Råttkungen

Engman, Pascal

En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer.  I svallvågorna av feminismens framgångar, breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i sin vilja att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig bemödat dem en blick. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel.  RÅTTKUNGEN är den andra boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Återigen visar Pascal Engman att han är en mästerlig förnyare av den samhällsengagerande spänningslitteraturen. Eldslandet (första boken i serien om Vanessa Frank) kom 2018.  PASCAL ENGMAN är journalist och var tidigare en av Expressens mest profilerade reportrar. Sedan debuten med...

För mig var Pascal Engman en ny läsupplevelse och jag säger WOW, jag kommer definitivt att läsa mer böcker som är skrivna av honom. Boken Råttkungen är del två om polisinspektör Vanessa Frank och en fristående fortsättning av boken Eldslandet. Jag drogs direkt in i boken och blev fast, Pascal skriver med ett högt tempo och bra driv, något som är viktigt för mig för att jag ska vilja fortsätta läsa en bok, en riktig bladvändare. Jag gillar att han skriver på ett öppet och "brutalt" sätt - välskrivet och träffsäkert om skrämmande ämnen som finns i dagens samhälle så som näthat, feminism och kvinnohat. Bra karaktär- och miljöbeskrivningar och trots att jag inte läst den första delen så har jag inga problem att hänga med i karaktärerna. Vill man ha läsa en spännande bok med dagsaktuella ämnen i samhället - LÄS då Råttkungen! En strålande spänningsroman!

Mycket, mycket bra! Oerhört skickligt hanterande av korta kapitel med ständigt olika huvudpersoner. Engman lyckas med några få ord särskilja sina karaktärer så det blir lättläst. Bra story med oväntad upplösning. Och Engman lyckas ge liv åt både huvudkaraktärer och bifigurer. Gripande skildring av relationen mellan uteliggarna Björn och Eva.

4 plus. Välskriven, spännande och gripande från första sidan. Korta kapitel och det händer något hela tiden. Efter två böcker om Vanessa Frank säger jag bara ”mer Vanessa till folket”

Råttkungen är den andra delen i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Boken är fristående men man får ändå mest ut av boken om man läst den förra, Eldslandet innan man läser Råttkungen.
Jag gillar Pascals sätt att skriva. Det är berättelser med spänning, snabba klipp och högt tempo. Redan vid första sidan sugs jag som läsare in i berättelsen och sen hålls mitt intresse upp hela boken igenom. Pascal kan konsten att skriva fängslande och så att jag bara vill läsa ett kapitel till och ett till och till tills boken är slut. Jag gillar karaktären Vanessa Frank, hon är en intressant polis att följa och jag blir hela tiden nyfiken på mer. Jag vill lära känna henne ännu bättre.
På ett skickligt sätt har författaren placerat ut flera villospår i berättelsen som spär på spänningen. En karaktär i boken får mig att rysa av obehag flera gånger med sitt motbjudande sätt men för att inte spoila något av handlingen skriver jag inte vem hen är. Den som läst boken kan lätt lista ut det! Råttkungen är en makalöst bra bladvändare, en sån där riktig nagelbitare till deckare!

Spännande, fascinerande & välskriven!

Snabb action som flyter lika rappt som en actionserie med sina korta kapitel och mest dialog. Bra och spännande. Aktuellt ämne.

Redan från första sidan är jag fast. Kan inte, vill inte sluta läsa. Boken är så himla bra! Sverige har många bra författare men denne herre ligger absolut på min topp 3 lista. Varje kapitel innehåller något spännande som både för boken framåt men också gör att man får svårt att lägga den ifrån sig. Beskrivningarna av både personer och miljöer är riktigt bra, och ämnet sjukt viktigt, mäns våld mot kvinnor. Betydande tema med tanke på hur samhället ser ut med kvinnor som dagligen misshandlas, blir våldtagna eller mördas. Med alla dessa faktorer så kan man spåna i om detta blir årets bok 2019. Med 3 månader kvar av detta år så anser jag att chansen är väldigt stor.

2019-09-23

Råttkungen är Pascal Engmans tredje bok.

Först kom han ut med boken Patrioterna år 2017. En helt fristående bok, som var mycket bra, och fick 4,5 av 5 i betyg från mig.

Sen kom han ut med boken Eldslandet år 2018. Det är den första boken i serien om polisen Vanessa Frank. Den boken var också mycket, mycket bra, och fick också 4,5 av 5 i betyg från mig.

Och nu är Pascal Engman aktuell med sin nya bok, Råttkungen, som är en fristående fortsättning på boken Eldslandet.

Jag tycker att Råttkungen är författarens hittills absolut bästa bok. Den är snäppet bättre än hans två tidigare, enligt min uppfattning, och får 5 av 5 i betyg från mig.

Gillar verkligen Pascals sätt att skriva. Och böckerna skulle väldigt väl göra sig som film eller teveserie, tycker jag.

Den här boken utspelar sig i Stockholm, vilket jag gillar. Och den handlar bland annat om incels, och till stor del om mäns våld mot kvinnor, vilket ju (tyvärr..) alltid är aktuellt.

Boken är mycket spännande, har ett skönt läsflyt, och är inte alls förutsägbar.

Rekommenderar varmt boken Råttkungen av Pascal Engman, men läs helst boken Eldslandet först. Och jag hoppas verkligen på fler böcker om polisinspektör Vanessa Frank.