bra, och ämnet sjukt viktigt, mäns våld mot kvinnor. Betydande tema med tanke på hur samhället ser ut med kvinnor som dagligen misshandlas, blir våldtagna eller mördas. Med alla dessa faktorer så kan man spåna i om detta blir årets bok 2019. Med 3 månader kvar av detta år så anser jag att chansen är väldigt stor.

Råttkungen är Pascal Engmans tredje bok.

Först kom han ut med boken Patrioterna år 2017. En helt fristående bok, som var mycket bra, och fick 4,5 av 5 i betyg från mig.

Sen kom han ut med boken Eldslandet år 2018. Det är den första boken i serien om polisen Vanessa Frank. Den boken var också mycket, mycket bra, och fick också 4,5 av 5 i betyg från mig.

Och nu är Pascal Engman aktuell med sin nya bok, Råttkungen, som är en fristående fortsättning på boken Eldslandet.

Jag tycker att Råttkungen är författarens hittills absolut bästa bok. Den är snäppet bättre än hans två tidigare, enligt min uppfattning, och får 5 av 5 i betyg från mig.

Gillar verkligen Pascals sätt att skriva. Och böckerna skulle väldigt väl göra sig som film eller teveserie, tycker jag.

Den här boken utspelar sig i Stockholm, vilket jag gillar. Och den handlar bland annat om incels, och till stor del om mäns våld mot kvinnor, vilket ju (tyvärr..) alltid är aktuellt.

Boken är mycket spännande, har ett skönt läsflyt, och är inte alls förutsägbar.

Rekommenderar varmt boken Råttkungen av Pascal Engman, men läs helst boken Eldslandet först. Och jag hoppas verkligen på fler böcker om polisinspektör Vanessa Frank.