Rött, vitt och kungligt blått

McQuiston, Casey

Boken som har tagit världen med storm! Utsedd till ÅRETS BÄSTA ROMANCE och ÅRETS BÄSTA DEBUT i Goodreads Choice Awards.Alex Claremont-Diaz är son till USA:s första kvinnliga president. Tillsammans med sin syster och deras bästa kompis utgör de Vita huset-trion, en social influencer-makt att räkna med, och som Vita huset inte är sena att utnyttja.Problemet är bara att Alex har en ärkefiende, prins Henry av Wales. När ett bråk mellan dem hamnar på hela världens löpsedlar måste de ofrivilligt låtsas vara vänner tills stormen har blåst över. Men ju mer Alex lär känna prins Henry, desto mer ser han vad som döljer sig under hans drömprinsyta. Snart är de vänner på riktigt, men vänskapen djupnar till något mer. Något som kan hota Alex mammas planer på att bli omvald som president."En enastående debut."  The New York Times Book Review

Maria B

2022-07-10

Charmig, varm, om än totalt osannolik historia som fick mig att vända blad i ett rasande tempo! Man våndas och ler om vartannat. Rekommenderas!

Therese A

2022-04-06

Tänkte att jag sulle läsa denna som ett lättsamt mellanspel innan jag tog mig an något annat. Mina förutfattade meningar sa att detta var en klassisk romance-historia som är bra och helt okej att läsa men som inte lämnar några direkta spår efter sig. Oj så fel jag hade! Efter 2/3 av boken var jag tvungen att lägga den ifrån mig och ta en paus för att jag var så heartbroken. Även om det inte borde vara en nyhet för mig att världen är orättvis så träffade problematiken i berättelsen mig som en käftsmäll. Kommer bära med mig denna historia ett tag..

Vad roligt att läsa en hel feelgoodroman som fokuserar på män, och speciellt när det kommer till två så högt uppsatta sådana. Alex är son till USA:s president och han har ett rykte om sig att vara en riktig kvinnokarl och trubbelmakare (egentligen gör han bara sin egen grej). Sedan han var i tonåren har han stört sig på prins Henry av Storbritannien och när han och familjen blir bjudna på ett kungligt bröllop i Storbritannien vill han inte åka. Dels för att han inte tycker om monarkin, och dels för att han vet att han då måste träffa prins Henry. Mötet mellan dem blir precis lika tumultartat som man kan tänka sig, och plötsligt står både Alex och prins Henry inför ett helt nytt uppdrag; de måste visa att de är vänner för att inte förstöra för sina respektive familjer och ländernas relation med varandra.

Det är en trevlig värld McQuiston har skapat. En kvinnlig president, som dessutom är en frånskild kvinna med två barn. Hennes före detta man är visserligen också politiker men också mexikansk invandrare.  Alex och systern June har en väldigt nära relation och de har den gemensamma bästa vännen Nora. Det enda smolket i bägaren är att vare sig Alex eller prins Henry riktigt kan vara sig själva, men det är också fint att se hur föräldrarna, i alla fall Alex mamma, står på sina barns sida i vått och torrt och släpper även sådant som är viktigt för karriären.

Persongalleriet är lagom stort, och karaktärerna är fantastiska. Det är så att man vill bli bästis med hela bunten, trots att de kommer från en helt annan värld. Jag gillar Alex stora, ironiska personlighet och den relation han har med sin syster och bästa vän är avundsvärd. Det är spännande att följa Alex utveckling genom boken. I början känns det inte riktigt som att jag kommer att tycka om honom, men det gör jag verkligen mer och mer allt eftersom.

Ibland kanske det är lite klyschigt, men det är också spännande, unikt och alla känslorna känns trovärdiga. Alla i boken är bara människor, trots sina titlar, och har exakt samma funderingar och nojor som alla andra som blir kära i någon, och det är fint att se.

Uppläsningen av Emil Almén är strålande.

Sara Edlund

2020-09-17

Går inte att sluta läsa! Fullständigt ljuvlig och uppslukande bok med massor av romantik. Och inte helt fel med en värld där USA:s president är kvinna och Trump aldrig blev vald ... Modern romance som jag verkligen rekommenderar!

Angela

2020-06-18

Helt underbar kärlekshistoria. Rolig, djup och het. Författaren är ett geni och uppläsaren är perfekt.

Lysande, rolig & härlig!